AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.617

Laddtryck 530 D

Th
7
TheoT
A4 TDI quattro - 98
En "enkel" fråga: Vad har BMW 530D 2005-> för laddtryck orginal?
Följdfråga: En trimbox tex. KCR, höjer den laddet något, och isf. till hur mycket?

Mycket tacksam för svar då jag skall använda ett sprillans sådant aggregat i ett HELT annat bygge.

MVH Theo
Be
193
Bekeris
540i Touring - 94 (skrotad)
540iAT - 98
Misstänker att det är turbon som du ska använda till ett annat bygge? Vad är det för märke på turbon? Har du all data kan du istället gå in på tillverkarens (turbons) hemsida och kolla på flödesmapparna.

Generellt lär väl 1.2-1.4BAR inte vara ngt problem för en modern snurra.
Th
7
TheoT
A4 TDI quattro - 98
Tack för svaret, men... Det är dåligt med mappar på Garrets hemsida, speciellt på VNT aggen.
Jag tänkte ladda 1,8-2,0 bar. Det funkar om avgasmottrrycket inte blir för högt.
Men jag vill även veta vad den laddar i orginal setup.

MVH Theo
Be
193
Bekeris
540iAT - 98
Hmm, vet du vad turbon heter? Testat att ringa/maila GIK ?

=)
Be
193
Bekeris
540iAT - 98
Edit, varför vill du ladda så mkt? Istället för att ladda så mkt kan du istället välja en snäppet störreturbo och låta den ladda mindre för samma luftflöde.
Be
193
Bekeris
540iAT - 98
Här står det lite om en motsvarande turbo. Trycket är dock inte i BAR, tänk på det!

Länk
Th
7
TheoT
A4 TDI quattro - 98
:-)

Tack Berkeris för att du engagerar dig, men det hjälper nog inget. Jag kör med "liten" turbo och högt laddtryck för att en större snurra bidrar enbart till segare spoolup. Jag tror denna GT2260V är perfekt för min setup.

Den du länkade till är inte jämförbar, och dessutom kullagrad.

Theo
Th
7
TheoT
A4 TDI quattro - 98
Dessutom är inte 1,8 bar så väldans högt, Motorn laddar 1,3 orginal. Jag har i sommar kört med 1,7.
Numera tål den betydligt mer.

MVH Theo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.