AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.143

Instrumentbrädan, rengöring och skydd?

Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Har en E46 och undrar om någon kan rekommendera medel eller råd att rengöra instrumentbrädan samt medel att skydda densamma.

Ytan är ju lite skrovlig och att smeta på vinylglans kan ju inte vara någon hit.
Rengöring, använder jag smartabs klädsel & interiörtvätt, en fönsterduk och en fin rotborste.
Medlet är ph neutralt så det torkar inte ut plast eller vinyl.

det brukar räcka, även om det är enklare och spruta på lite vinylglans, men man slipper ju det äckliga feta som drar åt sig damm och är skitfult.

Känns som allt är bättre än det..

MVH/
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Tack för tipset! Jo jag håller med, vinylglans känns inte riktigt rätt för det materialet och den ytan!
BMW's cockpit-spray funkar fint :)

Vad kan man använda för att få tillbaka färgen på panelen?
Bilen är ju 10 år känns som att färgen är mkt mattare än den troligen var som ny!

Har rengjort all inredning så nästa steg borde vara behandling av nått sådant medel :)
Hej,
Jag använder vinylshield när en inst bräda etc är torr, silikonfritt och ger tillbaks org ytan.
Samma jag använder till gummimattor, däck, lister etc.

MVH/
As
11.615
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Först torka av alla hårda ytor inne i hela bilen med en disktrasa som sköljs i en hink med varmt vatten och lite diskmedel om den är grovt smutsig. Sedan toppbehandla med Meguiar 40 applicerat på en avklippt begagnad tvättsvamp. Alternativ 2 BMws Cockpitspray. Meguiars har en underbar nybilsdoft.
Mvh
Asken
Var kan man köpa Meguiars produkter?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
På Micro bland annat.

Mvh/ Niclas
Asken: Får man tillbaka orginalytan då?
Blir lite för blankt i början men det tar bara några dagar så är det som om brädan kom direkt från fabriken.
När man väl rengjort med MG40 så räcker det sedan att hålla efter dammet med en fuktad disktrasa resten av året.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Meguiar är lite blank som sagt. Iaf för min smak.

Jag kör Armor All´s produkter.
Vinyl Vipes Länk
Leather Vipes Länk
Clean-up Vipes Länk
Glass Vipes Länk
Ligger i väldigt smidig förpackning också som all spänns fast i bakluckan, mycket därför jag kör den.
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Ja det är den där blanka glänsande feta silikonytan som jag inte vill ha. Men är det nu som Micke säger att det blanka lägger sig efter ett par dagar så är kanske MG40 något man skall prova.
Meguiar Interior Quick Detailer eller Allbrite Rug & Upholstery.

Blir som nytt, hatar blanka ytor.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.