AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.978

Bilder: Hur man dödar en vit BMW M5 Touring

Sida 1 av 4
"Hi Guys,

As some of you may know I had a serious crash in my M5 Touring in mid July this summer. The car got totalled. Thought I 'd share some details and photos with you all.

To start with the most important thing: we were 3 in the car: my wife, my 7month old daughter and me - nobody got hurt, not even a scratch. Thank God (and BMW safety...)

Here's the story:
Sunny saturday afternoon, 4 pm, 35 degrees celsius, 2 lane autobahn, medium traffic in both lanes, me going in the left lane. I was travelling easy at about 180 km/h (okay, okay, show me one member here who sticks to the limits), talking with my wife, when suddenly I heard a loud bang from the right side. I lifted my foot off the gas (do not like to drive using Cruise Control) and that's when it all immediately started. The car was thrown out to the left, started spinning anti-clockwise. My wife told me later she saw me trying to countersteer, apparently it was worthless. The car hit the armco and the front airbags were blown. No more vision (grey dust everywhere), temporary deafness (airbags blown), no more steering wheel - and the car still spinning uncontrollably at 140km/h sideways !!! We hit the front and back of the car several times, slided off to the right side, then flipped over 2 times - until the car stopped. All airbags were blown out. One of the photos shows how we stopped and got out.

We did not hit any major obstacle, nor did anyone crash into us during the spinning. The rear left wheel got torn out and you can see the rest.... The crash felt like it lasted forever...

Police and tyre experts later confirmed the accident was caused by a puncture to the rear right tyre. A tiny little hole, that let the air out slowly, then the inside of the rim cut through the tyre, that's when all the pressure was lost suddenly. TPM did not give any warning whatsoever though and the car did not behave in any strange ways beforehand!! Experts said these kind of puncture accidents have a 70% death rate of at least 1 person...

Anyway, I've been thanking God ever since to have survived this crap. I still can't explain to myself what I should have been doing differently.... I did have insurance, they've paid me already, and I sold the wreck. (Almost) Forgot the whole stuff, but did not want to post anything until the police investigation was over.

We did some short consideration with my wife, and decided to get the same car - different color. It is arriving in a couple of weeks, in Diopside Black and Rust Brown full perforated leather. Gonna post photos asap."

Länk
Ingen dålig smäll....Men jag är inte förvånad med tanke på hur folk kör i Ungern...Det är 130km/h på motorvägarna men absolut inget ovanligt att folk blåser på i över 200, och sick-sackar mellan bilarna...Nu berodde ju denna olycka på ett "tekniskt missöde" men rent generellt kör folk alldeles för fort där nere, oavsett hur vägen ser ut...

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Skönt att de klarade sig. En sak jag funderade över, han fick pengar av försäkringsbolaget men fick ändå sälja det som blev kvar av bilen?

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Hmm, vad tänker man med om man kör i 180 med en 7-månaders unge i bilen?
Nåväl, skönt att de klarade sig i alla fall och även andra i trafiken.

///BMW - Was sonst!
JohanE :

Antagligen så tänker man inte alls...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Thorssa: Allt funkar inte på samma sätt som i Sverige...

Johan: i många länder i Europa så ser man fortfarande små barn i bilen utan barnstol/bälte. Frågan är vad som är farligast för ett barn att sitta i barnstol i 180 eller att sitta utan bälte i mammas knä i 70?
I samma länder är det fler vuxna som kör utan bälte än de som kör med.

Man har helt enkelt inte samma kunskap om trafiksäkerhet...Vi som är medelålerders idag växte ju upp i baksätet utan några bältesstolar eller användare av bälte och det var det som var normalt. Våra föräldrar visste helt enkelt inte bättre och det fanns inte något större utbud av säkerhetsprodukter.

___
//Ulf
Bara jag som inte ser problemet med att köra i 180 kmph med en splitterny BMW M5 på en fin motorväg en vacker dag? En punktering hade nog resulterat i samma skador om han hade kört i 110.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Undrar hur run-on-flat beter sig i 180? Det är ju ganska ovanligt med den typen av punktering, men jag måste nog påstå att det är STOR skillnad på att få punktering i 110km/h och 180 km/h.

AE
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Såg den till salu på en ungersk bilsida. Var inte finare där =/

//Schnitzer
"Bara jag som inte ser problemet med att köra i 180 kmph med en splitterny BMW M5 på en fin motorväg en vacker dag?"

Problemet är väl inte så mycket att han körde utan att han hade fru och framförallt litet barn med i bilen.

Btw, är det inte Run Flat på M5:an eller kör den på konventionella däck?
DavidT86 :

Men ar du verkligen att du på fullt allvar tor att en punktering i 110 km/h får samma konsekvenser som om det gåt i 180 km/h?

Jag fick punktering på vänster bakdäck på en lånad Volvo 850 T5R för några år sedan. Hastigheten var ca 130 km/h när däck exploderade. När vi fick av däcket såg vi att det var en 20 cm lång reva i däcket som gick helt igenom däcket. Det enda som märktes var att bilen hoppade till lite och sen blev det obalans bak. Jag tror inte att det hade varit lika odramatiskt i 180 km/h...
JohanE; Fråga Balazs i stället för skriva vad du tycker här, är det ok att köra 180 om barnet är 2år eller 5år?

Schnitzer och jag är delvis skyldiga till att Balazs skrev denna tråd annars hade han kanske hållit inne om olyckan... Länk Schnitzer för han såg bilderna och postade en tråd på e34m5.se och jag för inlägget på m5board.

Stephan
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Stephan735i: Varför ska jag inte skriva vad jag tycker i detta forum när tråden kom upp här? Vem som är ansvarig för att tråden skrevs är väl rätt oväsentligt.

///BMW - Was sonst!
GE : Jag menar att vad konsekvenserna blir av en däckexplosion i hastigheter över 70 kmph beror nog mer på omständigheterna (vad som finns i vägen för bilen) än hastigheten i sig. Visst, är väl bättre att hålla 110 än 180 men det är ändå sjuhelvetes för jäkla snabbt. Du tror väl inte att varenda däckexplosion resulterar i lite obalans i bakvagnen? Man kan säkerligen tappa kontrollen över bilen i hastigheter under 100 också. Kör man då på en 70 väg med kurvor och träd vid sidan av vägen är man nog riktigt illa ute.
JohanE; Skriv i ursprungstråden då får du honom att motivera varför han körde 180, eller vill du hellre kritisera utan att behöva argumentera med personen du tycker något om? Du har chansen ta den!!

Stephan
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
,,om man räknar om 110km/h och 180km/h till rörelseenergi så är det jävulsk skilnad (har dock inte de matimatiska formlerna i huvudet). Så hur däcket "uppför" sig vid dem olika hastigheterna kan nog skilja sig markant, så cetrufigalkraften lär blir väldigt mycket större vid 180 än 110 (alltså inte bara dem 64% högre rotationshastighet som däcket har). ,,, typ att däcker slits sönder mycket snabbare/kraftigare.
,,,fan vad nördigt detta lät,,, men men,,,typ min åsikt och tanke på det! (kan vara så att det är helt fel också).

Sedan är det klart att vi alla (majoriteten av oss iaf) har kört för fort många/några gånger, men hoppas de flesta av oss valt bättre tillfällen, som t.ex att inte har småbarn eller andra oskylida liv i bilen.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jaha!
En till M5 Touring som fått agera stockcar...raka vägen till skroten!!

MVH Patrik

"TRISS I 6:OR"
En av dom: M635 Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man skall också komma ihåg att bara för att man är ensam i bilen så är man inte ensam i trafiken. Banåkning är det enda säkra för oskyldiga liv om man skall åka fort. Visst har man åkt fort efter vägarna, och jag tror att de flesta som åker lite för fort på en fin motorväg inte direkt väntar sig en brutal punktering om man har nya grejor. "Sannolikhetsinlärning" hette det då jag tog körkort för bil..

AE
M635 forever :

Eller så är den utannonserad som ett fynd på blocket om ett halvår istället för att hamna på skroten!... :-)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag har också svårt att hetsa upp mig över att han körde 180 km/h med barn i bilen. Själv har jag gjort det många gånger utan att ha speciellt dåligt samvete över det. Lilltjejen åker säkrare med mig i 180 än med farmor i 70, hon krockar varannat år och jag har aldrig krockat.

Säg tex att han har gått av vägen i 140 km/h, troligtvis mindre. Det motsvarar en frontalkrock på 70-väg, något vem som helst kan råka ut för utan att "moraltanterna" ens har rätt att yttra sig.

Bättre då att se till att bilen är så säker som möjligt, något M5-ägaren också har gjort. Hade han kört Nissan Micra hade alla varit döda, både på 70-väg och i en autobahnolycka.

Mvh Johan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Bilen kommer till 100% lagas. Skadorna är inte så dyra att laga i de länderna med tanke på vad bilen är värd. Skulle inte förvåna mig om den dyker upp i Sverige.

Jag har själv fått en likadan explosion i 140km/h med 4 pers i bilen och full semesterpackning i norra Italien. Givetvis var det morgonrusning också. Det small till och bilen blev grymt ostabil. Men inte direkt odramatisk. Lyckades få den till vägrenen utan konstigheter. Mitt däck var avskuret på mitten från fälgen, precis som han visar på bilden.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.