AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
865

Vinterproblem i coupémodeller?

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Två problem som jag ofta upplever de två höstar/vintrar så under den tid jag haft min BMW coupé är:

1. Centrallåset i förardörren öppnar sig enbart vid ung. varannat försök. De gånger det inte låser upp, stannar knappen halvvägs upp som om den inte orkade riktigt hela vägen. Alla de övriga låsen öppnas alltid och omedelbarn.
Jag har givetvis provat låssprey, men det smörjer ju bara själva låscylindern.

2. Sidorutan i förardörren "snäpper" inte ner de 5-6 mm den ska när man öppnar dörren. Det händer nästan konstant när det är minusgrader ute, och det är alltså svårt att öppna dörren pga att rutan inte glider ner tillräckligt för att få upp dörren.

Någon som vet om dessa två saker kan avhjälpas med smörjning eller vet om det är kända fel på den här modellen?
Är det förresten fler som upplever detta och kanske har åtgärdat det?

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det har jag aldrig haft problem med, men jag har haft problem med att förardörren år svår att få upp, man får liksom rycka i handtaget för att få upp den. Jag fick byta hela hantaget för ett par år sen, men nu har passagerarhandtaget bivit likadant, så det blir väl snart dags att byta det också. Detta är inget som har med höst eller vinter att göra. Lite smörja kan ju hjälpa till mycket, ditt problem verkar ju väderberoende.

BMW CS #5206
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja, jag hoppas ju att det ska gå att smörja upp de delar som sköter rutan och c-låset på förarsidan, men skulle vilja veta om någon annan här på forumet känner igen detta och i så fall hur de åtgärdat det?
Jag hade samma problem med centrallåset som du, Mike...jag sprejade då och då med låsspray/olja och kunde leva med det...
Sidorute-problemet hade jag bara någon enstaka gång, då det var frost/is på rutan, men då kunde man "bara" knacka bort frosten/isen så funkade det...

Här är en tråd med liknande c-lås-problem:
Länk

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
an
10
ante81
120iM -06
Även jag har liknande problem med c-låset på förarsidan. Skulle vara av intresse att hitta en bra lösning på problemet utan att behöva byta hela handtaget. Trodde först att det var motorn som var på väg att ge upp.
Har provat att trycka några gånger på c-lås knappen för att mjuka upp den innnan jag stänger dörren, då fungerar det nästan alltid när man sen ska låsa upp den. Tips om ev låsspray?

Mvh Ante
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.