AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
933

Start problm

Kan nån hjälpa mig med mitt problem
det är en 530 -01 det ticka i startmotor när jag starta har bytt start motor men samma fel kvar står + att när jag kommer till bilen på morgonen så är den nästan strömlös har kolla att genarator laddar den är ok .
har för försökt med att starta bilen med start kablar från en annan bil samma resultat vill inte starta vet nån nån tips snälla hjälp....
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla så att anslutningarna på jordkabeln mellan motorblock och chassi är ok.

AE
liger den på höger sida i moror rummet eller ? om det är den du menar så har jag kollat den den är ok
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det verkar finnas två, pos.3 & 4:Länk
Det bör ju finnas en med samma area som batterikabeln mellan chassi och motorblock som klarar runt 300A som startmotorn vill ha. Kolla även batteriets minuskabel där den ansluter mot chassi.

AE
har kollat allt igår som du sa men ingen fle hittades har du mer tips snälla?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skulle kunna tänka mig något knas med startspärren, men det förklarar inte varför den blir strömlös. Likaså tändningslåset. Knepigt att det inte funkar med startkablar. Prova att byta batteri utifall det skulle vara totalt kortslutet. Finns det bra med ström till allt annat med startkablarna påkopplade?

AE
batterit är nytt köpte för 2 månader sen från BMW
ström finns det med startkablarna på kopplde och utan startkablarna finns det ochså ström efter att startat med startkablar .
här hört att det kan vara nån + kabel dom brukar ärea vet du vilken det är?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har jag förstått dig rätt så töms alltså batteriet när bilen står? Du skulle då behöva mäta strömförbrukningen med bilen avstängd. Efter en kvart skall den gå ner i viloläge och då skall inte bilen dra många milliampere. Du måste ta loss en batterikabel och mäta i serie då du mäter strömmen. Om du söker på forumet skall det finnas något maxvärde på hur mycket ström det får vara i viloläge. På min bil var det ett spjäll till klimatanläggningen som stod och jobbade och drog ur batteriet p.g.a någon trasig styrenhet som förra ägaren bytte. Ang. kabeln vet jag inte.

AE
jag mäte strömförbrukningen och den drar 0,04 och det är bra men på nått sätt då går igång ( ibland) nån förbrukar och tömer batterit för att det är inte alltid battariet är tomt på morgonen .
viktigaste är nu hitta felet om varför det tickar i startmotor när jag försköer att starta bilen
Har nångon nån tips är galen på bilen snart
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Med för dåligt med ork i batteriet tickar det oavbrutet om man vrider nyckeln i startläge. Det är troligen startreläet som slår till och ifrån. Det har jag varit med om när batteriet varit urladdat. Det är troligen "bara" ett problem du har och det är vad som ibland ligger på och förbrukar ström.

AE
ok var sitter startreläet ??
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det står inte listat på realoem: Länk Men jag tror inte att det är något fel på det utan det tickar p.g.a för låg batterispänning vid startförsök. Vill du ändå hitta det är mitt tips att gå på ljudet, om det inte är startmotorns solenoid som överröstar.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.