AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
791

Första BMW-köpet..

Jag går i bilköparfunderingar och har mer och mer inriktat mig på en BMW. Är inte ute efter det nyaste och snabbaste på något vis, utan har tittat en del på 5-seriens Touring från 92-95 (e34). Jag har ingen lust att stå med näsan under motorhuven varje dag - hur klarar sig dessa modeller där? Jag inser att jag inte kan särskilt mycket om BMW, har dock hittat massa bra info på denna sajt, men undrar om någon har konkreta tips och råd att komma med just för dessa modeller när man börjar leta (eller har tips om bättre alternativ..!). Det är inte svårt att rata annonser - mkt importer med diger ägarhistorik, men det är ju inte allt.. Samtidigt - någon BMW skall ju vara den första, så jag behöver alla handfasta tips som går att få!

Många tack på förhand!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har du inte redan tittat här, så är det en bra början:Länk

AE
Har tittat på forumets informativa sidor som verkligen är en bra utgångspunkt, men tänkte att kanske någon hade personlig erfarenhet och/eller tips som kunde vara intressanta eller till hjälp utöver dessa fakta!
mole
Hur stor budget handlar det om?
Tror du får bättre svar om du skriver det.
E34 är en bra bil men man märker att det är en 20 år gammal grundkonstruktion på gott och ont...
Kolla gärna försäkrinsgkostanden FÖRST den kan vara ganska häftig även på en 518T om man bor på fel ställe..
Jag skulle ju satsa på så ny som möjligt , BREDA V8 fronten är ju klart snyggare den sitte rju på alla 95or
Sen är det ju som alltid det individuella exemplarets skick som gäller och om du vill skruva eller åka...
518-520= utrymmen och komfort utan så mycket GO
525=bästa kompromissen ocskå mest efterfrågade beg modeleln
530-540= Gemene man är livrädd för V8.. helt utan anledning

530 är min fav mest för jag haft en själv.. gemene man ratar den p.g.a. av V8 likaså testosteron gänget ratar den för 540n

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Jag har haft min 525 i drygt en månad och är supernöjd.
Riktigt fina bilar.

Mvh
Nordstedt
E34 540 är en fantastisk bil att köra, går nog inte att få mycket bättre bil för dom pengarna man får ge för en 93-95 idag.
Men tyvärr har nuvarande regering gjort ägandet av denna bil lite i överkanten dyrt.
Bryr man sig inte om pengarna så slå till på en sån. Vill man ha lite ekonomi i ägandet och ändå köra bmw köp en 520. Går lika fint som andra bmw, härlig att köra som andra bmw bara inte lika snabb kanske som de flesta andra bmw.

Upp till 30 000 :- känns rimligt, såklart beroende på skick och standard. Man får väl också räkna med att inte få ut så mycket för bilen den dagen man(om) säljer den, även om den är i bra skick. Har kollat försäkringar lite grann - bor dock i Shlm så av den anlednigen är man ju ganska rökt oavsett...
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
525iT är lagombilen, kör själv det som bruksbil. Den drabbas av lite olika fel ibland men inget som gjort att den blivit stående hittills. Konstruktionen är rätt lätt att meka med och otroligt väl dokumenterad på nätet, delarna är också rätt överkomliga känns det som.

Köp en med mycket nya grejer som dämpare och liknande så slipper du göra det själv direkt. 540iT är ju valet om man vill ha lite mera drag och kan tänka sig lite högre milkostnad.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.