AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.104

Värmen svag, tempen hög. Svårt att bya termostat?

Plötsligt kokar närapå min 525 efter bara några minuter. Kupevärmen fungerar knappt alls.

Känns som att det är termostaten. Eller vad tror någon som vet?

Kan en med tummen mitt i handen byta termostat på en e34?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Låter snarare som vattenpumpen, tycker jag.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ja, om bilen kokar direkt låter det som om du inte har någon cirkulation = Kass vattenpump. Lätt att byta dock!
Finns det något enkelt sätt att kontrollera att det är vattenpumpen?
pe
5
penna
525tds touring-93
Det verkar nästan som du har för lite kylarvätska i motorn. Kolla nivån,är expansionskärlet tomt,fyll på kylarvätska och starta motorn utan att skruva på kylarlocket.Titta i expansionkärlet efter lufftbubblor. Bubblar det så går det in kompressionstryck från cylindrarna in i kylsystemet. Kan vara trasig topplockspackning eller sprucket topplock. Annars kan det vara fel på termostaten eller kylet.
kan mkt väl vara så att det är luft vid termostaten.

då öppnar den inte, och vattnet cirkulerar inte.

kolla om slangen är hård på övre sidan, och mjuk och kallare på undre sidan när bilen börjar bli varm.

då är det förmodligen det som är problemet, ta upp termostathuset, byt termostaten och testa igen.. men lufta ORDENTLIGT!, kan ta mången tid att få till det, men man måste ha tålamod, för om du stressar och åker ut och kör innan luftningen är klar är det bara att börja om igen.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Testade lite mer idag. Körde runt en sväng, tempen gick upp till kl 1-2 sådär. dvs inte på det röda men onormalt snabbt ändå. Har inte sett några bubblor i expansionskärlet. Visst var det väl så?

Nivån på vattnet var låg innan jag körde så jag fyllde upp. Den verkar ej förlora vatten när man kör iaf. Var sitter vattenpumpen för övrigt?

Som sagt, jag är kass på att meka.

Hur mycket vatten behövde du fylla på?
Jag fyllde på kanske 3-4 dl. Då hamnade nivån inte på tokfull utan en bit över nivån för "cold".
Om det är olika tryck i olika slangar så har man ett allvarligt problem med stopp i kanaler eller rör/slang. Alla kylsystem är öppna så tillvida att det är bara i överdelen på motorn som man styr cirkulationen med termostaten ut i kylaren eller bara runt i motorblock och kupévärmare. Anslutningen i underkant och ena anslutningen in mot kupévärmaren är alltid helt öppen, det är samma sak på alla värmeanläggningar, pannor i villor såväl som i större sammanhang. Om inte så skulle stora risker för sprängda motorer osv föreligga, detta är bra att känna till vid felsökning.
Tempen däremot kan tala om en del om cirkulation osv, obs dock att temperaturen helt naturligt faller en del när kylvätskan passerar kylaren, det är liksom meningen...
I ditt fall tyder det mesta på dålig cirkulation pga fel i vattenpumpen eller igensatta kanaler. Fel i termostater orsakar sällan för hög temp utan tvärt om pga att de fastnar i öppet läge.

FP
Hade en Volvo tidigare. När termostaten pajade på den så var det just som du säger folke, motorn blev aldrig varm.

Såg att en vattenpump är hyfsat billig. Kanske ska börja där då. Tack för tipsen. Hoppas inte toppen tagit stryk vilket jag förstått att det finns viss risk för.
pe
5
penna
525tds touring-93
Du bör prova med att byta vattenpumpen först.
Bilen har fått stå ett tag. Dock testade jag idag att försöka lufta systemet. Varmkörde motorn litegrann, ställde den i lätt uppförsbacke. Öppnade luftningsventilen och efter en stund såg det ut som en riktig ångkokare, trodde själv att det skulle spruta ut rejält.

Lät den svalna en stund ochtestaqde sedan med både locket till expansionskärlet av samt luftningsventilen öppen. Den ångade och sen började expansionskärlet bubbla över rejält. Rann rejält med vatten ur expansionskärlet. Är det normalt??
kl
8
kler
525 -90
Hej!

Hur har det gått med bilen, är det ordning på den nu?

Vad var i så fall felet?
Bilen fungerar nästan helt perfekt nu.

Det visade sig att det var luft i kylsystemet. Efter en massa grejande lyckades jag lufta u systsemet, värmen kom tillbaka och tempmätaren står numera klippfast på normalnivå. Då var jag stolt eftersom jag är rätt dålig på att meka.

Dock kvarstår ett problem som visserligen försvann ett tag men nu kommit tillbaka häromdagen. Tomgången är ojämn när bilen är kall. Typ tomgången går på 2000 varv när den står på tomgång eller när man kör och trycker ner kopplingen. Ganska iiriterfande med det försvinner när man kört i kanske 10 minuter. Fenomenet försvann i ett par 3 veckor men nu är det tillbaka.

Någon som vet vad det beror på?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Du vet heller inte anledningen till varför kylsystemet dragit i sig luft.... Problemet kommer säkert tillbaka om en månad eller två efter en rejäl långkörning ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.