AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.442

Varför lossnar ej injektorn

Har haft min 530d på märkesverkstad för injektorbyte och får till svar att den rostat fast.
Dom löser ej problemet .

Vad göra?

ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
absolut inte ovanligt, höll på med en 320d i somras, sluatade med att jag hittade en mutter som passa sär spridarröret ska sitta. svetsa ihop de med glidhammaren vi använder till hjullagren sen släppte de.. men de e frågan om de gå göra så på din, då anslutningen sitter snett på spridaren,,
Bra tips men det faller på infästningen som du säger själv
Risk att den går av eller så. . . . .Mike

mi
130
mickaellllll
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
Går det inte att slå ut den så får du riva toppen å pressa ur den underfrån.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Du har förståss den äldre 184hk motorn, det standard på dessa att det inte går att få loss spridarna. BMW i Luleå (Englunds bil) har gjort ett specialverktyg som ofta kan få loss dem men spridarna kan även gå sönder
när den lossnar. Vet att dom haft det ute på lån till andra BMW verkstäder.

Dock går den med 100% säkerhet sönder om man lyfter toppen och knackar ut den och lyfta toppen är ju inget man gör för skojs skull direkt.

Tyvärr är dieselpumperna i dessa kärror rätt dåliga, kom en ny pump till 193hk snurran som kallas CP1 som däremot verkar vara problemfri. Nu är ju inte pumpen hela världen, tror den går på runt 15000:-

Det som är värre är att den som regel spånar ut till spridarna så man måste ta isär helt högtrycksdelen och rengöra inkl spridarna som då förståss sitter fast. Vill minnas att dom kostar runt 5k per styck så en havererad pump kan landa på 45k + 10-20k arbete.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Skrev inte riktigt färdigt....

Att man misstänker fel på spridare brukar tyvärr vara ett första tecken på att pumpen är på gång. Man får väl hålla en tumme för att du har "tur" och det bara är en spridare som har pajat.

Problemet med pumparna är väl huvudsakligen att dom är gjorda för att pumpa diesel och inte sörjan dom har i pumparna nuförtiden. Såg ett kul mail från Bosch som svar på om det var något problem med dessa pumpar (internt mail från BMW).

Svaret var väl ungefär att "Vi bygger dieselpumpar och dom är gjorda för att pumpa diesel". Denna tekniker från Bosch var väldigt negativ dels mot MK1 dieseln med i synnerhet mot RME iblandning.

Dock inte så mycket att göra åt om man inte handlar riktig diesel i t.ex Finland för typ 6:-/L =)
Hej
Har varit borta ett tag.....
Till Ubbe 530d
det är faktiskt en 193 hk jag har och då verkar det vara det kanske att klara sig....
Hittade samtidigt ett annat fel,Pumpen i tanken strejkar emmellanåt och det spelar ett spratt med datorn tillkopplad.Bilen indikerar en mängd fel allt emellan trasiga givare till pumphaveri.Lite skoj då felet endast uppstår då bilen körs och förbrukningen ökar.
Har en kompis som kör långlopp och hade hittat detta felet på sin bil.
Ska byta pumpen i helgen och se vad detta gör i sammanhanget.

ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Tjena jag har bytt 2 st spridare på min -99a
den första satt som berget själv,så efter ett tag så skruvade jag loss
den stora muttern under elektronikdelen och gängade på en mutter som
ja fäste en glidhammare vid.
Utan resultat gängorna på spridaren gav med sig :) jätte kul
;så då svetsa ja dit en m20 bult och skruva dit glidhammaren igen
och till min häpnad så va spridaren redan lite lös (vart VARMT vid svetsningen) 1 ryck senare så va den i handen :).
Efter en del forskande så visade de sig att merca har samma problem
så dom lättar helt enkelt på bygeln som håller spridaren sen kör dom tills
den släpper av värmen och trycket.
så när spridare nr2 på min bil gav upp så gjorde ja som mb mecken sagt
3 minuter tog de senva den loss,och ja de märks börja bolma dieseldimma i motorutrymmet så de står härliga till så de va rätt uppenbart att den släppt.
Efter de är de till att ta fram magneten och plocka upp alla rost fragment efter spridaren och göra rent nogrant.så mb meckens (tattartips) sparade mig 6 dagars ångest :)
De finns säkert flera vägar att gå men nyckel ordet är värme när de ska släppa så.ps om ngn ska prova de här släpp INTE på bränsle röret till den spridare som ska bort för de är de enda förhindrar en bula i huven ;) mvh Robert.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Kyla och värme är ju alltid bra. Som jag förstått det så var det mest problem på 184hk att spridarna fastnade. Hoppas jag slipper byta någon på min egen 530d 193hk då =)

Du kan iaf liksom jag glädja dig åt att du har den nya CP1 commonrail pumpen. Hur vet du förresten att spridarna gett upp, fått ut det genom diagnosen eller?

Skulle kunna vara värt att köpa en sån här burk och testa. Har inte testat det på någon spridare men det har funkar över all förväntat på lite andra saker där jag testat.

Länk
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
De börja med att bilen gick ojämt på tomgång sen börja den gå på 5 ibland,
för att efter ngn vecka gå på fem hela tiden.så ja ryckte helt enkelt kontakterna till spridarna en efter en tills ja kom till 6ans spridare där vart de ingen skillnad på motorgången när ja drog bort kontakten så då va de bekräftat att de va den.
De vart samma syndrom när spridare nr 2 gav upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.