|
|
|
|---|---|
|
hej vill ha hjälp med att få reda på vad som passar, och eventuelt kanske vad som måste göras om, för att få exempel ett par m3 e46 ok och skivor att passa fram eller m5 eller m3 3.2, bara de är till de bätre, tycker inte att mina orginalbromsar håller måtet, och har inte råd med några ny brembo eller liknande, men ge gärna ett tips på vad som skulle kunna passa eller uppgradera mina befintliga bromsar. MVH Fredrik | |
|
bättre bromsvätska, stålomspunna slangar, värre belägg och en slitzning av org skivorna. /mvh jocke Numera Jeep ägare. |
|
| Några fler förslag kanske, för jag vet att de är en heldel folk som pratat om det här tidagare på forumet, hur löste ni de, skriv gärna en liten komentar på vad som är gjort åt bromsarna på era m3or. :) | |
|
Hade jag varit du hade jag köpt Pfc skivor runt om, stålomspunna slangar, värre belägg samt vätska. Det kommer du riktigt långt på. M3 E46 bromsar funkar men då ska du iaf ha andra belägg, vätska och stålomspunna slangar. Mvh Christian |
|
|
Jag skaffade Performance friction skivor (radiell & axiell flytning), carbotech XP8 belägg, Goodridge stålomspunna slangar samt ATE superblue racingvätska. Är skitnöjd!! Har kört bana på Gotland Ring och kan som sagt inte säga annat än att jag är skitnöjd. Ring PEAN Sweden, dom har garanterat ett perfekt alternativ för ditt användningsområde som kommer passa dig utmärkt! |
|
|
okej lät ju hur bra som hellst de där, men som sagt är ju ekonomin som styr, men å andra sidan har man ju hela vintern på sig att spara till lite roliga grejer :) så får se vad man har råd me. Tack ska ni ha Fricke. |
|
|
Tjena Jag har uppgraderade bromsar på min bil, en kombination som jag tycker fungerar bra, utan att kosta allt för mycket. * Porscha C2 Ok (fram och bak) från en 996:a. Många med Porsche ägare byter upp sig till dyrare grejor (och de har råd!), då blir det en del liggande som vi kan använda. Mina kostade 7500kr. Dock behöver man en adapter för att kunna montera dessa. * Porsche bromsvätska, lika bra/samma spec som racevätska, kostar 219kr på Porsche center. * Skivorna fram är från E46 M3, större och aningen bättre än original. Bak kör jag med original skivor. (Med fel belägg kan framskivorna skeva sig, men med rätt belägg fungere de kanon, glöm inte att E36:an väger ganska mycket, så köp belägg som är avsedda för den vikten 1600kg!). Dessa passar för övrigt rakt på original naven. Skivor borde man kunna få begagnade för en tusenlapp. * Belägg kör jag med Performance Friction (Carbon Metallic), betalade ca 2500kr för dem hos PEAN Sweden. * Sen har jag även stålomspunna bromsslangar (tror jag betalade 583kr för på NBM Hydraulik och då gjorde de ett par som passade för kombinationen BMW med Porsche ok). Denna kombination är det grymt bätt i och till en summa av kanske 12.000kr. Det man dock ska komma ihåg är att större bromsar kräver större fälgar. Med vaselin och utan balanserings vikter på insidan av fälgen kan jag kränga på original 17" M3 fälgar, men nu kör jag med 18" Rial Daytona fälgar, dock får man inte in mer än ett bladmått mellan fälg och bromsok i sidled och det samma gäller mellan fälg och fjäderben. Vill man köra en budget variant lösning skulle jag bara byta belägg till PFC samt stålomspunna slangar och lägga resten av pengarna på R-däck. MVH Richard |
|
|
Glömde säga att Porsches OK till C2 är de samma som till boxtern och många anda modeller och är egentligen 4-kolvsok från Brembo. Visst är 6 eller 8-kolvs ok bättre, men som vanlig dödlig kommer man inte känna skillnad. Är man däremot tävlingsförare och tävlar med bilen så kan det säkert vara värt att gå upp på dessa, men då ska man inte fråga efter en budget lösning. MVH Richard |
|
|
Man tackar richar :) var ett sådant svar jag var ute efter, tack och tack och tusen tack. MVH Fricke |
|
|
Det var så lite, bara glad att man kan hjälpa till. /Richard |
|
|
Hej! Kör med m3 e36 org ok samt 3,2:ans originalskivor vilka är mkt bättre än 3,0:ans. Till detta kör jag med PFC 01 belägg. Än så länge är jag mkt nöjd med denna kombination, kör relativt mkt bana med bilen och tidigare beläggvarianter har sltits betydligt fortare än PFC 01 som dessutom verkar tåla värmen rätt bra. mvh Conan |
|
|
a_wingard73: Vad får man ge för såna bromsskivor? M. Pedersen |
|
|
Man får betala ca 7500Kr för ett par. Finns bara fram till orginalok. Kommer nog satsa på PF skivor och belägg till våren. Den bromssetup jag kör med nu är kass. Köpte skivor från 3,2:an och tryckte på blå Pagid som Forza föreslog. Trodde på vad de sa men tji fick jag. Får börja bromsa mycket tidigare än vad jag hade tänkt. De skulle tydligen ha föreslagit de gula har jag fått höra i efterhand. Ska ta ett rejält snack med de herrarna till våren. Mvh Markuz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.