AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.442

Köpråd: Bmw 316 Coupe 95:a e36?

Bm
190
Bmw89
BMW M5 e39 99:a
Hej!

Fundrarar på dennna bilen: Länk
Men kan ingenting om bmw, har alldrig haft någon.

Vill ha en som drar lite bensin därav 316.

Tror ni milen stämmer? det är en inport.

Ska kolla på den imorgon hade jag tänkt, så ni får gärna komma med tips.

Så vad tror ni om den, är det ett bra köp?
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
316i drar inte alls så lite bensin som man kan tro. I efterhand så skulle jag köpt en 318-320, tror den drar ngt liknande(ca 0,8). 316 får man stressa ordentligt för att det ska hända ngt. 0,6l/mil måste vara i nedförsbacke med hemlängtan, särskilt med stora tunga fälgar.

Den ser fin ut iaf. På en sån gammal bil skulle jag gå efter skicket. Om miltalet stämmer eller inte känns inte lika viktigt. Tycker dock att den är högt prissatt. Gav 37k för ett år sen för min och då hade den gått 13 000 mil. Hade ngn liten rostpeppla men mkt fin i lack, inredning m.m. 99,9% rostfri finns inte på en bruksbil så den uppgiften skulle jag ta med en nypa salt.
Bm
190
Bmw89
Ok, får se hur den är, man ser ju om den är fräsh.

Kolla allt noga bara.
Bm
190
Bmw89
Tänkte fråga med om det är kamkedja eller kamremm på dem?

Och är det någon som har ett service protokoll eller nått sånt där man ser vad som ska göras vid varje service?
Po
25
Poq123
Bmw 330 cab
Det är provkörning som är viktigt när det gäller såna bilar. Lyssna efter ljud från båda fram och bakvagnen. Om du inte tänker gå till en verkstan du känner så ta loss en fram och en bakhjul och kolla bromsskivor och beläggen.Passa på och kolla även rost och fusklagning av rost. Det kan du jätte lätt se när hjulen är av. Kolla om däcken har slitits ojämn. Motorns tomgång är jätte viktigt,se båda före och efter provturen. Försök att göra snäva svängar vid högre hastighet så att du hör om det kommer oljud från hjullagret.

Priset är lite hög för den bilen, men om bilen är i bra skick så ska du inte tänka på några tusen lappar. Bussningar till fram och bakvanen inkl arbetet kostar runt 10 000kr.Själva bussningar kostar runt 3000 kr. Så tänk på att en annan bil som kostar 5000 kr billigare kan behöva 15000-20000 tusen för reperation om du inte gör arbetet själv.

poq123
Bm
190
Bmw89
Haha, va å kollade på den idag.

Kan börja med att sälgaren sa att den var pedantskött och i mycket bra skick.

kan lägga en liten snabb lista om vad jag tyckte va konstigt på en pedantskött bil.

*stora repor på dörren
*massa smårepor då de hade en buske vid infarten
*Klarlacksläpp på bakluckan
*Likadant vid fronten
*helt sönder blästad front
*blinkersen var ditsatt med silicon och hängde löst
*tjolens ena fäste va paj och hängde
*Alla fälgar i skrapade
*Takluckan funkade inte riktigt
*Stor reva i fronten
*kladdigt med olja under motorn
*klonkade som f*n bak
*hackade när man körde
*bromsen tog i botten
*ratten helt sliten
mm mm

För priset han satt trodde jag den skulle va i bra skick, inte fan hade den gått 12000 mil iaf

50mil i onödan.

Sen var det lite sniken att lämna tomm tank tycker jag, nålen i botten och lampan lös, samt att stereon var utagen.

Usch vad lack man är. måste ju hitta en bil.

Funderar på den här, iåf rätt stort steg upp till 325, hehe
OBS det är inte denna jag kollat på, så ni som inte läst hela tråden tror att det är denna bilen jag vill "varna" för
Länk

Såg att annonsen fanns på autopower med. Någon som är inne här ibland kanske.

Visa användare
83
DonThomaso
328i Coupé Individual -95
kör du lite lugnare (lätt sagt) med en 325/328 så behöver inte de dra så fruktansvärt mkt heller.

Färddatorn på min brukar ange 9,3 eller däromkring, då är det mestadels kortare turer på en mil fram o tillbaka från skolan. Som nämnts tidigare så är nog 0,6 väldigt optimistiskt för en 316, snarare 0,8. Inte så stor skillnad i förbrukning. Sen kan totalekonomin ändras beroende på inköp, försäkring osv..
Bm
190
Bmw89
Ok, det som är lite dyrare är försäkringen, ca 1000-1500 dyrare än 316 och det kan det ju va värt.
Precis, det som är det dyra är ju försäkringen, jag tycker inte min 328a drar så jävla mkt, tankar för ca 1500/mån om jag kör lugnt, inte så farligt för lyxen :)
Min kan nog dra mer efter jag bytt olje,bensin filter, olja och tändstift förhoppningsvis :)
Bm
190
Bmw89
Det blev affär igår iaf.

Säger bara, vilken lacl, som ny asså.

Det är bara lite vid skärmkanterna jag ska fixa till, han har ju kört med så breda däck så antagligen har grus och sånt blästrat bort färgen. Bara under skärmlisten eller vad man ska säga, inte upp på skärmen som syns.
Så det blir kanon sen.

Här är den om folk är intresserade:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.