AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.379

Den röda "bromsskivelampan" med utropstecknet i lyser

Visa användare
20
carvesteel
528 Touring -98
Hej. Jag har ett litet, hoppas jag, problem. Det är så att den röda bromsskiveikonen med utropstecknet i lyser. Bromsvätskenivån är ok och bromsarna tar bra. Handbromsen tar dock dåligt och jag undrar om det kan vara så att handbromsbackarna behöver bytas och att det är därför lampan lyser? Finns det någon som har råkat ut för samma dilemma och som har några bra förslag så är jag väldigt tacksam!

Mvh, Pasi
det är väl bromsbeläggsvarnaren?.

du har 2st varnare, en höger bak, och en vänster fram, innifrån bilen sett, du ser en sladd som går in i oket på baksidan.

den ska sitta i oket och inte vara lös eller liknande.

annars kan det juh enkelt vara så att dina bromsbelägg börjar vara slut.

/mvh jocke
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Kolla dina bromsbelägg! Det gjorde inte jag utan körde i någras månader med tänd lampa. Efter det var skivorna slut. Bromsklossarna fanns inte längre utan det hade legat metall mot metall och bromsat. Huga... :/
Visa användare
20
carvesteel
528 Touring -98
Tack för alla svar! Det var så enkelt att beläggen i fram hade gett sig. Nya är beställda och ska monteras i morgon. Vi får se om det är lika enkelt som det borde vara...
Visa användare
20
carvesteel
528 Touring -98
Det var inte mycket av beläggen kvar, men som tur är så har det inte blivit någon metall mot metall-action... =)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är mycket enkelt att byta beläggen på E39. Ett litet tips är att kolla så att inte bromsvätskebehållaren efterfyllts. Då framoken har ganska stor volym blir det lätt översvämning och dräll när du trycker tillbaka kolvarna. Behållaren hittar du under vänster kupefilterbox. Tenderar det att bli fullt brukar jag ta en gummituta (sån man blåser rent lurarna med :)) och suga ur behållaren.

AE
Visa användare
20
carvesteel
528 Touring -98
Tack för tipset Anders! Ja, man slipper ju gärna onödigt kladd en sådan här vacker höstdag =) Måste passa på att säga att det här är ett riktigt bra forum. Folk är sugna på att hjälpa andra, vilket är en tröst när nyheterna skildrar världen så negativt. Förhoppningsvis är det inte bara BMW-ägare som så gärna sträcker ut en hjälpande hand ;)
ed
776
edge
520dT M -15
Kom ihåg att byta varnaren oxå för den kasseras när den utlöst och då kommer inte lampan i bilen att släckas. För att släcka lampan så byter du varnare, sen sätter du på tändningen i ca 15s så slocknar den...
Visa användare
20
carvesteel
528 Touring -98
Oj, det var ju riktigt lätt att byta belägg i fram! Beläggen i bak är bra men jag hoppas att de är lika lätta att byta när den dagen kommer. Nu är det bara att hoppas att bilen går genom besiktningen i morgon. Det borde inte vara några problem alls, men visst är det underligt att det alltid är lite nervöst?

Som tidigare sagts: tack för all hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.