AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.977

Bilder: Hur man dödar en vit BMW M5 Touring

Sida 3 av 4
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Alla har rätt till sin åsikt, men så här ser jag på det:
- 160-180 km/h på Autobahn betyder inte att man med automatik kör som en dåre.
- 160-180 km/h på Autobahn med barn i bilen betyder inte att man med automatik kör oansvarigt.
Programmer, OK, vi pratar om olika saker.

Jag väger i första hand in om man bara riskerar sitt eget liv eller om man riskerar andras i bedömningen om det är acceptabelt eller inte att köra 180 på allmän väg. På autobahn där alla vet vad det handlar om är det OK, på trafikerad svensk 90-väg är det inte OK.

Om någon är förälder och väljer att köra fort (ensam, både i bilen och på vägen) så är det kanske inte så smart, men så länge de "bara" riskerar sitt eget liv så är det inget jag lägger mig i.
Vad är nu detta? Forum för moralkärringar? Trodde i min enfald att forumet i första hand vände sig till folk i Mbilar. Köra 180 på motorväg borde väl de flesta med så bra automobiler ha åstadkommit ett antal ggr. Det är väl händelsevis inte Nissan Micra åkarnas forum?/ Freude am schnell fahren.
Riktigt coola killar kör 200 på 30-sträckor, gärna utanför ett dagis. Machotöntar.
Ti
124
Tim Strindeborg
Bmw M Coupe -00
Bmw 120d M-pkt -08
har suttit och skrattat hela tråden.. fattar inte hur ni orkar sitta och tjafsa som ni gör.. tror dom flesta här har kört så snabbt bland andra bilar.. och i nån av dom andra har de garanterat suttit ett barn. Så ni är antagligen lika oansvariga allihopa
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
eller snarare ansvariga ... ;)
Det är bara korkskallar som kör i 180 med spädbarn i bilen.
Jag kör fort och har så gjort på autobahn men inte fan med småbarn i bilen. Men ni som uttalar er har väl inga barn och inga känslor därefter. På detta forum är det väl bara en massa odödliga tonåringar som skriver????
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
34 år, småbarnsförälder, har kört väldigt fort med spädbarn i bilen utan att tänka något speciellt på det. Jag tar väldigt sällan onödiga risker i trafiken, oavsett om jag har barn med eller inte.

Som sagt, sannolikheten att frontalkrocka i 90 eller 70 km/h är ofantligt mycket större än att jag skulle köra av vägen bara för att jag kör 180 km/h.

Fast det är klart, jag väljer ju de bilar jag kör fort i med omsorg. Jag skulle inte köra en meter i en japansk småbil. Det är ju farligare att köra av vägen i 45 km/h med en Nissan Micra än 180 km/h med en BMW 5-serie. Fast jag förstår dig också kullamannen, 3-serien känns väl liten för att åka fort i! :-)

Jag tror det är tvärt om, moraltanterna har inte barn, och tror att de skulle vara så mycket bättre än alla andra om de hade barn....

Som tidigare sagt, att köra för fort är alltid förknippat med risker. Dessutom är "för fort" ett väldigt vitt begrepp. Det finns säkert moraltanter som tycker det är mer ok att köra 110 km/h på motorväg i snöstorm än 180 km/h på torr sommarväg, bara för att det är lagligt.

Mvh Johan
Kunde inte sagt det bättre själv!!

Man lever bara en gång!
Har själv barn. Skulle inte köra i 180 km/h på svensk 110-skyltad väg, iallafall inte om det är någon som helst trafik på den. Marginalerna blir för små till övriga trafikanter som när som helst kan hitta på nåt dumt.

Att nåt skulle hända med bilen bara för att hastigheten är 180 är försvinnande liten. Det i sig skulle jag inte se som nåt hinder att åka med familjen i högre hastigheter. En M5 Touring är byggd för betydligt högre hastigheter och oddsen att nåt händer mekaniskt med bilen som orsakar en olycka som denna i tråden måste vara lika stor som att jag vinner på en trisslott och kan köpa mig en egen M5 Touring. :)

Moraltant eller inte, var och en har rätt att uttrycka sina åsikter. Åsikterna skiljer åt betydligt i vissa fall.
Johan (AutoPower) :
Om du verkligen tror att det är farligare att köra av vägen i 45 km/h i en Micra än i 180 km/h i en BMW 5-serie så har du aldrig sett vad krockvåld orsakat av hög hastighet kan åstadkomma! Du har extremt fel när du skriver så...
Tycker att Johan skrev detta väldigt bra...

Billy aka Fantômas
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jupp, jag har visst sett vad krockvåld motsvarande 180 km/h kan åstadkomma. Jag kom som 3-4 bil till en frontalkrock på 90-väg för några år sedan och stannade för att ta hand om de skadade. En sak kan jag säga, hade de inte åkt Merca resp. Saab så hade alla tre inblandade varit döda. Nu var merca-föraren mest skadad beroende på att han hade spräckt (!) sin 50 mm tjocka träratt mot bröstkorgen.

Jag har också sett bilder på Nissan Micra krocktestad i 50 km/h mot ett fast föremål, och jag personligen tror inte föraren hade överlevt den smällen. Därav min jämförelse. Det var dock en gammal micra.

Det här är ju en helt virrig diskussion, det verkar som att många blandar ihop att köra 180 km/h på flerfilig motorväg med att köra in i ett fast föremål (typ ett träd) i 180 km/h. Till att börja med så finns det inga fasta föremål att köra in i på Autobahn. det enda som finns är ett avbärarräcke som ska skydda mot just det. Alla säkerhetssystem på motorvägar är inriktade på just att få ner hastigheten på bilen innan den eventuellt krockar med ett fast föremål. Så att han körde 180 km/h med sin nya M5 innebär att han kanske körde 140 km/h när han gick ut i spenaten. 140 km/h måste väl ändå en 523:a eller en 325 iT varit uppe i?

Men visst är det farligare att köra 180 än 110, det säger jag inte emot. Sedan är det väl upp till var och en att bestämma huruvida man vill ta den risken.

Mvh Johan
Johan: Nu vet inte jag om du har kört bil i länder som Tjeckien,Slovakien eller Ungern...Hursomhelst så är det väldigt många (mestadels ägare till snabbare bilar, typ större MB,Audi & BMW) som har en väldigt aggresiv körstil som går ut på att "blåsa" av alla från vägen, dvs man ligger på en bra bit över gällande hastighetsgräns o bromsar "i sista stund" om det ligger en bil framför o "blockerar" omkörningsfilen, självklart blinkar man hejvillt med helljusen...Om bilen framför ändå inte flyttar sig (tex pga att det är omkörningskö framför) så kör de ytterligt nära, ofta typ 2-3m bakom, ges det sedan minsta tillfälle att köra om till höger så tar de denna chans oxå...Råkade själv för en tokig sådan idiot när jag var i Ungern med M5:an. Körde på motorvägen från Budapest, ca 140-150km/h, alltså över den tillåtna hastigheten, rätt tät trafik ungefär som en vardag på Essingeleden icke rusningstid. Då kommer han med sin Audi A6 3.2 nyaste modellen i mycket hög fart bakifrån, nitar i sista stund o så helljusblink så klart...Nej jag flytta mig inte eftersom det var omkörningskö framför mig o många lastbilar till höger...När vägen sedan blev fri tryckte jag på ordentligt o åkte ifrån honom, nöjde mig med att vara uppe runt 200om jag minns rätt (allt som allt tog denna "manöver" kanske 20-30sek), sedan släppte jag gasen o la mig i MITTEN filen i ca 140...Då kommer Audi-idioten i över 200 helljusblinkande på bilarna framför honom som "blockerar", han ser sin "chans" att slippa sakta ner, sneddar över till den innersta filen vidare ut på vägrenen (för att passera lastbilar/bilar) o sedan upp på motorvägen igen, allt detta i en bra bit över 150km/h...Hade detta varit en enda gången jag sett eller råkat ut för något liknande på mina resor i dessa länder hade jag inte sagt något men det händer flera gånger varje resa...O oftast är de som kör på detta vis ägare till snabba/lyxiga bilar, men även vanligt folk med sina Renault Megane mm kör ofta som om de vore F1-förare...Nu säger jag inte att ägaren till den krockade M5:an är en som har en sådan kör-filosofi men jag är inte det minsta förvånad över att det händer så många fler & värre olyckor i dessa länder än i Sverige, man skall även komma ihåg att de vanliga vägarna där är som de sämsta svenska 90-vägarna, bara det att folk kör i över 110...Nu berodde ju Balazs olycka på helt andra omständigheter men jag anser ändå att marscha i 180km/h på motorvägen strax utanför Budapest är för snabbt, jag har själv åkt dessa vägar många gånger o trafiken är betydligt intensivare där än vad du antagligen tror, speciellt när det är fint väder då "alla" är på väg till Balaton... Jag är helt övertygad om att du ALDRIG hade kört i 180km/h på samma vägsträckning oavsett om du har barn eller inte i bilen...
Det är möjligt att Johan och många andra klarar av att utan dubier köra 180 km/h med spädbarn och allt annat de älskar i bilen. Men vad gör dom den dagen de ligger i sina ofelbara och självsäkra 180 när en instabil medtrafikant gör ett misstag? Trafiken är full av människor som knappt kan köra på inhängat område, det har varenda en av er här inne nån gång blivit varse. Och hur jäkla duktig man själv än är på att köra bil kan man aldrig, aldrig gardera sig mot sånt.

Och det handlar inte om moral eller nåt annat som De Fartblinda ofta svänger sig med, det handlar om rena fakta - att det är svårare att hantera en akut situation i 180 än i 90 km/h. Dubbel hastighet ger som bekant fyrdubbel bromssträcka... Enkel matematik.

Kalla mig vad ni vill, men jag värderar de jag älskar betydligt högre än möjligheten att få leva ut i fartorgier på andra ställen än motorbanor.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Dawwe, det du beskriver är vårdslöshet i trafik, inget annat. Det är olagligt och ger troligen indraget körkort och dryga böter. 180 km/h på Autobahn är helt lagligt, och inte ens i Sverige åker man dit för vårdslöshet om man kör 180 km/h på motorväg.

Jag skulle fortfarande se vilka av moralens väktare som ligger i 120 km/h på den trefiliga betongvägen mellan Hamburg och Hannover, bara för att spädbarn, farmor och småhundar är med i bilen....

Min poäng genom hela tråden är att det är väldigt tufft att idiotförklara Balazs (och många av oss andra) när man inte har en aning om omständigheterna. Varje situation i trafiken är unik, och enligt min mening är det fel att generalisera och säga att alla som kör 180 km/h med barn i bilen automatiskt gör fel.

Mvh Johan
Är väl ingen som idiotförklarat någon...Det är dock en "viss" skillnad att blåsa på i 180+ på en motorväg (Autobahn) där trafikanterna antagligen räknar med att det kommer projektiler bakifrån jämfört med att göra samma sak på en motorväg begränsad till 130km/h. Risken ligger inte i att man kör 180km/h utan att man kör så pass mycket fortare än "snittet", är ju i princip omöjligt att se skillnad på 130km/h jämfört med 180km/h i backspegeln, så det är mycket tänkbart att någon svänger ut för att köra om precis när bilen som kommer i 180km/h är jämsides...Du har säkert upplevt det själv nån gång att när du "crusar" i 130 på motorvägen här hemma i Sverige så "svishar" det till helt plötsligt när någon passerar i över 180, inget man räknar med direkt o jag brukar bli "förvånad" så att säga, nästan lite "skrämd" av "svishet" som kommer helt oväntat. trots man trodde sig ha koll på bilen som närmade sig bakifrån...
Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Alltså snälla, varför bry sig om att han körde i 180km/h med spädbarn i bilen. Det är väll upp till var och en att bestämma hur fort den vill köra, med eller utan barn i bilen.
ll
34
llengets
335ci-07
Även om man är själv i bilen med bagageutrymmet fullt med moral o hyckleri,kan man ju tappa kontrollen och fronta med en sju barns familj!!!

Två barns far som kör alldeles för fort med barnen med (ibland)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.