|
|
|
|---|---|
|
Min topp har förmodligen pajat idag..... Om jag har tur så är det bara packningen. Hur går man till väga.... Va är smidigast o billigast? Det puffade till i motorn och det kom ett litet vitt rökmoln bakom mig. Sen hade en kylarslang hoppat av fästet framme på kylaren, så jag hade vatten i stort sätt i hela motorutrymmet. Har inte orkat kolla nånting för jag blev så jävla matt när jag fick lov o bogsera bilen o sen åka runt i morsan gammal Micra =( Men jag ska fixa det här iaf.... som sagt det kan ju bara vara packningnen iom att det var ingen farlig "puff" och den hade inte kokat..... Nån som har nått bra tips?? | |
| Den puffade nog för att slangen gick sönder, om du inte kokat motorn så borde detta inte påverka din toplockspackning. | |
|
Öppnade påfyllningen till kylaren och det va olja i vattnet...... Så nått knas är det...... |
|
| Då har du en paj topplockspackning alt spricka i toppen. | |
|
Just bytt toppackning på min e39. finns inget annat att göra än att lyfta toppen, lämna in den till en firma som kan kontrollera om den är ok. om du har tur är det bara att plana den, om inte köp en begad på skroten ! Lycka till ! 528 patrik |
|
|
Sätt dit slangen igen och fyll tillbaka med endast vatten,starta upp. Blir det vit gegga på undersidan av oljelocket eller i oljesticks hålet så är toppen körd. Om inte vit/grå gegga uppstår,men bara bygger nytt tryck i kylsystemet är topp-packningen kass. Det var vanligare förr med spruckna toppar än idag. Testa och hoppas på det bästa. Mvh:Jonas B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
Ja jag ska montera av den o kolla den nu efter helgen..... Får se vad som måste göras... Men när man ändå ska montera isär halva motorn är det väl bra läge o passa på att byta kamrem åxå?? Det sitter väl där nere den åxå? |
|
|
Innan du moterar isär kan du ju testa att köra igång med vatten och se hur den beter sig nu när du vet att något händer. Låt den stå och gå "varm". Det är svårt att se på packningen om den är trasig(ibland kan man se det beroende på hur illa det är).Inte heller man kan se om toppen är körd heller med blotta ögat. Då blir det att antingen testa med ny topp-packning och hoppas att det är den.Har du otur får du plocka ner igen och byta topp.Har du tur funkar det,eller får du lämna iväg toppen för trycktest/läcktest innan ihopmontering. Jag bara menar att mycket jobb och pengar kan sparas med en igångkörning när du återfyllt med vatten. Mvh:Jonas B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
Ja okej... har inte tagigt tag i det hela än... Vet inte om jag hinner till veckan så det blir nog till helgen annars. Men jag kan ju testa det. Har inte kollat nånting sen det hände. Men om man har olja i vattnet så måste ju nånting vara trasigt.....? |
|
|
Visst är något galet...men trycker den i kylsystemet,typ att det läcker från en cylinder?? luktar kylvattnet avgaser?? /Jonas B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
ärligt talat så vet jag inte... har inte kollat nånting på det där än. vet bara att den gick varm innan o sen small det... Det lilla plaströret framme på kylaren som man sätter fast kylarslangen på gick av när det poffade till. Så det måste ha vart ett jävla tryck.. |
|
|
Jag har samma problem Klubban med min E39 528i...!!!!! Bilen kokar och det blir en jävla mycket rökmoln. Temperaturen steg ända upp till rött, men vi bytte ut Termostaten och temperaturen verkar vara fixad nu. Vattnet är fortfarande okej, och ingen olja har blandats men det behöver inte göra det för att toppen/packningen ska ha gått har jag fått höra. Jag har fått 100 olika förslag mellan att byta packning, toppen eller motorn direkt och nu på måndag ska vi öppna den och se vilket det blir. Sajje!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.