AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.418

Vad händer om man lägger i R-läget under körning ?

Hade inte tänkt att prova men om man lånar ut bilen till nån analafabet som aldrig kört automat kan jag tänkta mig att detta skulle teoretiskt kunna inträffa. Kommer hela lådan att spontanexplodera eller vad händer?

Det är en steptroniclåda på E46 01.
tror inte att R går att lägga i när man kör frammåt, får iaf hoppas att det inte går.

N går att lägga i, men R har jag aldrig hört nån som lyckats få i under färd.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
går ej på min bil iaf, vet inte varför jag har testat äns =)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det här torde vara preskriberat nu...
Vet inte hur det funkar på BMW men jag har lagt i backen på farsans nya Volvo 945 under färd.

I ca 80 knyck skulle jag lägga i neutral och rulla. Man får trycka in knappen på spaken och föra den ett steg frammåt, ta man av misstag två steg hoppar backen i.

Detta var på vintern men barmark. Minns hur dubbarna rev i asfalten när hjulen låste upp (eller kanske t.o.m. bytte rotationsriktining?)
Backen låg väl i någon sekund innan jag hann få i N eller D.

Hur som helst, inget gick sönder men det kändes inte så hälsosamt för mekniken.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Den elektroniska backspärren förhindrar att backväxeln läggs i om hastigheten är högre än en gränshastighet som är kring 5 km/h.

På äldre lådor före 96 eller 97 går det att föra spaken till R men inget händer om bilen rullar över gränshastigheten. På nyare lådor efter 96/97 gå det inte att föra spaken till R. Även om det skulle gå att ta spaken till R läget kommer den elektroniska spärren även här att förhindra att växeln går i.

Om backen skulle komma i under hög hastighet kan planetväxlarna haverera.

molle
Det är ju bra att det inte går, för varför lägga i R i t.ex 100km/h? :))

mvh, Figgeh~
De
165
DeWa
328iAT -96
R för Racing? ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det tar tvärstopp med skrikande däck på en Plymouth Satellite-67 :) när en passagerar tryckte fram spaken med armbågen, när han vände sig framåt, efter ha suttit och kurtiserat damer i baksätet:) ca 45 KM/H lådan höll dock.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.