AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.383

Snik turbo konvertera 320 årsmodel 85

Har ev tänkt sälja min nuvarande bil då jag kommit över en hyffsat fräsch e30, en 320 ifrån 85 och har länge haft planer på en turbo BMW och nu kommer det finnas kapital till en liten budget version iaf.

Har turbo och IC ifrån en saab 9000 2.0t 1991, tänkte bruka dessa, det jag i första hand kommer behöva är grenrör alt en adapter ifrån original rören, var en firma som sålde sånna förut, någon som vet vilken?

Hur får jag soppan att rcka till? det är juh gammla sprutet så jag kan juh inte göra snik lösningen med 535lmm och 535 spridare, eller?

Hur mycket törs man ladda utan att kompsänka? 0.4bar kanske?

Vart kan man få tag i en tjockare stålpackningen och sänka kompet lite med?

Bakaxeln? passar diff klumpen ifrån tex en e34 535 eller en e32 735? jobbar på skrot så kan komma över rätt mycket grejor där till bra priser.

Hoppas på lite bra svar här nu och inte svaret at jag ska söka för sökfunktionen i forum funkar icke för mig, spelar ingen roll vilket forum jag är i så vill de inte funka, min dator som e konstig.

Så till det stora hela, vart köpa grenrör, alt adapter? vill kunna ta bort grejorna lite lätt så de går o besiktiga.

Hur löser jag det med soppan? kan jag ta 535 spridare och lmm? orkar original pumpen med? Alternativ på andra spridare som vore lämlig i storlek? Kan jag trycka genom LMM eller bör jag låta det suga igenom den?

Vart finns det tjockare topp packningar?

Diff klumpen, vad passar utan allt för mycket bök?

Kommer ni på nå annat direkt jag behöver? är inte tänkt något super seriöst dyrrbygge utan tänkt bygga en busbil för igentligen så lite som möjligt. får jag ut max 200hk är jag nöjd
12
tåfe
325 turbo -86
Har för mig att PPF har sån därn adapter till grenröret. annars diesel grenröret, sånt har jag. kanske till salu. Suttit en GT40 på den. Borde vara T4 fläns.

Kolla på bakdelen av diffen o se hur många bultar den sitter fast med. 6 st så är det lilla diffen och 8 om det är stora. Du kommer nog rätt långt med stora diffen oxå. 535 diffen ska passa i stora diffen oxå men då är det mycket jobb!

mvh Tåfe

Christoffer Lindqvist - Åland
Man måste la ha en adapter för att diesel grenröret ska passa på m20 motorn eller? pris på ditt grenrör då?

PPF verkar inte ha den adapterna längre, endast ett grenrör för 6500:- fast dem kanske har om man ringer och frågar iofs.

Tänkte mer på vilka klumpar passar direkt i min bakvagn utan modifiering av allt för mycket?..
12
tåfe
325 turbo -86
jo man måst ha en "snabel" som går upp till turbon. Ja vet inga riktigt ännu sku vilja sälja allt när ja bygger nytt i vinter.

Det är nog stora klumpen från e30 det

mvh Tåfe

Så Diesel grenröret passar alltså mot toppen direkt? har för mig man behöver en adapter där immelan eller slippa upp bulthålen.

Vad är dit allt då? och riktpris på det?
12
tåfe
325 turbo -86
Det passar nog direkt. ja beror på det:P jag har inga bestämt mig riktigt ännu vad ja ska köra med nästa år men de blir nog sprut ivf. grenrör,turbo(sku borda bytas),tryckrör,ic(eventuelt),lmm,spridare.

Skulle inga skada med ny turbo kanske lite mindre får ladd ganska sent. grenröret sku behöva kortas på snabeln för nu sticker turbon upp genom huven.

Pris vet ja inte exakt, bjud nått:P

mvh Tåfe

Svårt o lämna bud då man inte vet riktigt vad de e för grejkor och skick på dem.
12
tåfe
325 turbo -86
Förstår precis

Här e lite bilder ivf. Fråga ifall du undrar nått:D
Länk

mvh Tåfe

Riktpris?
An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
För att få ut 200 häst:
Byta till m20b25 insug med spjällhus! b20ins är mkt mindre.
Byta till 535 lmm och spridare, om lmmen är från en e34 måste du ta elen du har i din nuvarande lmm och byta tror inte man behöver det på 535 e28 men är inte säker.
Spridarna passar direkt på.
Soppan vet jag inte om den räcker till men jag tror det.
Bakaxlen kan du ju kolla om du ha den lilla eller den stora, har du den lilla BYT till den stora, har du den stora oroa dig inte den pallar för mkt mos! ca 400 häst om du bara kör gata.
Växellådan vet jag inte riktigt men jag tror den kommer att hålla om den mot förmodan skulle ge sig efter ett tag är det bara till att byta till getrag 260 lådan som sitter i 325.
grenröret fixar du en T3 eller T4 fläns, vad turbon nu vill ha :) Svetsar dig 2 rör från grenröret och till flänsen sedan flänsen på turbon.
Olja tar du från oljetrycks kontakten genom att sätta ett T-kors där och sätter returen i tråget.
Du kan även ta oljefilter adaptern från b25 och ta olja där man vanligtvis sätter oljekylare. Vet inte riktigt om detta funkar men i teroin ska det göra :)

Var nog allt nu va?

Mvh Andreas
An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
Nej glömde en sak.
Du kan ladda 0.5 bar och vara safe.

Mvh Andreas
Har förmodligen tänkt slänga i en m20b25 att utgå ifrån så det blir sådant spjällhus mm, funderar även på ett MS sprut
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.