AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.402

Vad ska man tänka på vid vinterförvaring av 325 cab-04?

ka
14
kalaspuff
325 cab -04
Jahopp dax att ställa in caben för iår då...
Men eftersom jag aldrig har vinterförvarat en bil förut så undrar jag om det är något särskit man bör tänka på? palla upp den? lossa caben? batterifrågan....
Har ninågra tips till en cabno0b?

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Finns många trådar om detta.

Jag gör alltid:

byta olja
högre tryck i däcken
full tank
impregnera sufletten, skall vara uppfälld under förvaringen
tvätt o vaxning
CTEK-laddare på batteriet
rulla bilen en gång i månaden 1 dm, för att undvika "fyrkantiga" däck

har bilen AC, skall man kanske starta den varannan månad för att inte slangarna skall torka, jag vet dock att det råder delade meningar om detta. Eftersom jag bara har gamla bilar som inte är utrustade med AC så har jag inget problem med detta, nån annan kanske?

Mats
BMW CS #5847
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
När jag ställer av min så gör jag så här.

Har frågat BMW flera gånger om det där med oljebytet och deras åsikt är att man gott kan följa serviceintervallerna. Om detta råder det olika uppfattning, många här på forumet väljer att byta innan avställning. Kan inte svara på om det är bra/bättre eller en onödig åtgärd. Beror även på hur länge oljan varit med.

Högre tryck i däcken är en bra åtgärd enligt ovan.

Full tank, ja för att undvika kondens (man kanske sparar nån krona om priset gått upp framåt våren :-)

Sufflettten uppe eller nere? Jag har min nere eftersom jag har en HT att sätta dit på vintern. Så för min del finns inte alternativet att ha den uppe. Har du ingen HT så är det att rekommendera att impregnera den.

Så klart ställer du av den nytvättad, och gärna vaxad. Om du inte har en lackbehandlad bil.

CTEK-laddaren är världens bästa investering för avställda bilar. Ta en lite bättre som underhållsladdar. Jag har en som heter CTEK 3600, eller nåt åt det hållet. Finns flera trådar om det.

Rulla bilen, eller ta ett litet varv runt kvarteret när det är torrt och fint ute.

Kör AC när du ändå har bilen igång.

Det blir en lång väntan på att få köra igång pärlan sen, var beredd på det!

Niklas

Fransosen
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Fransosen! Jag har också HT på min, men den lyfter jag av, och fäller upp sufletten, det skall vara det bästa, enligt flera tips. Jag förvarar min i varmgarage.
Jag har också fått tipset från min BMW-mek, att starta bilen några ggr under vintern, och låta motorn bli varm, så att termostaten öppnar. Han tycker även att oljan skall bytas efter vintern.

BMW CS #5206
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jag kör med öppna dörrar och bagagelucka och urlyft innergolv, reservhjul och batteri under ett par dagar för att vädra ur. Sedan stängt med en torrboll i kupen, en i sufflettlådan och en i bagageutrymmet.

Full tank, uppallning eller tryck 3.5-4 bar i däcken, koll av frostskydd om risk för minus. Man kan nog ha gamla oljan i motorn över vintern utan allvarliga konsekvenser om den inte är för gammal. Men bäst och exklusivast är ju ny ren olja i motorn för att få bort kondensvatten och smuts i oljan som bildar avlagringar under stilleståndet över vintern.

Enligt E30 instruktionsbok ska olja o filter bytas före avställning om bilen ska stå mer än 3 mån. En bil utan AC ska enligt samma källa inte startas under avställning. Det står dock inte varför. Kanske för att slippa slitage under uppstart? Har inte kollat vad och om det står något om detta i E46 boken. Någon?

molle
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Christer S

Jag har tyvärr min ute så då känns det bättre att ha HT:n på. Hade jag ställt den i garage hade jag gjort dom du.

Men samtidigt undrar man ju hur man tänker på BMW? Om dom säljer en HT så blir ju konsekvensen att suffletten ligger undanstuvad under en längre period så den bör ju klara det menar jag.

Jag startar bilen minst 1gg/månad och låter den bli genomvarm. Men det är ju heller inte bra att varmköra en bil på tomgång har jag hört. Sen brukar jag vara busig och köra ett varv runt kvarteret oxå, om det är torrt och fint så klart. Kvarteret blir väl en 2km runt.

En kille säger: BYT OLJA en annan säger: NEJ DET BEHÖVS INTE. Vad göra? Byta hälften kanske ;-)

Ang däckstrycket så har jag även prövat att inte göra ett smack och har när bilen togs i bruk inte märkt nåt av 4-kantiga däck eller plattor....

Det är knepiga frågor man ställs inför när man vill ta hand om sin pärla och det finns många olika svar på samma fråga.

Den enda man vet med (nästan 100%) säkert är att man har rumpan där bak. Undantag kan finnas :-D

Niklas

Fransosen
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Står bilen ute, är det nog bra att byta olja innan avställning, då har ju motorn frisk olja hela vintern.
Min son kör 320 caben med hardtop hela vintern, och det är ju som du säger, därför man har hardtop.

BMW CS #5206
Visa användare
44
Mattepat
BMW 328i Coupe -97
Om bilen ändå ska stå UTE så kan du lika gärna köra den året runt enl mig, men undvika snö o slask = salt....
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Det ligger nåt i det onekligen.

Ska bara få tid över till att boka en tid hos BMW för ett oljebyte. Kan så klart kladda själv, men det ska det oxå finnas tid till.

Ja ja, det löser sig säkert.

Niklas

Fransosen
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Mattepat

Jag har inga vinterdäck och att åka med 235 fram och 255 bak sommardäck är lite för äventyrligt för min smak :-D

Och att undvika snö o slask = salt är väl i det närmaste omöjligt här i Stockholmstrakten.

Försöker ävertyga min mor om att få ställa bilen i deras vagsnlider ute på landet men hon är orolig att mössen ska äta upp min fina bil.

Niklas

Fransosen
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Nu har jag tittat i BMWs skötselbok (01 40 0 156 392) som följer min e46. Sista sidan är om avställning:

Tvätt med rengöring av motorrum, underrede och kraftöverföring enligt verkstadsföreskrift.

Rengöring och behandling av lack, krom och gummidetaljer

Byt olja och filter vid varm motor

Kontroll av kylvätska, nivå och frysskydd

Kontroll av bromsvätskenivå

Tanka full tank för att motverka kondens

Däcktryck 3.5 bar

Kör en sträcka med bromsar anlagda

Dra ej åt handbroms, lägg i ettan eller använd bromskilar

Ta ur batteriet, förvara det svalt, frostfritt och ladda senast var 6e mån

Montera av hardtop och förvara separat

Fäll upp suffletten

Ställ bilen i en torr och väl genomluftad lokal och täck över bilen

Det var väl skolboksexemplet

molle

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Då behöver man ju bara skaffa sig "en torr och väl genomluftad lokal" då! Och det finns det ju i överflöd här i Stockholm, not :-(

Men annars har vi nu alla som funderar svart på vitt på vad som gäller. Men då är det ju märkligt att personalen inte säger samma sak. För när jag frågade min verkstad om hur jag skulle göra med caben/HT över vintern så sa dom att kör du med HTn, det tål caben att vara nervikt under ett par tre månader.

Med tanke på passusen om batteriet så misstänker jag att ovan gäller för LÅNGvarig avställning även om den så klart funderar för kortare tid med.

Fast nu har vi nog täckt in alla bra tips ang detta ämne:-D

Niklas

Fransosen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Oljan byter man för att inte gammal olja som utblandad med bensin samt förorenad av diverse partiklar skall göra att metallen angrips inne i motorn.
När oljefilmen som bildas vid normal körning förr eller senare torkar ut då motorn inte går resulterar det i detta ovan. Byts oljan+filter på hösten behöver man inte byta den på våren. Det enda som kan bildas då under vintern är kondens och den dunstar. Tipset inför höstservicen är att göra ett Bilstein Engine Flush som oljebyte alternativt tillsätta OMEGA 907 innan ett normalt oljebyte. Båda löser nämligen upp ansamlad oxid och skräp i motorn. Bonusen blir bättre förbränning, mer effekt och lägre förbrukning.
Mvh
Asken
Po
25
Poq123
Bmw 330 cab
Mitt batteri hade börjat krångla sista gången jag ville startade bilen. Fick rulla ner nedförsbacken för att starta den. Körde bilen en halv timma runt kvarteret. Dagen efter gick inte bilen igång. Idag köpte ctek laddare för 500 kr och efter tre timmars ladning kunde jag utan problem starta bilen 5 gånger i rad. Roligt när man ser att pengarna man har betalat var värt detta.

Är det någon som vet om hur ofta man skall hålla på ladda batteriet med det ctek laddaren? En gång i månaden? kanske ?? eller kan man ha laddaren kopplat hela vinter? Laddaren är ju så kallad smart laddare som avbryter laddning när batteriet är fulladdat.

poq123
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.