|
|
|
|---|---|
|
råka ut för ngt väldigt märkligt idag.. jag o kompisen åkte o skulle köpa nya lampor för det var 3 st traisga på bilen.. jucka lite på hellyset så funka de.. lika så bromsljuset, och den sista fick vi byta.. Men till vår förvåning när vi ska åka så händer inget när vi drar på starten.. startmotorn gick inte ens runt.. inget fel på batteriet.. efter ett tag dock funka det som vanligt och vi kunde förvånade åka därifrån.. är det nån som har nån erfarenhet av detta? eller vet vad som kan va fel? MVH | |
| startmotorn kanke håller på ge upp.händer det igen så prova o knacka med hamarn lite lätt på startmotorn o sedan vrid startnykeln.hoppar den igång då så är det startmotorn... | |
|
osäker på om detta händer ofta på bmw, men på VW verkstan där jag jobbar får vi byta startkontakten emellanåt. kan ge upphov till lite konstiga fel. vid rena startproblem hjälper det ibland att bara ruska lite på nyckeln när den sitter i tändningslåset. innan du byter startmotor kan det vara värt att kolla om den verkligen får ström till solenoiden. annars är det verkligen bortkastade pengar om du sätter dit en ny startmotor och felet inte blir avhjälpt. finns det inte nån ström vid startläge så är det startkontakten. startkontakten är nr3 här: Länk |
|
|
Tackar så mkt för hjälpen.. ska ut o kolla så fort ljuset kommer fram igen ! |
|
|
nu har ja tittat lite på det.. startmotorn går inte runt o han skjuter inte ut kransen.. men det knäpper i den ? |
|
|
generatorn? mvh, Figgeh~ |
|
ASA racing |
Men då bör det väl vara "solenoiden" som spökar, det är ju den som aktiverar startmotorn så den skjuter ut kuggkransen. Du behöver ej byta hela startmotorn, det räcker med att byta solenoiden. Den sitter plac ovanpå startmotorn, ser ut som en avlång cylinder(svart) Du kan knacka till på solenoiden SAMTIDIGT som någon vrider om startnyckeln. Hoppar den igång då så vet du exakt vad som behöver bytas. Lycka till... |
|
precis de jag trodde ASA racing.. men är det bättre att laga den eller köpa beg. på skroten? har kollat upp de o de kostar 500:- båda två.. |
|
| har du kollat batteriet? att det bara knäpper brukar annars vara ett dåligt batteri..oavsett om startdrevet skjuts ut eller inte ska startmotorn gå runt. har du en multimeter så kolla spänningen på batteriet. ska vara runt 12.3V. är det under 12 så testa att ladda det. hjälper det inte så byt batteri helt enkelt | |
ASA racing |
Ett fulladdat batteri visar 12,74 volt. (Efter en timmas vilande) Man mäter alltså batteriladdningen en timma efter det att motorn stängts utav. Annars blir det helt felaktiga värden. (för höga) |
|
kolla batteriet härom dan.. 11.7 har ja för mej.. kan detta va felet? nu när ja tänker efter har ja använt batteriet väldigt friskt senaste tiden.. |
|
|
hopp nu kolla ja igen.. nu gick den upp och ner mellan 14,5 och 15,5 =S.. hur ??.. den har stått ute hela dan och jag har inte laddat det?.. nu är ja faktist helt nollställd.. |
|
ASA racing |
Låter inget vidare bra, vet dock ej hur du gått tillväga när du mätt upp batteriet? Visar det 11,7 så är den undre gränsen passerad med råge. Kanke bäst att du provar med ett annat (friskt) batteri innan du byter startmotor;-) |
|
jag ska nog byta batteri överhuvvet teget för de här verkar ju va helt flippat haha vart köper man bra billiga batteri ? är biltema annorlunda med batteri eller har ja bara dumma kompisar? |
|
|
ok nu blir ja galen på mitt batteri.. kolla igen.. 12,8 kolla 1 min senare 12,6.. har mitt batteri galna ko sjukan ? |
|
| hopp nu vare uppe i 13 volt.. kan det va min multimeter som spökar eller kan ett batteri bete sig såhär =S.. ja mäter asså direkt på polerna.. | |
|
rekommenderar nog ett annat batteri än biltema. tudor eller liknande funkar bra. vad gäller ditt nuvarande batteri så kan du ju testa med starthjälp. batteritest på nån verkstad för att döma ut batteriet kan ju också va bra. kan va så att mekonomen och meca t o m erbjuder den tjänsten. kan va värt att testa |
|
|
Jag har samma problem med min startmotor, har bara inte bytt än. Enklaste sättet att avgöra, är när den inte startar, lägg i 5:ans växel och putta den lite för att dra runt motorn, sen borde den starta. |
|
| Startkontakten i tändningslåset!! har haft samma problem med min, prova knacka på den lite nästa gång den jävlas | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.