|
|
|
|---|---|
|
Tja allihopa:) Har en 535- 99 där motorlampan lyser har haft den inne på bmw solna 4ggr på 2 veckor och säger att det är fixat varje gång dom har bytt lite säkringar,termostat och fixat till den till besiktningen sist körde han runt i 30 min för att inte lampan skulle lysa igen o det gick fint sen när jag kör 30-40 min då lyser lampan igen på bmw solna har dom sagt din bil är helt felfri allt är fixat va fan lyser lampan då sa jag kan det vara nåt glapp sa jag nej uppkäftigt får jag som ett svar. Jag ska besikta bilen ganska snart har ni nåt tips hur jag kan släcka motorlampan? Jag har ny verkstads tid 1-Nov och jag måste besikta bilen innan tiden på verkstan. Så jag behöver släcka motor lampan under besiktningen. Hur gör man för att fixa det? Samt är det möjligt att göra det?? ps:Kan inte få så mycke hjälp av manualen den är på tyska:( och jag är mer en kass på Tyska. | |
|
Finns ju en hel del svar här på forumet angående "motorlampans lysande",frekventa svar brukar ju t.ex vara: Lmm defekt,taskiga luftbälgar,tändspolar(vid missgång iofs)....osv. Kolla i sök inläggs funktionen och skriv in just motorlampa i sökfältet...Du lär få en hel del "tips" på möjliga fel där.. Mvh Janne. |
|
|
Felmeddelande läggs alltid upp i felminnet när gula lampan med motorsymbol tänds, även om den sedan släcks igen. Förhör verkstaden ang. detta: Vad sade verkstadsdatorn om felminnet osv? För de har väl inte glömt att kolla? FP |
|
|
Hej! I värsta fall får man plocka ur lampan eller så ber du verkstaden besiktiga den åt dig. Jag tycker din BMW handlare bör ha gett dig ett fast pris på felsökningen. Om dom inte lagat felet bör dom inte ta betalt utan skämmas. Du bör ha fått ett fast pris på felsökningen och sedan skall du betala vad reparationen kostar (när dom hittat felet) Mvh Jonas (Fd verkstadsägare) |
|
|
Hejsan Jonas:) De är helt sjukt vad besviken jag är på bmw solna fått bilen 4ggr nu (tänk på dom dagarna jag har fått åka kommunalt till jobbet suck) 4ggr fan jag sa fixa de som behöver fixas jag vill ha min bil 100% hel finns ingen anledning att lura sej själv genom att släcka lampor bara sådär jag är verkligen inte snål heller när det gäller bilen jag är nogrann jag säger inte att jag är miljonär men ska de kostas så måste de göras. Jag fick ett kostnad på mellan 15-20 tusen (undra hur många timmar dom satt vid den eftersom dom tar 1400kr i timmen men vet inte vart pungen sitter jag har till o med sagt kolla om de e nåt glapp nej säger dom så klart har dom rätt. Har snackat med en verkstad mit emot mitt jobb dom kunde hjälpa mej få bort lampan bara för att besikta den:) ps:varför lämmnar jag in den på bmw solna har enn garanti på plötsliga fel så jag är tvungen o lämmna den på solna:( Mvh:Dana |
|
|
Folke: Vad jag förstått så kommer inte felmeddelanden på t.ex lmm in i "felmeddelandeboxen" alla gånger,jag vet om en 318i E46 ägare som INTE fick något felmeddelande som initierade att det var något "tjall" med just lmm som det de facto var i slutändan ändå.. Mvh Janne. |
|
|
Ska kanske tillägga att motorlampan lyste "av och till" i denna E46:a... Mvh Janne. |
|
|
OK. Lite mysko är det ju om det inte lagras upp nåt felmeddelande eftersom felet från t.ex LMM först skall "registreras" i systemet, därefter analyseras och läggas ut till t.ex lampan, nödkörningsprogram osv. Sen gör vissa fel att lampan kan släckas igen, nödkörningsprogrammet tas bort igen osv, om symtomet försvinner efter ett visst antal körcykler osv, men i felminnet skall det alltid ligga kvar. Det är liksom hela meningen med systemet. FP |
|
|
Visst,håller med...men just denna vagns "lysande motorlampa" indikerade inget direkt fel på Lmm iaf.. Han höll på länge och "strulade" med denna återkommande motorlampa innan lmm blev utbytt så småningom på verkstaden(BMW).. Mvh Janne. |
|
|
´TJA :) Har provkört bilen det känns väldigt bra förut hade jag nåt som ryckte till när jag bromsade in helt borta nu dom har kollat på bilen 100%säger dom dom hittar inget fel fine det kan jag ta men varför återkommer motor lampan hela tiden ganska jobbigt:( men ska se vad dom säger 1 nov när jag måste lämmna in den för 5gången aja man får se vad som händer dom sa ju till mej på telefon -vi har den bästa teknikern som jobbar på din bil ska jag känna mej trygg eller? |
|
|
måste bara läggamej i angående BMW i hela sthlm ingen verkar va bra man kan inte ens ringa dit och få prata med nån som e duktig och föra en dialog om vad som kan va trasigt utan att dom vill att man ska lämna in bilen för flera tusen för saker som igentligen kan vara så simpla så de kostar nån hundring toyota lexus T ex lånar nästan ut en meckaniker gratis de e service |
|
|
Det är därför jag inte vill köpa en ny bil med garanti, försöka göra så mycket själv eller lämna iväg till en mekaniker. Enda snabba hjälpen du får av bmw det är när du skall köpa bil och skriva under. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.