AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.886

Är E70 3.0si ett bra alternativ?

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Hej,

Jag är på väg till Kalifornien på ett års utlandskontrakt och har insett att det är en ekonomisk dumhet att inte köpa en bil där, eftersom priserna är fantastiskt mycket lägre. Som exempel lossar man en basutrustad X5 3.0si för ca 45 kUSD, vilket blir ungefär 295 tkr... att jämföra med 495 tkr här hemma.

Jag funderar alltså på att slå till på en E70 3.0si och ta med den hem som flyttgods. 4.8:an blir tyvärr för dyr och törstig (inget större problem i USA, men när jag väl kommer hem igen) och 3.0sd säljs tyvärr inte i USA.

Frågan är om 3.0si är ett bra alternativ? Hur mycket drar den i verkligheten? Dyr att försäkra? Trevlig att äga? Problemfri?

En annan fråga är om sportpaketet är något att ha - eller blir den obekväm med 19" och sportchassie?

Eller ska jag slå till på t ex en E92 335i för samma pengar?

Dela gärna med er av era erfarenheter av E70:n!

Tack på förhand,

/ElakaKatten

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Villkoren för flyttgods innefattar ju att du måste ha ägt bilen en viss tid. Kommer du att ha uppfyllt detta, du måste ju i princip köpa bilen det första du gör?

Tyvärr inga kommentarer runt X5 förutom att det verkar som att diesel är det enda som säljs i Europa.

Flyttsaksfordon
Ska du flytta till Sverige? Då kan du i vissa fall få ditt fordon klassat som flyttsak vilket ger befrielse från tull och MV-skatt. Fordonet kan eventuellt även få lättnader än vad som är vanligt vid registreringsbesiktningen. Notera de särskilda tidsgränser som gäller för lindrigare besiktningsbestämmelser. Det gäller bland annat krocktest. Fordonet behöver heller inte uppfylla de skärpta krav på avgasrening som ställs i Sverige från och med årsmodell 1989. Vissa miljökrav som gäller vid årlig kontrollbesiktning av äldre bilar ska dock uppfyllas. Bilprovningen kan ge dig ytterligare upplysningar.

Vid en registreringsbesiktning behöver du, förutom de sedvanliga handlingarna, också ha med:
registreringshandling i original från exportlandet
fordonets instruktionsbok
beslut om flyttsak från Vägverket.
Frågan om var den inflyttande har sin hemvist är avgörande för vilka bestämmelser som ska tillämpas. Vid bedömning av hemvist tas hänsyn till bland annat var den berörda personen vanligen bor på grund av personlig och eventuell sysselsättningsmässig bindning. Faktorer som vägs in är bland annat familj, arbete, bostadsförhållanden och folkbokföring.

Om du har hemvist i Sverige gäller följande: Om du på grund av arbete har vistats i land utanför EU:s tullområde i minst ett år och sedan återvänder hit, kan du få flyttsakstullfrihet för transportmedel. Det gäller under förutsättning att
två villkor uppfylls:

Du har ägt transportmedlet under minst ett år före återvändandet.
Transportmedlet har under ägandetiden före återvändandet använts i land utanför EU:s tullområde av ägaren eller medlem av ägarens hushåll i normal utsträckning.
Dessutom ska transportmedlet prövas så att det inte överstiger de behov som ägaren och ägarens hushåll har. Transportmedlet ska begagnas här i landet av ägaren eller medlem av ägarens hushåll.

Tullfrihet medges inte om ägaren inom tre år före sin återkomst till Sverige har anmält transportmedel av motsvarande slag till förtullning och tullfrihet har medgetts för transportmedlet.

Om ett transportmedel som fått tullfrihet överlåts tidigare än ett år efter det att transportmedlet har anmälts till förtullning, ska den person som medgetts tullfriheten utan dröjsmål anmäla det till Tullverket och betala tull och annan skatt för det.

Om du har din normala bostad (ditt hemvist) i land utanför EU:s tullområde gäller följande: En fysisk person som haft sin normala bostad i ett land utanför EU:s tullområde under en sammanhängande tid av minst tolv månader före inflyttningen till Sverige kan få flyttsakstullfrihet för transportmedel. Men det krävs att transportmedlet ägts av personen och använts av honom eller henne eller någon i hushållet i ett land utanför EU:s tullområde under minst sex månader före inflyttningen. Transportmedlet ska dessutom vara avsett att användas för samma ändamål i den nya normala bostaden i Sverige.

Tullfrihet medges endast för transportmedel som införs för förtullning inom tolv månader efter inflyttningen.

Om ett transportmedel som fått tullfrihet lånas ut, pantsätts, hyrs ut eller överlåts inom tolv månader från dagen för anmälan till förtullning, ska den som medgetts tullfriheten utan dröjsmål anmäla det till Tullverket och betala tull och annan skatt för det.

Tullverket bedömer utifrån tullreglerna om flyttsakstullfrihet kan medges eller inte. De sänder sedan en anmälan om registrering till Vägverket för bedömning.

Följande villkor ska vara uppfyllda för att ditt fordon ska få besiktningstekniska lättnader.
Du ska ha varit bosatt utomlands i minst ett år
varit ägare av fordonet i minst ett år
använt fordonet utomlands i minst ett år.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Tack för ett uttömmande svar, Lövet!

I mitt fall räknar jag med att stycket:

"Om du har din normala bostad (ditt hemvist) i land utanför EU:s tullområde gäller följande: En fysisk person som haft sin normala bostad i ett land utanför EU:s tullområde under en sammanhängande tid av minst tolv månader före inflyttningen till Sverige kan få flyttsakstullfrihet för transportmedel. Men det krävs att transportmedlet ägts av personen och använts av honom eller henne eller någon i hushållet i ett land utanför EU:s tullområde under minst sex månader före inflyttningen. Transportmedlet ska dessutom vara avsett att användas för samma ändamål i den nya normala bostaden i Sverige."

är applicerbart. Det innebär att jag måste köpa bilen det första halvåret för att kunna yrka tullfrihet. Jag kommer dock att behöva köpa bilen redan inom 30 dagar eftersom företaget står för hyrbil under den första månaden.

Jag kollade med en ÅF här i Sverige och precis som du säger är 19 av 20 sålda X5:or av nya generationen diesel. Jag avråddes å det starkaste från att köpa en 3.0 bensinare för att den kommer att vara iskall på begagnatmarknaden. Så just nu lutar det åt en 335i eller kanske en "DKW" S5 för 350 tkr (!!) - förutsatt att man kan få tag på någon inom en månad. Jag har ju inte tid att vänta på leverans i ett halvår...

Angenäma bekymmer :)

/ElakaKatten

En nybilsleverans på 30 dagar blir garanterat svårt tyvärr. Du får isåfall hoppas på att hitta en lagerbil med rätt färg/utr

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inga problem med lagerbilar i USA. Kunderna har en helt annan köpteknik där. Man ska ha bilen direkt! Bilhandlarna i USA är fullkomligt enorma och att ha flera hundra nya bilar i lager är inget ovanligt. Det ser helt galet ut.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Köp den bil du vill ha i USA, det är där bilen behövs mest! Det hela beror ju också lite på hur relativt mycket billigare respektive modell är i USA.

Lexus har ett par feta hybrider som även säljs hemma i Sverige.

Dessutom kanske vissa fabrikat lider mindre av "Asså, det är en USA-import du har" misstanken när du säljer bilen. Vet inte om tyskt eller japanskt fungerar bättre. En XC90 V8 är ju svensk och kanske optimal på så vis?
Precis som ovanstående säger vill amerikaner ha sakerna direkt (och betala senare).

X5 E70 tillverkas väl i USA?

Jag hade köpt en bil som du kommer att trivas med i USA. Titta även på Lexus IS och Porsche 987 eller 997. Betydligt lägre priser än här hemma.
Jag skulle inte köpa en 335i. Den bilen kommer att face-liftas tidigare än nuvarande X5.

Om en svensk handlare säger att endast 5% av nya X5 är bensin, kan den bli riktigt exklusiv. Din USA-bil lär dessutom vara fullutrustad (och lite billigare än andra X5 när du säljer den ;). Tror inte det blir ngr problem att avyttra den.
E6
123
E60
520d aut-06
En kompis köpte V8 XC90 i USA, jag tror att han betalade 39 000 $. Bilen har all utrustning utom navi som inte gick att få för Europa.

Han har nu flyttat tillbaka och måste behålla bilen i 1 år (i Belgien) innan han kan sälja den utan att betala skatt.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Oj, flera bra svar!

niklas: Jag har spanat lite på Lexus, och det ekonomiska valet där är definitivt Rx400h som är riktigt lågt prissatt i USA. Halva priset jämfört med här hemma. Dessutom tror jag att den kan vara stark på beg-marknaden med ökande intresse för miljöbilar. Tyvärr tycker jag den saknar premiumkänsla (lite för mycket Toyota i inredningen) och är rätt oinspirerande att köra. Bra punch i motorn, men mycket buss i styrkänsla och väghållning. Övriga Lexushybrider är faktiskt riktigt dyra, annars är GS:en en ganska trevlig limpa. XC90:n är också en bra affär, speciellt med V8. Men den är trååååkig! Man kan smälla in hur mycket lull-lull som helst i den och det är fortfarande en Hisingstraktor.

turbo4ever: Var och provkörde Lexus IS och blev inte imponerad. Trång och könlös. Porsche är ju ett smakfullt alternativ, men hamnar kanske lite i överkant ekonomiskt eftersom jag lär vilja behålla den när jag kommer hem och då behöver en praktisk pendlarbil också. Jag tycker inte heller att prisskillnaden på de "billigare" modellerna är så stor USA-Sverige. Men Porsche är ju alltid Porsche...

Hur menar du med faceliften på 335 coupé? Visst, det kan nog skilja ett par år på faceliften för E92 och E70 - men jag kommer ändå brottas med att det är en USA-import oavsett om det är en X5 eller en 3-serie. Det slår nog hårdare mot andrahandsvärdet.

Tänkte fö precis som du: En E70 bensinare kan vara en udda fågel och därför extra intressant som beg - eller så slår det åt andra hållet. Men hur kul är det att köpa en bil och bara stirra sig blind på andrahandsvärdet... ? :)

E60: Japp, XC90:n är konkurrenskraftigt prissatt i USA, men se svaret till Nicke ovan...

Var i USA häromveckan och besökte en BMW ÅF. De hade gott om New Inventory Cars i lagret, så jag behöver inte oroa mig för att hitta en bil med omedelbar leverans. Provkörde faktiskt 335ci och mmmmmm.... den va fin den. Jag ska titta vidare på E70 4.8, får se om jag kan sträcka mig dit eller om E92 fortfarande är mest aktuell. DKW:n har fått stryka på foten eftersom den bara har ett nödbaksäte. Då kan man lika gärna satsa på en roligare tvåsitsig bil.

Tack för svaren!

/ElakaKatten

be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Jag tänkte bara nämna att navin i Lexus RX inte funkar i europa och inte heller går att fixa till så den gör det, i allafall inte för rimliga pengar. Man måste tydligen byta ut i princip varenda pryl eller nått liknande.

Funkar BMw:s nav på båda sidor om atlanten?

ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :)
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Ajaj, tack för informationen Benke!

Är det någon som vet hur det ligger till med BMWs navi? De flesta lagerbilarna har navi, så det vore ju fantastiskt tråkigt om den är oanvändbar här hemma!

/ElakaKatten

Har inte grävt ned mig i det själv, men www.x5world.com kanske kan ge svar på det.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Jag ställde frågan på Navi-avdelningen här på AP och enligt "mixtus" och "sim" är det inga problem med BMWs navi. Känns bra.

/ElakaKatten
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag kom precis hem från Florida, men inte sjutton hittade jag några basutrustade X5:or för $45k? Sedan får du väl fortfarande betala den amerikanska momsen på 6-14 % beroende på delstat, eftersom den inte ska exporteras? Tänk också på att "allt" är extra, stolvärme är tex inte standard trots skinn. Tvärt emot vad många verkar tro är en europasåld bil (läs tysk) ofta mer välutrustad än en amerikansk. Jag kollade rätt mycket på beggade X3:or när jag var över nu, och väldigt, väldigt många saknar automatklima, stolvärme och multiratt, och blir då osäljbara i europa.
Jag är själv skitsugen på en 3,0si, trots att jag åker på tull och moms. Men de jag tittar efter kostar dryga $50k, trots några tusen miles på mätaren. BMW USA tillåter nämligen inte att återförsäljarna säljer en sprillans ny bil på export.
Jag skulle även kolla på X3 3,0si, den landar på ganska precis $40k ny med bra utrustningsnivå, och den faceliftade versionen är skitsnygg. Jag såg flera stycken i imolarött, lite tjejigt kanske men ruggigt snyggt. Den mellangråa metallicfärgen är också kanon.
Annars finns det mycket kul jänkebilar att köpa, speciellt Chrysler/Dodge SRT8-modellerna är balla med 450 hästars hemimotor.
jag skulle inte bry mig om andrahandsvärdet i Sverige alltför mycket , för du får hem den så ruggigt billigt att du går plus vad du än handlar.

Mvh Johan
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Johan, du har rätt. Jag skulle egentligen ha skrivit att listpriset för en ny, basutrustad X5 3.0si är ca 45 kUSD. Du har också helt rätt i att momsen tillkommer, i mitt fall ca 8%. Så för att göra en mer rättvis jämförelse behöver man speca två likadana bilar, en i US och en i Svedala och ta hänsyn till moms, prutmån och andrahandsvärde - för att nämna några faktorer. Prutmånen verkar efter en hel del surfande på olika forum vara betydligt mindre än här; man upplevs ha gjort en bra affär om man prutar 1500 USD på en bil för 50 kUSD, dvs 3%.

I mitt fall är det hursomhelst inte aktuellt med en basutrustad bil, jag vill ha med en del godis, vilket knuffar upp priset till ca 55 kUSD + moms. Fortfarande snorbilligt i jämförelse med här hemma.

X3:an går tyvärr bort. Jag kan INTE förlika mig med designen även om faceliften har förbättrat en hel del. Kräsen? Inte jag, inte :)

Du som har kollat lite på import, har du en uppfattning om fraktkostnaderna?

Mvh,

/ElakaKatten

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
fraktkostnaderna är försumbara i sammanhanget. Jag har köpt några bilar i USA, köpte faktiskt en Ford Mustang GT-cab nu, och frakten ligger på knappa 15000 kr från östkusten. Det inkluderar terminalavgifter och försäkring, men tull + moms (38 %) tillkommer. Jag tycker själv det är snorbilligt för nästan 1000 mil, med tanke på att det kostar 7000 kr att få en bil hemkörd 100 mil från Tyskland....

De priserna låter mer rimliga, jag kom själv upp i runt 55k för att få rätt utrustingsnivå på en ny bil. Men som sagt, det är halva priset mot sverige! Personligen skulle jag inte vara rädd för 10-30kmiles (1500-5000 mil) på en sådan, för de faller FORT som begagnade i USA. Å andra sidan kanske det är värt 10k USD att få en ny!

Mvh Johan
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Var och provkörde X5 3.0si idag och tänkte dela med mig av lite tankar. Till att börja med har den klättrat upp på listan över tänkbara bilar igen, tack vare vad Johan m fl har skrivit (dvs att inte tänka så mycket på andrahandsvärdet på en bensinare - halva inköpspriset är en bra start i vilket fall) och till stor del efter att ha kört den.

Körglädje (4/5): Jag tänkte börja med 3-litersmotorn som jag vet är mycket uppskattad i både 3- och 5-serien. I en så här tung bil får den onekligen kämpa hårt och man tappar en del av glädjen med en sportig, högvarvig motor. Det tar helt enkelt rätt lång tid att dra ut varje växel. Trots det har den tillräcklig effekt genom hela registret för att bilen ska kännas pigg. Motorn har ett mycket skönt ljud och en egenskap som jag uppskattar - den är tyst när man inte belastar den och sjunger ut ju hårdare och mer man varvar.
Den automatiska lådan med den nya joysticken upplevde jag som mycket mjukväxlande och följsam om än inte lika snabb som treseriens. Joysticken har fått kritik för att man behöver titta på den för att använda den, men det kan jag inte hålla med om. Jag lärde mig snabbt att växla manuellt och tillbaka till automat utan att titta på spaken. Ilagt läge syns tydligt i displayen mellan varvräknaren och hastighetsmätaren. Ergonomin är mycket bra och jag uppskattade att kunna göra en snabb vrickning med handen för att byta växel.
Bilen jag körde var försedd med aktiv styrning och även om den säkert kräver tillvänjning kan jag inte rekommendera den, mest för att den blev i mitt tycke för känslig i farter under 50 km/h. Jag upplevde styrningen som alltför nervös - och då kör jag en E91:a till vardags.
Slutligen så chassiet. Bilen hade sportchassie, inte det dyrare tillvalet adaptive drive med aktiva krängningshämmare. Det var lagom avstämt mellan sport och komfort och jag blev speciellt imponerad av hur lite bilen krängde i sidled. Däremot tyckte jag att den var ganska "nickig" över vägbulor eller vid acceleration och imbromsning. X5 är en tung och hög bil - det kommer man inte ifrån - och det känns när man börjar köra mer aktivt och det är dags att bromsa.

Komfort (4/5): Som förare eller framsätespassagerare i X5 har man det bra. Bilen jag körde hade sportstolar med elektrisk inställning och jag hittade snabbt en bra körställning. Man sitter inte lika upprätt som i till exempel en XC90, men inte lika lågt som i en sportigare mellanklassare. Justermånen på stol och ratt är väl tilltagen. I baksätet (jag provade inte tredje sätesraden) är det inte riktigt lika kul. Sittdynan är hård och platt. Allra värst är det om man hamnar på mittenplatsen, som jag inte skulle rekommendera några längre stunder. Bänken i en busskur är ungefär lika bekväm. På pluskontot hamnar definitivt att man kan flytta baksätet i längsled och justera lutningen på ryggstödet (delning 60/40). Trots allt, en för stor skillnad om man sitter fram eller bak.
Bilen är tyst, mycket tyst, trots att den rullar på breda lågprofildäck. Fjädringen är som nämnt riktigt bekväm och jag kunde inte känna av någon osnygg stötighet över skarvar eller ojämnheter.
Provexemplaret var utrustat med panoramaglastak, vilket jag verkligen kan rekommendera. Kupén känns luftig och det är genomtrevligt att få in ljus uppifrån i bilen. Visst, man får inte samma ombonade känsla som i en 3-serie coupé med svart innertak, men det är inte heller den typen av bil.

Utrymmen (5/5): Vad säger man, bilen är jättestor. Ska jag hitta något att gnälla på är det väl att det kunde ha funnits fler prylfack - men å andra sidan är jag allergisk mot att ha prylar liggande i bilen. Bagaget känns väl disponerat - jag provade inte att fälla baksätet så jag vet inte om man får ett plant lastgolv. Jag gillar den fällbara nedre lemmen som gör att man inte behöver lyfta över en hög lasttröskel.

Känsla (3/5): Om bilen gjorde mig besviken på en punkt så är det i mitt tycke onödiga fläckar i kvalitetskänslan som inte borde höra hemma i en bil i den här prisklassen. Rattarna till klimatanläggningen känns billigare än på min 3-serie. Plasten i armstödet mellan framstolarna och i mittkonsolen är tunn, hård och burkig. Grafiken i iDrive har något östtyskt över sig. Här borde man verkligen ha kastat en blick i till exempel Mercedes R-klass. I övrigt känns bilen som en BMW - tight och bra ihopskruvad.
iDrive är en ny bekantskap för mig och jag vet att systemet har fått kritik för bristande användarvänlighet. Jag håller med. Jag är normalt sett bra på att klura ut hur nya applikationer till datorn fungerar, men här har någon tänkt på ett eget sätt. Säkert kan man relativt snabbt lära sig hitta i menyer och bland knappar, men jag förstår att många som är mindre teknikintresserade blir frustrerade eller till och med ger upp.
Bilens exteriöra design tilltalar mig oerhört och jag måste säga att den har blivit mycket snyggare än förra generationen. Den ser framförallt muskulös ut, egentligen från vilken vinkel man än ser den. Tråkigt att den bara finns i kostymfärger - en knallröd X5 hade i alla fall fått mig att haja till.
Den interiöra designen gillar jag också, med en viss varning för att standardratten är riktigt ful.

Hur är det då med den där odefinierbara "vill ha"-känslan då? Jo, den finns där och drar upp känslobetyget ett snäpp. Bilen är tuff, känns maskulin, låter gott, är kul att köra och dessutom bekväm. Det är definitivt en bil som jag skulle kunna tänka mig att köra omkring med. Det här blir en tuff match för E92:an...

/ElakaKatten
ElakaKatten - vilken BMW blev det? Hoppas du är nöjd. Jag gissar trots allt på en X5. Det är ju USA...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.