AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.325

problem med luftning av kylsystem..

Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
jo som rubriken lyder så lyckas jag inte lufta kylsystemet på min 525 -90.
har nyligen bytt topplock på den och sedan försökt lufta.
har läst mektipset och enligt det så borde det inte vara så svårt..

jag lyckas tillslut få värme och tempen håller normal, men sen helt plötsligt så går tempen upp och den trycker vatten ur expansionskärlet,
har provat att bytt lock på kärlet, troddde först att det var det som var kasst med tydligen inte.. sen har jag hållt på och krånglat och det blir som alltid att det kommer värme och tempen är på normal, men sen är man tillbaka på ruta ett..
börjar fundera på om det är nått fel nånstans som är trasigt eller vad det kan vara.. någon som har något förslag på vad det kan vara eller hur f*n man ska bete sig??
har säkert slagit i den runt 20liter vatten totalt när jag hållt på, men den tar då iaf inte in vatten för oljan i den är fortfarande fräch..

tacksam för svar, börjar irritera mig på denna bil..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vattenpumpen ?? löst impellerhjul som lossnar när bilen blir varm är inte ovanligt på en M50 om det är den motorn du har.
Fläktkopplingen ? funkar OK

///MVH Hasso
Länk
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
jag har inte m50 motorn.. hur kollar man fläktkopplingen?
är det bara att "skaka" fläkten frma och tillbaka? eller hur ska man gå till väga?

/mvh
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
En tips som verkar låta dumt men fungerar:
-ställ bilen upför en backe eller palla upp så att kylarlocket hamnar i höjd eller högre än nedre del av vindrutan. Vrid tempen i bilen på max o låt motorn gå på tomgång, håll ett öga på mätaren o vatten nivån.
Kan ta några minuter men det funkar! Funkade för mig iaf!

Funkar inte detta så frågan är om toppen är tätt? 20 liter vaten är 8 liter för mycket!

BMW - Beroende Med Wilja!
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
jo jag har provat det, fick det som tipps av en kompis att göra så, luften verkar ju försvinna med tanke på att jag får värma och tempen är normal ett tag men sen sitger det efter jag har åkt ett tag.. toppen verkar iaf vara fräsch för det är då inge vatten i oljan eller tvärtom.
så jag vette fan hur jag ska bete mig för att det ska bli bra, tänkte ha den som vinterbil så det vore ju inte helt fel om jag kunde få till det så snabbt som möjligt..
nå mera förslag på vad det kan vara?
eller så får jag fortsätta med samma sak, få se om det rättar till sig tillslut, ska jag ha bådu luftningarna öppna och kylarlocket blrttaget?

//mvh
Du har förmodligen ett skevt topplock i alla fall, och har avgaser som sipprar ut i kylsystemet.
lossa kylarlocket och lukta noggrannt, känner du avgasdoft ?

Med vänliga hälsningar

Det är inte farten som dödar, det är smällen
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
ja det kan du ha rätt i, för när man luktar så luktar det faktiskt lite suspekt ur expansionskärlet, och likadant när man öppnar luftskruvarna..

jaha vad kul, då lär man lyfta på toppen och plana den, och byta topppacknning..

//mvh
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Kolla in denna smarta idé för förenklad luftning! Länk

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.