|
|
|
|---|---|
|
Vet ingenting om E39:s (523iA -96) värmesystem så tänkte kolla om nån har bra idéer... Motortempen har hållit sig alltid (2 år) precis mitten oavsett om det varit +30 eller -30 ute... Nu plötsligt hoppade tempmätaren till "trekvarts". Stannade bilen och kollade remmar och kylarvätskan... Lite lågt var det, men hade inte något vatten att fylla på. Fortsatte efter en stund och tempen gick ner - allt funkade som det ska. Kom hem och fyllde på ca. 2 liter glykol (första gång på 2 år). Åkte iväg idag, och efter ca 7 km steg tempen igen till trekvarts (klart under den röda markeringen) och nästan omgående ner till normal igen. Handlade på affären och åkte hem... allt funkade OK. Det har varit även problem med kupevärmen ett tag. Även om motorn går på normal så blåser hon nästan bara kalluft, tills helt plötsligt blir helt OK. Lite frågor... Har termostaten någon inverkan på innervärme cirkulation? Finns det nån ventil som kan kärva, eller... är det vattenpumpen som krånglar? E.L. | |
| Visst kan det vara termostaten som spökar.Så jag skulle till att börja med o byta termostat+huset.När du ändock är ingång,så skulle jag ta vattenpumpen på samma gång om jag vore i din sitvation... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Eftersom du har saknar en del vatten, så läcker systemet, försvinner väskan så ersätts den med luft, vilket alltid till sist hamnar i termostathuset och termostaten krånglar då, den öppnar inte om det inte finns vatten där. Systemet är inte självluftande utan måste luftas manuellt. Villket inte heller gör att värmecirkulationen funger som den ska. Termostathuset får sprickor, vattenpumpen kan läcka lite när den börja bli sliten antingen när bilen är kalla eller när bilen håller på att svalna när trycket på tätningen sjunker. Ett byte av termostat, hus och vattenpump är nog lämpligt, är en billig försäkring delar under 1000 kr mot överhettat motor, som kan kostar 5 siffriga belopp att åtgärda. Dessutom ska kylarvätskan bytas var 3 år ungefär. Det finns även värmeventiler som kan krångla, även en liten elektrisk cirkulationspump på de flesta modeller. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja, får nog lov att erkänna att inte har servad bilen som det skulle... Har inte ens öppnad kylarlocket på 2 år. Detta just för att inte släppa in luft i systemet med resonemang, att om varningslampan inte lyser och tempen håller sig vid det normala, så borde det nog inte finnas nån anledning att kolla heller... Nu ska hålla koll på ev. läckage extra noga. Ska man ändå förutsätta, att 2 liter kylvätska skall inte få försvinna på 2500 mils körning? Hälsn. E.L. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
2 liter kylarvätska ska inte försvinna alls. Tyder på ett litet läckage som kan vara svårt att upptäcka. Och ge dig inte iväg på några långturer /dvs inte längre än stadsbussen går :)innan du löst detta. Och låt ingen som inte är bilkunnig och inte kan hålla järnkoll på temperaturen köra bilen. Det har havererat allt för många som körts för länge på hög temp och inte stängts av i tid, förrän kylarslangarna skjuter och det börja ryka, ja det var visst en röd lampa som tändes ????? är det farligt?? osv. Med en kostnad a 20.000 i rep. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja... uppfattat - tack! Kollade lite med vattenpumpar... Priserna varierar från ca 800 kr till 349 kr (Biltema billigast). Motor Nord där mitt i mellan... MN:s paket (pump, termostat och remmen) går på 1.035 + avgifter. En fördel även att allt finns på samma ställe, dessutom brukar dom skicka allt rätt! Ska testa nya motorvägsbiten på E4:n Mehedeby - Björklinge (Öppnas 11.30, dvs. just nu) och kolla en gång till :) E.L. |
|
Glöm inte termostathuset kostar ca 150 kr men finns enbart på BMW mig vetligen, går inte att återmontera ett sådant, 85% läcker vid återmontage. Finns mektips i GDS avdelningen. ///MVH Hasso Länk |
| Jag personligen rekomenderar waarwest.se...Dom är billigare en motornord o dessutom kvalitet på grejerna exp pumphjulet av metall istället för plasthjul.Bara ett enkelt råd jag vill ge dig,lycka till nu.mvh dicka... | |
|
Efter påfyllning - igen - och avluftning konstaterades följande: Efter en stunds tomgång temperatur helt normal och innervärme funkar till 100%. Närmare undersökning visade sig något som var för mig lite ofattbart.. Läckage i termostathuset! Den "plastgrejen" alltså. Fråga: Är det något som är vanligt på M52? Vad kan orsaka sånt fel? Räcker det att byta termostathuset, eller rekommenderas nåt annat samtidigt också? Iaf. så behövde jag inte åka hem med UL - å andra sidan så det finns inga hållplatser på nya E4:n heller... E.L. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.