AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.483

Mekonomen eller original?

Vindrute Spolarpumpen har pajat, ska man köpa mekonomen eller original med tanke på originalets s.k kvalitet??

holmis
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Köp den billigaste. Inte alls omöjligt att du får samma fabrikat. Och kvalitén..din BMW-pump har ju tydligen gått sönder.

AE
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Alla reservdelar är originaldel om de är tillverkade enligt biltillverkarens specifikationer eller bättre oavsett vem som tillverkat eller var du köper delen.Enligt lag sedan oktober 2003. Att bildelar köpta hos märkeshandlaren skulle vara bättre än de som köpts hos en kvalitetsreservdelshandlare är en ren myt. Det är till 95% enbart kartongen som skiljer på div slitdelar samt att märkesloggan i många fall är avlägsnad.Är väldigt få delar som biltillverkaren tillverkar själv på en bil.

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I sammanhanget kanske man bör nämna att många gånger är faktiskt inte BMW dyrare än t ex Mekonomen på vissa delar - så kolla priserna innan ni handlar! Kolla också att ni jämför rätt delar med varandra, så man t ex inte behöver köpa till packningar eller andra monteringsdetaljer hos en reservdelshandlare och detta ingår hos en annan...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det var därför jag skrev: "Köp den billigaste" Det är lätt att glömma och kolla på orginaldelar. Veckan efter att jag köpt en komplett uppsättning torkarblad med bra rabatt hos min granne som har Mekonomenverkstad kom ett erbjudande från BMW om torkarblad. Dom låg en hundring lägre ändå..

AE
Tack för svaren grabbar! Tvärtemot era råd så var jag inne och köpte en pump på mekonomen för 309 kr i eftermiddags utan att kolla någon annan leverantör, det var ju så billigt att jag inte orkade ringa runt och jämföra!

Vad tycker ni för övrigt om BMW:s kvalitet idag jämfört med på den gamla goda tiden? Har själv ägt två stycken 520i av årsmodell 77 och en 525i av årsmodell 89 och nu denna 528i och tycker nog att kvaliteten höjts med åren?!? En del detaljer hänger dock inte med tycker jag, det beror nog på den ökande andelen underleverantörs delar som BMW själva inte har full kontroll över. Eller vad tror ni?

holmis
Jaha, och så när man har rivit ner innerskärm och ska montera den nya spolarmotorn så passar inte el anslutningen!! Stiften i den nya motorn sitter längre ifrån varandra, typiskt! Och ändå så tar de fram delarna med utgångspunkt från reg numret, kanske skulle gått till BMW i alla fall? Borde kräva att mekonomen står för monteringen av motorn om de får fram en som passar!

Holmis63

holmis
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du kan ju alltid lämna tillbaka motorn till mekonomen. Kvitto och kartong brukar uppskattas vid reklamation. Samtidigt så är det ju genom att prova som man lär sig, envis är de flesta inklusive mig och många därtill. Att Mekonomen skulle stå för arbetstiden utan att få betalt är nog rätt liten.
Mvh
Asken
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jag köpte ny BMW original spolarpump till e34an -96 hos BMW förra året. Kostade nåt på 380 kr om jag inte minns fel. Med 10 % CS rabatt kring 350 kr. Den passade perfekt. :)

molle
Varför skall dom stå för montering?
Avikelser kan alltid förekomma sådant måste du som kund kolla upp själv.
Jag hade nog fixat elanslutningen om det bara gäller kontaktstycket när man ändå har så mycket nerplockat osv. Värre problem förekommer, på det igen bara!

FP
skall den vara anpassad till din bil eller är det en universial?
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Att mekonomen skulle stå för nån montering är det dummaste jag hört på länge, men det klart det ju smidigt att lägga skulden på dom. Undrar vad du tycker att ICA ska göra när dina brödskivor inte passar i brödrosten trots att du informerade dom om vilken brödrost du har!?!?!?!?!?!?

M.v.h Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kontentan av detta är nog ändå att sannolikheten att det skulle blivit rätt från början är större om han handlat hos BMW - som troligen inte är dyrare, då de har mer och bättre detaljerad information om bilarna och reservdelarna...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Det är ju trevligt när man kan reta upp någon över en så enkel fråga!! Det jag tycker är att om mekonomen och dylika reservdels försäljare ska kunna konkurera med märkesförsäljare är att de ska kunna plocka fram rätt reservdel, annars går jag ju någon annan stans nästa gång, som till bmw i detta fallet!

Sen så var jag väl rätt så iriterad när jag fick plocka ihop skiten utan att fått problemet avhjälpt igår!! Men att det skulle vara det dumaste någon hört är väl ändå att i??

holmis
Att tycka att mekonomen skall stå för montering är ingen fråga.

jag tycker är att om mekonomen och dylika reservdels försäljare ska kunna konkurera med märkesförsäljare är att de ska kunna plocka fram rätt reservdel.

Det förutsätter att biltillverkaren tillhandahåller information om minsta förändring att på den bilen med det chassinummret så sitter denna kontakt, men så är det tyvärr inte, då dom ej är intresserade av att gynna eftermarknaden.

Slår man på regnummret och enbart en spolarpump dyker upp så antar man att den passar men det kan finnas avikelser därför måste man kolla delen innan man sätter dit den.

Även bmw kan leverera fel. allt står inte i deras dator.

Varför plocka ihop bilen om du inte har rätt pump?

Förstår inte riktigt varför mekonomen skulle stå för din montering.

varför inte bara ta med den gamla spolarpumpen och jämföra närman köper, eller skarva kabel och använda samma kontakt.

Du får urshäkta men jag har hört så mycket i reservdelsbranchen.

Eller skall vi ha som i usa en står skylt med texten.

* avikelser kan förekomma.
* du som kund är förstådd med att vi inte kan motnera ihop din bil när du inte får ihop grejer.

* häll ej spoalrvätska i oljan.

* iomed att du betalar i kassan så har du accepterat ovanstående punkter och kan ej stämma os bla bla bla.

UUUH, jag tycker bara att man som konsument kan förvänta sig att man får rätt del/sak/pryl när man köper något. Om jag beställer en calsone från pizzerian så vill jag inte ha en vesuvio i paketen när jag kommer hem, sedan kan naturligtvis misstag begås, det är ju bara mänskligt!

Finner en viss förnöjsamhet i försvaret av reservdelsbranchen här, borde inte konsumentens önskemål uppfyllas i första hand. En branch som inte kan uppfylla konsumentens önskan självdör ju efter hand!

Holmis

holmis
om det bara dyker upp en spolarpump när han slår på regummret så är det svårt att veta att det finns 2 typer av kontaker och dels veta vad du har på din bil.
Jag håller med holmis63, mekonomen har väldigt ofta fel info om sakerna dom säljer, jag har fått fel flertalet gånger sist va det när jag skulle ha en hardyskiva till min 325 e36 bmw hade ingen hemma utan jag skulle få vänta två dagar, åkte upp till mekonomen och hämtade hardyskivan och sen till verkstaden som skulle byta den åt mig. Dom ringer mig en timme senare och säger att det inte passar, det är ju bara att åka och hämta den och sen in till grannkommunen till mekonomen och förklara att det inte är rätt del..

Svaret jag fick är att det är det visst, då jag hade med mig originalet som satt på bilen visade jag att det är inte alls riktigt fick han ge sig. det slutade med att mekonomen snubben fick ta bilen och åka till nästa kommun och bmw och hämta en original hardyskiva som passade utan bekymmer.

Mekonomen hade fel uppgifter i sin databas, illa illa när jag sitter hemma med program där det står vad det är för storlek på skivan så borde väl för faan en reservdelskedja oxå ha tillgång till det.

Jag har slutat handla på mekonomen då det tar för mkt tid att byta skiten till rätt saker då man aldeless för ofta får fel saker, hade det vart en engångsföretelelse så okej men det händer ju om och om igen och då är riktigt illa av dom!!!

Nu fick jag skriva av mig lite oxå :)
När jag igår var och skulle lämna tillbaka/byta pumpen så sa killen i kassan att han inte var förvånad!! De var medvetna om att det finns två olika pumpar till e39 `97 men kommunicerade inte detta till mig vid köpet utan gav mig bara en av varianterna!! Nu får jag den anrdra varianten idag så att jag kan byta och åka till min dotterdotters Dop i helgen, sedan blir jag nog BMW trogen även när det gäller reservdelar!!

holmis
Si
765
Simon01
120dM -08
Lånar denna gamla tråden lite. Jag ska byta spolarpump till vindrutan på en 523 -96, var och kollade på mekonomen och såg att det ej var samma kontakt. Är det någon som vet hur biltemas pump passar till e39? är det platta eller runda stift i kontakten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.