AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.981

När byta kylarvätska på Z4?

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Hej!

Jag skall lämna in min Z4 2,5i -03 på en inspektion 1 nästa vecka inför vinteravställningen. Bilen har gått knappa 3500 mil och servas således mer efter tid än sträcka. Kollade i servicehäftet, och det står inget om intervall för att byta kylarvätska på just Z4, medan det är 4 år på alla andra modeller. Vadan detta? Skall jag passa på att byta nu eller är det ngt annat intervall som gäller?

Mvh,

Linus Nilsson
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Jeez 3500 mil för första inspektionen låter inte det lite väl lite? Jag har runt 200 mil kvar innan min ska göras och då har jag nästan kört 4900 mil!

Det är ju aldrig fel att byta grejer, men du kan nog vänta tills det blir fyra år. Skulle jag tippa på ialf!
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Jo, jag vet. Har enl mätaren ca 1000 mil kvar t nästa service, men det har gått två år efter senaste service i mars -08, så jag tänkte få det gjort innan vinteravställningen.

I och med att bilen är en -03:a blir det ju fyra år snart!

Mvh

Linus

Visa användare
887
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
är du tveksam är det väl bara att byta då kostnaden är ganska rimlig, jag hade min bil för vattenpumpsbyte och då tog man ut 55:- för 1 1/2 liter glykol och det var på BMW-verkstad så jag tror det är ett billigt jobb
mvh Uffe/bildock
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Enligt serviceboken på mina olika BMWs så rekommenderas man att byta bromsvätska och kylarvätska vartannat år, är det verkligen vart fjärde på Z4:an?
Man måste beställa detta utöver service annars föreslås det sällan av BMW.

/// Viktor
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
I mitt servicehäfte står det 4 år för övriga BMW-modeller.
Visa användare
637
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Hittade den här tråden när jag sökte efter samma fråga.

Eftersom något svar inte ges i tråden, sökte jag vidare och på ett engelskt forum angavs att det inte är något bytesintervall på Z4:an, dvs kylarvätskan byts inte. Fick detta bekräftat av Förenade Bil i Malmö: Man håller koll på att det finns ett adekvat frostskydd och byter eller fyller på endast vid behov.

/WGG

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.