AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
553

var e den bästa jordningspunkten?

jeppe_L
till slutsteget?
Teoretiskt?
Problemet är att huvudenheten och slutsteget får var sina signaljordar om inte slutsteget har balanserad ingång. Spänningsskillnaden mellan dessa båda jordpunkter läggs på din signal, och ger ett bidrag proportionellt mot generatorström som kan variera något beroende på vilka förbrukare som är på.

Dessutom skall kablaget vara kraftigt nog att förse slutsteget med tillräcklig ström.
-----
Det ideala är därför att huvudenhet och slutsteg har samma jordpunkt och att kabel längderna är 0m.
-----
Eftersom detta inte är möjligt får man försöka välja en punkt för slutsteget som inte har för stort spänningsfall pga generatorströmmar jämfört med huvudenheten.

Rent praktiskt beror det på bilmodell. Du har batteriet fram, vilket är en fördel. Om slutsteget är bak så prova vid en säkerhetsbältinfästning. Om det ger för mycket 'vin' så prova andra punkter som är stadiga. Hade du haft batteriet bak så hade ett alternativ varit direkt på minuspolen.

Om inget annat hjälper så kan du göra slutsteget balanserat med en audiotrafo. Då elimineras 'vin' som kommer sig av dålig jordpunkt, men som med alla gismos introduceras en viss olåt. Ett 'rent' system är alltid bäst.

Labba, med andra ord. Kunde säkert vara av allmänt intresse vilken punkt du fann vara bäst.

Du ska såklart använda ordentliga doningar i både kabel (korta!) och kabeldon.

Mulle
jeppe_L
jag har köpt riktiga grejer som e till för jordning..m.m..jag tetar mig fram
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Och jag ska dumpa min stereo i Riddarfjärden!

:(
jeppe_L
varför ska du det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.