|
|
|
|---|---|
xenon76 |
Hej gott folk. har läst lite om mångas problem med knackande o rasslande motorer själv har jag en E46 320 som gått 18000 mil och som när jag startar den är helt tyst, oavsätt om jag står på tomgång eller varvar upp den. men när den bli "mellan" varm så är det ett knackande ljud som nästan får en att må illa, dock inte på tomgång utan endast mellan 1200 till 2500 varv de knackar o burrar även här i framkant på motorn o så fort motorn kommer upp i normal arbetstemp (temp mätaren rakt upp) så blir den knäpptyst bara de mysiga ljudet av en spinnande rak 6:a nån som har nån förklaring?? tacksma för all ideer. |
ASA racing |
Låter som vanosen... |
xenon76 |
okej... låter varken roligt eller billigt.? nån som varit med om en vanos som rasat om de nu skulle vara den som är på väg. |
ASA racing |
Den har nog inte rasat, det låter istället om den. (inte helt ovanligt) Vissa får bort stora delar av oljudet genom att använda en speciell olja. |
|
tycker inte det låter som vanosen... Dels är det efter 95 och du har den uppgraderade vanosvarianten som tidigare hade problem med.. Det låter istället som du har problem med någon hydraulisk ventiltryckare eller den övre (hydrauliska) kamkedjespännaren. Eftersom det följer motorvarvet och vanosen går in vid 3500rpm.. men gör som jag oom du vill se om det är vanosen.. saxat från tidigare inlägg..: Jag har iallafall lokaliserat det rasslande, "skramlande" oljudet i min ikväll! nämligen vanosenheten, gick på 1 minut att hitta! Dra isär kontakten till vanosenheten och prova om jhudet försvinner,Det gjorde det på min ;-) sitter en förgrening under insuget.... Observera att mitt oljud kom vid ca 3500 och speciellt när man släppte gasen och låter den falla i varv, då kan det låte riktigt illa. Jag testade även att koppla ström "manuellt" till kontakten till solenoidventilen under gång, och ja, där hade vi ljudet igen, dessutom verkar motorn inte gå jättebra när vanos styrventilen fick ström, på lägre varv dog den helt, normalt? Vanosen är väl inaktiv till 3500varv och över det är den strömflrsedd/får oljetryck, en av/på funktion vad jag hört vilket stämmer bra med mitt oljud. |
|
xenon76 |
okej ja dem verkar ha lite olika skumma oljud o varianter BMW. rekomendation på nån bra olja? har läst mig till att många verkar haft problem med mobil1 tydligen? |
|
Mobile 1 5/50 olja är troligen lite för viskös för bmw motorer vad jag hört så ligger oljefilm kvar i cylinderloppen och knackningar kan uppstå pga att den är så högviskös. Annars brukar det vara en nice olja för att just få igång hydrauliska lyftare, har fått igång ett antal lyftare på gamla Saab 9000 med den oljan som knackat som dieslar innan. BMW verkar funka bäst med lite tjockare olja, Castrol GTX kör jag med, föregångaren till Castrol Edge, dyr men bra. |
|
xenon76 |
okej.. ska byta olja till helgen så får vi se vad som händer med ljudet om de avtar eller försvinner helt. självklart går man ju alltid tankarna i förväg så nästa fråga är ju vad man ska ge sig på OM de inte blir tyst. |
| Har samma problem se i forumet under "MOTOR LJUD" 08-06-18 | |
|
Jag råkade ut för ett missöde med min 325:a härom dagen...vattenpumpen gick sönder enl. en verkstadskille, vilket medförde att generatorremmen slets av...väntar nervöst på fullständig diagnos nu. Ett knackande ljud skulle kunna alltså kunna vara att lagret i vattenpumpen, generatorn eller om det finns nån spännrulle som håller på att skära ihop. Jag kollar nu min andra BMW för att inte den skall råka ut för samma elände. Sen kan det ju vara vanosen eller ventillyftare eller något annat, men varför inte kolla alla komponenter ( inkl. remmens kvalitet) på allt som drivs av generatorremmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.