AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.551

Trasig fälg. Går detta att laga?

Dessa satans vägarbeten!! Idag lyckades jag sätta höger framhjul i ett rejält "potthål" i gatan med punka och knäckt fälgkant till följd. Går en fälgskada som denna att laga? Är det lönt att göra det eller är det köpa ny som gäller? Fälgen är en 8,5*18 Breyton Magic-kopia.

Någon som har någon åsikt? Så här ser skadan ut: Länk

Hur stor är risken att något annat i framvagnen tagit skada av denna smäll? Styrstag osv...

Sist men inte minst: Vem ska betala? Har någon lyckats få en kommun att ersätta skador som uppkommit till följd av usla vägar? Det här hålet i gatan har uppkommit sedan man fräst av gammal asfalt för att bygga en refug och ny trottoar. Refugen och trottoaren har varit klar sedan länge men asfalteringsarbetet lyser med sin frånvaro. Hålet ligger precis i det hjulspår där högra hjulparet hamnar vid normal hastighet (50 km/h). Är det någon idé att ens ta upp saken med kommunen/gatukontoret?

/Mats
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
inga problem de går att ficksa de finns bra fälgriktningsmaskiner för detta ,gjorde en liknande manöver för någon månad sedan på alpina hjulen och de vart bra.
Låter bra det. Har du något hum om vad det kan kosta och vart ska man vända sig här i Stockholmsområdet? Jag är glad om jag slipper Intera...

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ca 700-1000:- skulle jag tro,själv gjorde jag ett arbetsbyte,har förmig att de finns en firma som heter frendefors någonting.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Anmäl skadan till Trafikkontoret i Stockholms stad! De utreder förutsättningarna och är tillika ersättningsskyldiga om det är bristfälligt underhåll. Jag skrev själv ett något upprört brev till Claes Tingvall, Vägverket för ett tag sen. Jag blev glad av att de tog sig tid att svara!
En av hans kollegor svarade att Claes inte kände till de lokala vägarna där jag bodde men att Stockholm ansvarar sina vägar. Han påpekade vidare att ev. avskjutning av vildsvin fick jag resonera med Stockholms stads viltvårdare om. Detta då det sprang ut ett sådant rakt framför min 850 som jag fick tvärnita och samtidigt veja upp på en hög trottoar:( När jag skulle gå ut ur bilen var vildsvinet och bökade runt bilen och inte vågar man gå ur då!
Jag körde i laglig hastighet som vanligt(50km/h), det gjorde inte den lastbil med släp, fullastad med grus som körde om mig. Detta gav i sin tur gav ett stort stenskott på rutan. Detta tillbud håller nu på att utredas av Stockholms stad trafikkontor fick jag brev hem i brevlådan om efter jag faxade dom kort. Anmälan kommer jag komplettera för informations skull. Rent privat är min åsikt numera: Vildsvin borde få smaka mer på direktverkande demokrati, jag tror på demokrati nämligen. Vildsvin äter grönt och frukt. Asken äter helst ungsbakat vildsvin med äpple i munnen och grönt vid sidan om.
Så dokumentera du och fota. Beskriv situationen och förklara att du kostat på din bil det du har gjort. Tag in offerter för reparation av hjulhus samt byte av fälg. Risken finns att styrstag eller liknande har fått tagit stryck nämligen.
Posta alla underlag och låt experterna på trafikkontoret utreda.
Därefter kommer deras svar.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova ring Dr Per 087110687, han kan nog vägleda dig till en offert och skadegenomgång vad som skett med bilen.
Mvh
Asken
Haha, tack Asken! Vildsvin är inte skoj nej. Särskilt inte när de kommer rusandes i klunga.

Mmm, ska åka tillbaka imorgon på dagen när det är ljust ute och ta några foton på hur eländet ser ut och sedan hälsa på Perre. Det är nära och bra dessutom då incidenten inträffade i Huddinge.

Tack för tipsen!
ma
9
mangboy
BMW 525i -88
vet inte vart du bor men i umeå kan man rikta en fälg för 2-300 spänn.

Skulle haft en kombi
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Viktigt i sådana här tillfällen är väl om den lilla "ojämnheten" var markerad med varningsskylt.
Om inte så är den som underhåller vägen ansvarig, iaf lättare att få dem till at betala. Om den var skyltad så är det svårare. Lönar sig att klaga oavsett....
MVH
Sakke
Har varit i kontakt med kommunen och det verkade som att det är något deras försäkring kommer ta hand om. Ska prata med dem igen imorgon då den ansvarige för sådana frågor var bortrest när jag ringde igår.

Typiskt nog hade man lagt på en fläck med asfalt över hålen när jag åkte dit igår för att fotografera. Nåja, vi får se vad de säger på kommunen.

DrSakke,
vilken typ av varningsskylt menar du? De enda skyltar som funnits har varit de generella vägarbetsskyltarna som gäller för hela vägavsnittet. Igår när jag var där för att fota stod det ett gäng såna där smala "utmärkningsrektanglar på gummifot" vid sidan av vägen. De stod dock inte på vägen när jag passerade och fick punka.

Mangboy,
Eftersom jag söker fälgrenoveringsfirmor i Stockholmsområdet så är det nog här jag bor. ;)
Asken, det finns något som heter Adekvat kausalitet. Hur kan VV/eller Stockholms stad hållas skyldig till att ett vildsvin springer ut, du stannar men inte en lastbil som skjuter upp en sten på din bil.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bones: Jag betalar skatt sedan många år tillbaka och kör bil som även det bidrar till detta. Röstar samt deltar i en demokratisk process där man gör sin del genom att påpeka det de styrande inte ser i vardagen på sina respektive platser. Jag kör på en 50km/h väg, blir för x:gången i följd omkörd av stora lastbilar på en del av denna vägen. De är påväg mot byggplatser och dagens byggen vet vi väl med vilken fart det skall göras. Sedan om det var en utländsk grusbil eller en svensk det kan ytterligare påverka. Denna gången blev det ett grusmoln och stenen slog ett stenskott på rutan. Me not happy. Vidare senare strax efteråt springer det ut vildsvin och jag bromsade, veja och upp på trottoaren med hög kant. Me even less happy at that moment.
Kontentan är ett brev till Claes Tingvall. I min enkla värld är och var vägverket= håller ordning på vägarna samt det runtomkring. Jag= inte nöjd, vill påvisa verkligheten och mena på andra åtgärder för att minska problematiken idag och att andra skall kunna slippa samma sak. Förslag fartkameror den aktuella 50km/h sträckan(omfattande korsande trafik finns på sträckan i form av människor som rider häst, friluftsliv då det är lite bebyggelse där, småbarn mm), gunnebostängsel för att slippa utspringande djur och avskjutning av vildsvin i förebyggande syfte.
Det anländer ett svar. Vägarna i Stockholm ansvarar Stockholm för samt avskjutning av vildsvin får man resonera med Viltvårdarna i Stockholms län om. Om det finns vissa förhållningsregler som inte fungerar och lastbilar fraktar stora mängder byggmaterial på små vägar i hög hastighet där människor går dagligen, unga korsar vägar och vid busshållplatser under högtrafik. Då är mitt brev ett av få, som vägrar acceptera den allmänna slappheten i samhället där ingen SÄGER något.
Mvh
asken
Jag är med på det övergripande problemet. Dock så kan jag inte förstå logiken i dina ersättningskrav.

Kör man ner i ett potthål och får skador på bilen pga. av underlåtet underhåll av väg eller dålig skyltning ser jag logiken i ersättningskravet.

Jag vill inte ge mig in i en politisk diskussion, utan kommenterade endast min syn på orimligheten i dina ersättningskrav.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bones: Jag skall försöka förklara för dig hur jag menar. Det som sker är 2 påföljande skaor inom ca 20 minuter. Gissningsvis totalkostnad för mitt försäkringsbolag kanske 90.000kr. Jag har varit en mycket aktsam och skötsam kund i många år och tänker så fortsätta förbli. Här runt vägen finns det delvis gunnebostängsel. Däremot är det förfallet och inte underhållet. Sedan togs det bort på flera ställen för ett tag sedan. Tillika har vegetationen de senaste åren växt enormt och tidigare underhölls och kapades sly och snår ned så trafiken kunde se ev djur. Lastbilar åkte inte i skytteltrafik heller. Antingen tiger man och låter utvecklingen fortsätta såhär. Det drabbar främst barnen i samhället. Jag har inga själv men en guddotter...
Detta ser jag inte som en politisk diskussion alls. Jag skrev på mitt fax såhär, när är det någon ANSVARIG som gör något? Politiker är ansvariga för politiken och i deras proffession ligger att utse chefer som driver gatukontor, vägverk mm. Jag är frågande efter en ansvarig chef att kunan delge min verklighet. Först vägverket sedan Stockholms stad. Chefer får ju en ärlig feedback i detta fallet. Sedan kan de förhoppningsvis fatta beslut. Sedan vad utfallet blir, oavsett vad det blir har jag i alla fall meddelat mig. Tillika så litar jag på det beslut som blir i respekt för deras proffession är ju just att vara ansvariga chefer. Däremot att fatta beslut utan tillgänglig information. Då finns det ju inte ens 2 alternativ att välja emellan.
Är dettta klargörande tydligt för att beskriva skillnad mellan att rösta i ett val var 4:e år eller göra sin mening formulerad för att lämplig chef skall få del av det som inträffade mig? Samtidigt så uppskattar jag att du Bones delger din mening, du är kvalitetsfilter för min:) Alla chefer kan ju inte vara överallt samtidigt, det är inte mänskligt:)
Mvh
Asken
Jag skall försöka uttrycka mig klarare också. :-)

Jag är med på ditt diemma, försäkringsbolagets utgifter och all trubbel vad det innebär.

Jag är med på att våra politiker är ytterst ansvariga för drift och underhåll av våra vägar.

Vad jag inte är med på, och som jag försökt förklara, är hur någon kan ställas till svars för din undanmmanöver och stenskottet.
Att det finns ett samband med diverse faktorer som våra politiker och verk-chefer ansvarar över innebär inte att ersättning utgår då något händer, bara för att du anser att det kan härledas till någon av dessa faktorer.
Ekonomsikt ställas till svars för skall det stå.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu börjar vi komma någonstans. Om det som skedde med mig inte hade hänt, då hade inte denna diskussionen ägt rum. När ett möte mellan 2 människor inträffar, oavsett om det är per brev, i ett debattforum eller person-person så först när de lyssnar och betraktar samt påpekar sina bådas sidor. Först då sker ju utveckling. Du ifrågasätter sunt ifrån din sida, liksom jag ifrågasätter från min sida i ting jag inte äger kunskap om. Respekt för dig Bones:)

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well. Love is the #1!
Asken, alltid trevligt när debatten kan hållas på en sund nivå! Dina inlägg är alltid trevliga att läsa och jag respekterar dina åsikter - även om jag inte alltid håller med. :-)

Oavsett så önskar jag dig lycka till!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bones: Det som kommer till kritan i fallet såsom alla andra är att utgiften skall betalas nånstans. Jag ifrågasätter varför dåligt underhåll finnes. Alla kan inte vara ödmjuka, inte ens jag:)

Vet du hur man förvirrar en i övrigt sund konsult b t w?
Genom införandet av nya välgörenhetstrenden för konsulter. Propellerkeps, munkorg och rosa handväska för alla konsulter på stan som debiterar 10kkr/ h och fakturerar 3 månader i förskott:)

Lycka till!
Asken
"De enda skyltar som funnits har varit de generella vägarbetsskyltarna som gäller för hela vägavsnittet."

Det är tyvärr allt som behövs från deras sida, så fort såna skyltar visas försvinner alla krav på underhåll osv... Det är iaf vad jag hört.

Kan iaf trösta dig med att fälgen bör bli relativt lätt att fixa, hade ett mycket värre slag på min fälg som dem fixade så bra att det gick ta bort ett par balansvikter efteråt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.