AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.236

525tds problem med startmotorn

me
4
menorka
525tds -92
hej... har problem med startmotorn på min tds..
den funkar vanligt i cirka 5-10 sekunder sen släpper den, de verkar som att tillslaget inte orkar eller någe.

nån som har nån teori om vad de kan va för fel?

tacksam för svar
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Hur menar du,släpper vad?klickar?välkommen föresten...
me
4
menorka
525tds -92
oj missa lite...

den går som vanligt men den släpper taget om svänghjulet så den bara går utan å dra runt motorn

tack så mycke
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Kan vara lite lurigt det där, kan vara startmotorn och solenoiden eller någon tröghet i axeldrevet som gör att den inte åker ut helt. Detta var vanligt på min gamla merca, tror jag renoverade eller bytte 3 startmotorer. Men felet var inte riktigt så att den släppte efter ett tag, utan den snurrade direkt fritt (i "tomme" som man säger i delar av södra sverige).

Har dock tyvärr varit med om det symptomet du beskriver också på min tidigare bmw 518, men efter bytt startmotor och försökt renovera den sedan (var aldrig trasig) konstaterades att kuggkransen runt svänghjulet hade lossnat.... Den "fastnade" ibland eller i ett tag för att sedan snurra fritt... Detta fixades med några svetssträngar och har funkat i vart fall 2 år sedan dess (lillebrorsan har den bilen nu).
me
4
menorka
525tds -92
okej... har lite å fundera på nu. har iaf beställt en ny startmotor som kommer imåra... så får jag se hur det blir

tack för tipset ronte
e3
30
e34tds-touring
530da Touring -02
525tds Touring -95
Galaxy 2,3 -98
på min gamla passat td var det bendixdrevet som släpte vid hårdare belastning den skall ju snurra med åt ena hållet och låsa fast åt andra, och i skruvstädet låste den fast riktigt ordentligt..men så fort den kom till en tung komp så gav den efter å startmotorn bara varvade upp utan att driva så testa byt hela bendixdrevet har för mig att det gick på en hundring hos el o diesel
lycka till
me
4
menorka
525tds -92
Felet fixat... startmotorn mådde inge bra... antar att tillslaget inte orkade
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.