|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är vanligt att olja letar sig ner via bultarna,ingen fara så länge allt sitter ihop.Men se till att hålen är klinisk rena innan montering annars har du ett sprucket block som ett brev på posten.Detta pga av hydralverkan. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Hej igen. P.g.a jobbet som sagt så har renoveringen legat på is tyvärr. Men nu ikväll så monterade vi ihop toppen o satte den på plats!. Fick tyvärr lite "ryck" då kamremmen inte ville komma på så nu är vi hemma o tar en öl sålänge innan vi tar nya tag. Kamremmen ville helt enkel inte sätta sig, får inte runt den över dreven? Kommer tillbaks med mera info..... Mvh Henke |
|
|
Sådär..... Efter några öl blev allt mycket enklare!. Den hade bara lagt sig lite konstigt runt vevaxeldrevet, tog bort remmen o blåste rent med tryckluften så va det löst! Nu blir det inget mer mekande i helgen för mig. Men nästa helg skall den startas är bestäm:-)! Mvh Henke |
|
|
Hej igen Nu imorgon skall det mekas igen. Men jag funderade lite på angående spänningen på spännrullen. Hur brukar ni göra för att få den med rätt tryck? Mvh Henke |
|
|
hmm,.. det är den som är spänd med ett fjäder tryck?? (va så längesen jag höll på med den motorn) men då brukar jag göra så att jag späpper muttern lite och låter fjädern trycka.. sen drar jag åt muttern och sedan drar runt motorn ett halft varv (medspols tror jag att de blir) efter de så släpper jag mutter så den e lös och sedan drar åt den igen..'' OBS... dra alltid runt motorn ett par varv för hand så att du är säker på att remen sitter rätt... |
|
|
Tja Tacka för hjälpen, men remmen är fast nu. Kommer hem på torsdag och då skall nytt oljefilter på, ny olja sen ny kylarvätska i. Sen blir uppstarten på lördag! Längtar redan :-) Mvh Henke |
|
| Håller tummarna! | |
|
Då va bettan igång igen!!! Drog på starten när tändspolen va urkopplad för att bygga upp lite nytt tryck nu med ny motorolja mm. Satte fast tändspolen o den gick igång direkt utan konstigheter! Så nu har jag bytt båda hjullagren ifram, sotningssats, kamrem, vattenpump, termostat, oljefilter, bensinfilter, ny kylarvätska, stift mm mm. MEN, MEN, MEN nånting är fel........ Startar motorn med öppen luftnippel på termostathuset samt öppet expansionskärl!. När jag gasar strömmar det över i expansionskärlet!?. Efter många påfyllningar beslutar jag att stänga luftnippel samt locket till expansionskärlet. Bilen går upp till kl 12 sen ner till 11 när termostaten öppnar.! Öppnar då luftnippeln och det hostar o lever en bra stund. Nu har jag gått in från garaget för att se hur nivån är när motorn är kall!. Jag är rädd för att expansionskärlet är tomt, det väller ju bara över om jag häller på mer? Någon som har nått tips!? Mvh Henke |
|
|
Någon? Nu har jag varit nere, det va som jag trodde, expansionskärlet va nästintill tomt! Nu får detta vila tills nästa helg, men kan det vara så att det helt enkelt är luftfickor bara? Mvh Henke |
|
|
när jag kör första uppstarten efter en renovering så brukar jag starta bilen, låter den gå på tomgång och håller koll på temp, vatten och olja (och tryck) (stänger av den efter någon minut och kollar alla nivåer och så, inge läck m.m.) sen får den stå och gå upp i temp, om den stannar på normal temp så "e dé bare o åk" annars luftar jag bara på nippeln. obs, värmen i bilen ska vara på max men ingen fläckt.. |
|
|
Ok, jag hade fläkten på MAX, det bör väll inte bli någon skillnad? Men varm blir inte bilen, hade den på tomgång kanske en timme sammanlagt, stängde av och på flera gånger o kika som du säger. Ska kolla närmre på detta på torsdag, det skumma är att den hosta o levde så från nippeln och att det "hördes" som att det bubbla/koka i slangarna. Men tempen fungerar så den kokade ju inte så sett!? Kanske ska tilllägga att det kom värme i kupén efter en stund men sedan försvann???? Flera tips tack Mvh Henke |
|
|
om de inte kommer någon värme innuti bilen är de luft i systemet. har du kopplat in slangarna rätt in till värmepaketet? då kan vattnet nämligen få svårt att cirklera, och då går inte luften ur paketet. |
|
|
Japp, slangarna är rätt kopplade, värmen försvann typ när termostaten öppnade. Kanske är enbart luftfickor bara. Borde ju vara en hel del då jag blåst rent det! Det som stör mig lite är ju att det hosta o levde från nippeln i öppet läge o lät som det koka, men det kanske bara ä nått jag har fått för mig :-) Mvh Henke |
|
|
Hej igen Blev tyvärr inte så mycket mekande i helgen, bytte enbart det sista hjullagret jag hade kvar vänster fram! Men jag startade bilen ett par gånger och det verkar som att luften är väck, men tempen går upp till 12 som den ska men går ner till kl 11 när termostaten öpnnar. Hur mycket jag än luftar så blir jag inte av med det, tempen gjorde så innan jag rev isär den också?!. Den ska väll alltid stå kl 12? Ska ta en provsväng på fredag, behöver bara göra en stor grageränsning innan jag får fram bilen längst in :-) Tips Mvh Henke |
|
| Du har säkert dålig termostat. | |
|
Men den är ju ny, det är ju d som är det kluriga. Men det är väll kanske bara luft då? Mvh Henke |
|
|
jo, men nya saker kan oxa vara trasiga, testa o sätta tillbaka den gamla om den funkade och se om det blir nagon skillnad. är det en sommar termostat du köpt kanske? dom haller ju tempen lite lägre. |
|
| Vilket gradtal har du på termostaten? | |
|
Okej, tackar för svaren. Verkar som att jag nu äntligen har fått ur de flesta luftfickorna och tempen går inte ner lika mycket som förut, så det är väll antagligen några luftfickor kvar! Skulle kört en sväng med den nångång nu över påskhelgen men vädret verkar inte gilla mig! Mvh Henke |
|
| men att temp mätarn står strax innan kl12 är inge konstigt. d är helt lungt så länge den inte går förbi d vänstra sträcket. betyder bara att din motor kyler fint =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.