AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.414

Frågor ang. köp av 530 E34 med sexan

Hej är ny här och har idagarna varit och tittat på en e34:a 530 med sexan. Det är en arbetskollega som säljer och priset får anses som mycket attraktivt.

Var och kikade lite snabbt på den i veckan och skickat för en bil som gått 20 000 mil är enligt mig mycket fräscht. Dock har bilen varit förvard och avställd i garage dom senaste 3 åren, bara varit startad någa gånger per år. Men den har inte varit besiktigad sedan 2004. Felen jag hittat är

Trasig strålkastare
Lite rost på ena dörren.
Rost runt domkraftsinfästningarna, eller är detta platsen för någon sorts dränering tro?

Det enda egentliga problemet som jag ser är att motorn börjar koka. Har känt på fläkten och den verkar vara lite motstånd och snurrade iaf när motorn gick igång. Expansionskammaren vara helt snustorr.

Har ni några tips om just denna modellen? Är väldigt intresserad av bilen som bruksbil, men oroarar mig just för detta med överhettningen
Hm..har den kokat finns väl risken att toppen e körd?

har läst att de är känsliga dedär, blir lätt skeva då.

o fläkten så ere väl nån form utav fläktkopling där som dör ut med tiden..?
Det är just dom där skräckhistorierna om spruckna och skeva toppar som gör mig tveksam till köpet. Har läst lite mer nu och luft i kylssystemet verkar inte heller helt ovanligt, vilket bidrar till kokande motorer
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Om den inte är snorbillig och du (eventuellt) inte har lust att meka topplock så avstå köp. Eftersom den stått ett tag kan bromsarna också behöva en översyn/renovering och har den inte stått upp-pallad så kan även däck och hjullager tagit stryk. Det är troligen mycket enklare och billigare att hitta en fräsch fungerande bil istället.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Priset är mycket attraktivt får man väl säga. Mekandet i sig är inget problem, då jag har plats i vårt hobbygarage för mek.

Egentligen hade jag inte ens funderat på en E34, det var mest att priset var så pass bra att det kunde vare ett fynd. Men jag ska låna den på lördag och åka bort till garaget och hissa upp den för en genomgång. Återkommer på lördag när jag kikat på den, så får vi se om det uppkommit några nya frågetecken.
Bromsarna borde vara skapligt fräscha eftersom den har stått i garage i tre år. Hjullager tar inte stryk av att bilen står i tre år. Om den kokar efter luftning av kylsystem så kan det vara läckage i kylsystemet eller blåst topplockspackning. Toppen är inte en så svag punkt på den större sexan M30(3.0-3.5L) som den mindre M20(2.0-2.5L). Och det finns gott om toppar till M30 på skroten, till skillnad från M20, om den nu skulle vara skev.
Har idag gått igenom bilen ordenligt.

Tog bort termostaten, testa med att koka den och den vill inte riktigt öppna, så vi satte aldrig in den igen bara för att testa. Spolade igenom systemet några gånger, ut kom en massa klägg och skräp. Fyllde bara upp systemet igen. Då höll den tempen bättre, dock börja vattentemp nålen att fladdra lite. Den ligger på mitten men åker snabbt upp mellan det röda och sista vita strecket, för sedan åka tillbaka lika snabbt igen. Så höll den på. Efter att vi parkerat bilen så märkte vi att det läckte vatten underifrån bilen. Kunde dock inte avgöra vart det kom ifrån.Kanske är det fläkten som inte riktigt vill?

Bromsarna bör smörjas upp för dom var inte riktigt med i matchen.

Bränsleröret var ganska rostangripet, vilken framgår av bilderna.

Allting verkar fungera i form av utrustning

Besiktningspapper finns från alla besiktningar, inga större fel har stötts på.

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Vilken av dessa givare gör vad?

Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag hade tagit den till en verkstad och kollat om det finns avgaser i kylarvattet, då vet du ifall toppen alternativt topplockspackningen är defekt.
Jag tror inte topplockspackningen är dålig utan det är ett läckage i kylsystemet. Lokalisera och åtgärda läckaget och byt bränsleröret sen kan du tuta och köra.
Bilen ser fräsch ut förövrigt, är priset rimligt är det bara att köpa
Ser välhållen ut för sin ålder (ca 17 år...). Dock så är det den "lilla" M30:n samt automat, ingen bra kombo. Lilla M30:n drar mer bränsle än den stora och är dessutom betydligt slöare, ungefär som en 525 med M20...Sen att det är en automat lär inte göra bränsle-förbrunkningen lägre...Kan dock vara ett hyffsat köp om du kan ha överseende med den höga bränsleförbrukningen. Skall du köpa bilen för o fixa o sälja vidare är mitt tips att den då isf inte får kosta mer än max 5000, för en 530 med automat är ingen lättsåld rackare...

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det finns alltså inte olja i kylvattnet eller tvärtom? Det bubblar inte i expansionskärlet? Inga vita avgaser? I så fall är det nog bara läckage i kylsystemet någonstans och detta i kombination med eventuell luft i kylsystemet blir inget bra för att hålla kylnivån. Tänk på att lufta är viktigt. Här länkar jag till ett j-kla bra knep till smidig luftning: Länk
I övrigt har man ju sett betydligt värre E34 så är den bara billig och inte toppen är kass är den nog ett trevligt inköp. Den är såklart ingen raket med sin automat men däremot säkert riktigt mysig. M30-motorerna låter helt underbart och får den dessutom slira lite på en automat blir det mycket mysljud!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Efter lite velandes så fick jag den idag för 7000 kr. Hittat en bättre begagnad kylare för 300 kr som inte läcker. Så nu ska den få lite kärlek i form. Förhoppningen är att jag skall kunna ha bilen i flera år framöver,

Är även lite intresserad av lullull som tex
Ljust skinn
Ljusa tränpaneler, samt matchande växelknopp och handbroms.
hejsan.
du köpte den för 7 tusen?
hur många mil & årsmodell?
mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.