|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Nu Jag tvättat o gjort iordning cabben för vinterförvaring. Körde in den i värmegaraget igår kväll. Tänkte nu när bilen ska stå o damma att lika gärna renovera lite. Tanken var först att byta bakvagnsbussningar, kamrem + rulle samt vattenpumpen. Men nu känns det lika gärna som att jag kan ta o köpa en sotningssats också så blir allt prima direkt. Men nu börjar vi med motorn!. Tänkte köpa kamrem+rulle, vattenpump, termostat, sotningssats samt topplocksbultar från motornord. - Erfarenhet av dom / dessa delar?. - Vad ingår mer specifikt i sotningssatsen?, ingår ventiltätningar? Någor "speciellt" jag behöver tänka på? - Nolla motorn mm? - åtdragningsmoment mm? - har hört att dessa motorer är känsliga, tror ni man måste plana toppen?, bilen har "inte" gått varm eller nått sånt vad jag vet i min ägo iallafall. Alla tips är välkomna Mvh Henke | |
ASA racing |
Med tanke på alla dina frågor, så vill jag bestämt avråda dig från renovering. Dessa renoveringar du har satt upp som mål, kräver att man exakt vet vad man sysslar med, utan att behöva fråga. Jag har sett allt för många fräscha E30 som blivit till skrot p.g.a s.k vinterrenoveringar. Lämna med fördel bort renoveringen av toppen samt kamremsbytet, då dessa arbeten kräver absolut rätt kunskap. Vad det sedan gäller kvaliten på MotorNords reservdelar, så är den mkt hög. |
|
Då detta arbete skall göras med en kompis som är mekaniker så drog jag upp frågorna för att minska frågeställningar från honom på plats sen. Lite svårt o veta åtdragningsmomen på en topp man aldrig pillat me tex. Mvh Henke |
|
|
Okej, är det inget speciellt man behöver tänka på så är det väll lika gärna o köra igång då :-). Kompisen vet ju säkert redan vad man ska tänka på mm, bara jag som ville få lite info. Men är det ingen som kan så får jag söka. Mvh Henke |
|
| Jag tycker att det är bara att köra på. Håller sj på renovera min e30 325 turbo det ska bli intressant | |
ASA racing |
Åtdragningsmomenten brukar ibland vara individuella beroende på hur tjock den nya topplockspackningen är, samt hur mkt du planat av toppen. Spelar även roll vilken tillverkare av topplockspackning du använder. Köper du delarna av MotorNord så får du reda på exakta åtrdagningsmoment. Tänk dock på att verkligen använda en RIKTIG momentnyckel, annars faller hela ide'n med momentdragningen. (Små toleranser på gamla sköra gängor) |
|
Hej Har själv rrivit ner ett antal m20 toppar och är man bara nogran och metodisk så tycker jag inte att det är några problem med toppen. Du märker om toppen är skev genom att lägga en stållinjal diagonalt och försöka föra under blad mått. Kontrollera även att vattnet inte har frätt ner kratrar på anläggningsytan. Har själv aldrig behövt plana. Hålen till toppbultarna skall rensas med en gängtapp. Ventiltätningarna är bra att byta då slitna tätningar kan medföra hög oljeförbrukning. Passa på att slipa in ventilerna. Byt även oljeröret ovanför kammen. När kamremmen är på plats, veva runt motorn för hand många varv och kontrollera att märkningen fortfarande stämmer. Kontrollera även sträckningen. Veva lite på starten så att du bygger upp oljetrycket innan du startar. Om man har haft loss ventilerna så ställ dom först på lösa 0.25 och starta sedan och låt gå några sekunder så motorn INTE hinner bli varm och ställ om ventilerna då du garanterat inte längre har "rätt" ventilspel eftersom ventilerna har "slagit" in sig. M20 går bäst på lösa 0.25. Men som sagt de viktigaste är att man är nogran en rep.handbok är att rekomendera då alla moment står i den, står det anorlunda på packningen är det de som gäller. Om du blir osäker kan man ju alltid ställa en fråga här på forumet. Lycka till Jocke |
|
|
Tjena Har nu demonterat allt som är "ivägen" för att jag skall kunna lyfta toppen. Men jag funderar lite på nollningen?!. Har demonterat den översta skyddskåpan o där ser jag märkning på både toppen och drevet!. Men hur vet jag om den inte skall ett varv till?, alltså om den är ÖD i rätt takt alltså?. Finns ju en hel delmärkningar på triggerhjulet, svårt o veta vilken jag skall gå efter. Finns något som ser ut typ: 0 ! T. Skall riktmärket ( ! )mellan 0 och T ställas på den lilla "klacken" som finns på den nedre kåpan eller?. Isåfall står den rätt nu? Tacksam för svar..............rätta svar helst, då jag vill ha ner toppen innan tomten kommer :-) Mvh Henke |
|
|
Kan du ju se lite kors o tvärs! Dels på hur man nocken står! Drar du motorn åt rätt håll så ska ju ingen av ventilerna öppna fören varvet efter, rotorn ska stå på tändning mot ettans cylinder osv. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Okej, det va ju ingen direkt utförlig beskrivning känns det som. Vet ju hur nockarna skall stå mm, men det måste ju finnas någon speciell riktlinje!. Skulle inte vilja montera ihop motorn sen få "känn", för att det känns som att nocken står rätt. Skall rotorn stå mot cyl 1 också alltså? Eller är det bara märka upp triggerhjulet och demontera?. Sitter riktlinjen bakom den undre kåpan på vevaxeln kanske? Mvh Henke |
|
|
Det är en lättmeckad motor, har du tillgång till nån att rådfråga och bra beskrivningar så klarar du det även om du inte gjort det förut. Bara att vara nogrann, kolla och dubbelkolla allt! |
|
SpineKracker |
Ja, rotorn skall peka mot cyl 1 och märkena i block/topp skall stå för märkena på dreven. MVH |
|
Hej igen Nu är riktmärkningen klar och remmen är riven. Men kan någon svara på vad jag behöver för storlek till insex-hyllsan för att skruva ur topp-bultarna? Tacksam för svar Mvh Henke |
|
|
hjärnsläpp.................menade förståss torx!. Därför ingen som svarat kanske :-) Mvh Henke |
|
|
Hej igen Nu igårkväll lyfte jag äntligen av toppen. Allt så jättefint ut i kolvbanorna, packning mm. Men jag såg något som jag absolut inte riktigt gillade, 1 utav topplocksbultarna var indränkt i olja när jag lyfte ur den, sen när jag lyfte toppen så va hela topplockshålet i blocket fullt utav olja. Någon som känner igen detta?, olja måste ju ha kommit ner dit från översidan toppen?, frågan är om toppen är sprucken så långt upp där?, men det har jag aldrig hört talas om. Kanske är så att olja kan ha trängt igenom topplocksbrickan? Skulle vilja ha lite åsikter o tips då jag inte är så sugen på o montera ihop allt detta sen med nya grejjer om nu nått är annat är fel! Kan tillägga att det såg ut som på packningen att oljan börjar tränga sig in i packningen mot kylkanalerna Mvh Henke |
|
|
För att rätta mig nu så menade jag i topplocksbulthålet som var fullt med olja så det inte blir något missförstånd Mvh Henke |
|
|
Inga ideér? Mvh Henke |
|
| blocket spruckit mot en olje kanal? i bulthålet... kanske... | |
|
Detta gäller i ett bulthål på insugssidan, där finns väll ingen oljekanal?, eller?. Skall gå igenom bultarna imorn för att se så inte det är något fel på bulten/brickan bara! Flera ideér, kom igen nu :-) Mvh Henke |
|
|
Hej igen. Renoveringen har legat lite på is dom senaste dagarna här på grund av jobbet :-). Är det inga som kan komma me lite ideér?. Mvh Henke |
|
|
har bilen dragit någon olja? blå rykigt? har faktiskt varit med om de på någon motor.. men vet inte varför de e blir så, kanske brickan låg lite snätt på bulten så oljan kommit ner den vägen? inga direkta fakta eller hjälp att komma med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.