AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.327

laddningsproblem efter kamremsbyte

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vi bytte kamrem på en 520 i helgen,inkl nya spännare,drivrem osv.
Allt gick känndes bra tills vi starta den,går hur fint som helst men problemet är att den inte verkar ladda nåt på tomgång,laddningslampan lyser då för att slocka helt efter typ 1500rpm.
Känns precis som om drivremmen skulle vara för slapp,så kollade de...men inte en chans att den kan vara de,för spelet på den är inte speciellt många mm när man trycker på den.

Så har ni någon idé om va felet kan ligga,om de är nåt som ja helt glömt eller så?
Kan väl tillägga att detta problem fanns inte alls innan rembytet...
Generatorn i sig bör ju inte påverkas alls av kamremsbyte. Om det inte slumpat sig så att felet uppstod just nu så vågar jag en peng på att man kommit åt något runt generatorn, kablaget, kontakter bak på denna osv.

FP
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nänä,kamremsbytet har ju ingen inverkan på de sättet,va mer för att förklara helheten...
Jo,börjar tro att man kommit åt någonting nånstans...men vet igentligen inte riktigt vad eftersom de blir svårare att felsöka när laddningen inte e helt död,utan bara på tomgång.
Men vilka delar i övrigt kan ha en inverkan på laddningen? alltså om de kan va nåt annat som ligger å stör..?

Har för mig det går minst 2 kablar till generatorn, en "tjock" och en "vanlig tunn". Hade tidigare en bil som helt plötsligt börja varna för att laddningen inte fungerar...Då visade det sig (tursamt) att det var den "tunna" kabeln som hade ärgat...Så kolla den att "tunna" kabeln (var blå i mitt fall,VW...) sitter som den skall o att den är hel (kan ju se hel ut men ändå vara avbrott i den...)

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo visst....men nu laddar den ju som den ska när man gasar,då kan de ju inte handla om några kabelbrott eller liknande.
Hade ju vart en annan sak om laddningen va helt död.
Känns precis som de typ är remmen som slirar på generatorn när den är på tomgång.
Min laddning var inte heller helt död....

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Inte så att något av remhjulen som är involverade med generatordrivngen, fått någon skvätt olja på sig,och att den slirar vid låga varv!
Mitt tips är att göra rent remmens undersida och hjulen från ev fett!

MVH Patrik

"TRISS I 6:OR"
En av dom: M635 Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hmm...de där med oljan har ja inte ens tänkt på,kanske möjligen kan vara så,måste ja kolla upp i morgon...även kablarna till/från generatorn.
Tack för tipsen sålänge :D
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Prova rengöring med bräkleen.

MVH Patrik

Om remmar osv har varit insmorda med olja eller andra kemikalier så skall de bytas. Nu är det inte så troligt i detta fallet eftersom det då skulle skrika, ryka och lukta bränt vid slirningen osv, multiribremmarna slirar även ytterst sällan pga sin stora anliggningsyta osv.
Det kan mycket väl vara ett elektriskt fel (kablar eller annat eller internt fel i generatorn) som gör att den inte laddar riktigt förrän vid högre varvtal. Om t.ex fältmatningen är borta så kan vissa generatorer bygga upp laddningen hjälpligt vid förhöjt varvtal.

FP
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Folke!
Tro mig..det behöver inte alls skrika eller ryka vid oljefuktiga remmar.
Men som du säger,så bör de bytas om de är oljiga.

MVH Patrik

Inte just när de är riktigt oljiga osv, men när du t.ex "bränner" bort 25% av kanske 2Hk = 1500/4 eller runt 400W så sker det INTE utan att det märks på flera sätt. Effekt/energi kan som bekant aldrig förstöras, endast omvandlas osv...)

FP
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Det säger jag inte emot!
Men kanske bilen inte stått på tomgång under längre tid,och detta inte hunnit ske!

MVH Patrik

Fullt möjligt. Men det verkar som man testat och gasat osv och skenbarligen verkar det slira men jag tvivlar på mekaniskt fel här. Svårt att avgöra per distans, men utan ljud och lukteffekter...njaee.

FP
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vart uppe idag å kollat,plocka loss drivremmen å rengjorde lite...men de blev ingen skillnad,så slirar gör de nog inte alltså.
Kollade inte kablarna idag,så de återstår innan man får börja byta kol i generatorn osv.
Va inga ljud om remmen varken innan eller efter rengöringen.
Körde även en sväng,och då lyser inte lampan en ända gång...fungerar helt perfekt då.
ahh...så irriterande fel :)
Jag skulle nog testat med en noggrann voltmeter på batteriet för att se hur den laddar vid olika varvtal. Redan vid tomgång skall spänningen stiga till runt 13.8-14V. Vissa fel påverkar inte laddningslampan, dvs ingen laddning trots att lamapna är släckt, medan vissa fel gör att det är laddning trots att lampan lyser.
Om du har laddning med spänning enligt ovan trots att lampan lyser så ligger felet med ganska stor säkerhet i laddningsregulatorn inkl kol inne i generatorn.

FP
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej...
Men menar du inte att man ska mäta upp spänningen ifrån generatorn?
Ifrån batteriet får man väl inget som visar vad den laddar förtillfället?
Generator och batteri är direkt ihopkopplade med grov kabel, det spelar mindre roll var du mäter rent elektriskt sett, det är samma spänning i hela bilens elsystem. Men det går inte att komma åt på generatorn utan vidare och med risk för kortis mm, medan batteriet är lättåtkomligt på de flesta bilar.

FP
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja,de e ju så sant....
Men de måste ja prova att göra...måste bara försöka hitta mätaren nånstans först :)
åk på biltema och köp en.

kostar 99:- typ.

allt under 13.8 - 13.9 på en nystartad bil är förlite.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Skulle nog vilja flika in en liten varning då: Testa mätaren på en känd nivå först om den kostar 99:-
Det kan skilja stort på mätnoggrannheten mellan billiga simpla instrument, det finns en anledning till prisskillnad, förutom att personsäkerheten är usel också på dessa. De är för övrigt bannade på elsäkerhetsverkets listor och får egentligen inte säljas under premisserna att mäta på nätspänning osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.