AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.186

BMW 730 89. luktar glykol i kupen. hälp ?

tjenare. har en 730 från 89 som ibland kan lukta glykol i kupen. kan detta vara värmepaketet ? eller finns det andra fel ? någon som har bytt detta på denna bil ? på endel bilar sitter dem ju förjävligt ? tips osv är mycket välkommna. mvh/v.r
ap
45
aphexone
E28 M535ia -1986
E34 540ia touring - 1995
Det är inte något speciellt roligt arbete att byta värmepaketet på dessa bilar. Har själv en 92:a, och på den så kom det tillockmed stänk av kylarvätska upp genom defrosterrören!

Jag har löst det temporärt med
Bars Leeak, finns att köpa på de flesta biltillbehörs firmor.

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Med de ganska komplexa värme ventilerna på E32an skulle jag inte rekommendera nåt kylarcement eller liknande..

Men det är en massa jobb att komma åt värmepaketet.

Länk

Där finns mera info

Be
278
Bengt C
523i -96
aphexone: Hur länger har du kört med Bars Leeak i E32:an?

Jag har haft stora problem med kylsystemet på min Peugeot 605 V6 och kört med Bars Leeak i flera år där utan problem. Funkar bra tycker jag, jag byter med 2-3 års intervall. Förutom att det bevisligen tätar, när systemet får för sig att läcka, är det även enormt bra om det smörjer pumpen (vilket produktinfon påstår att det gör).

Det finns emellertid en betydande skillnad mellan dessa bilar. Peugeoten har inga ventiler på vattensidan. Det är full cirkulation över allt hela tiden. Tempen justeras genom blandning av varm och kall luft.

Jag har nu inte problem med kylsystemet på E32:an men det kan ju vara bra att veta hur Bars Leeak funkar om det skulle uppstå.
ap
45
aphexone
E28 M535ia -1986
E34 540ia touring - 1995
Vad gäller värmeventilerna i min, så hade den ena fastnat på full värme, men efter barsleak behandlingen så funkar den igen:=) Hade en 528i tidigare som tog in kylvatten i ett förbränningsrum, den gick med barsleak i nästan 6 månader innan jag fick riva toppen och konstatera en spricka.

Jag skulle vilja påstå att Barsleak är ett mirakelmedel. Dock kostar det en slant.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.