|
|
|
|---|---|
|
Mer problem... Har diverse symptom relaterade till något slags glapp i drivlinan. - Kopplingen knäpper lite när man trycker ner den/släpper upp den, även när motorn är avstängd - Bilen gungar/rycker rätt kraftigt i längsled ifall man släpper upp gasen häftigt (t.ex. på 3ans växel i typ 50 km/h), ackompanjerat av ett visst klonk från drivlinan - Klonk när man släpper upp kopplingen från stillastående med backen eller 1ans växel i - Mystiskt knäppande/smällande/klonkande underifrån bilen när man rullar/bromsar mycket sakta (typ 1-2km/h) nedför en brantare backe eller ramp med 1ans växel och kopplingen neddtryckt. Servicekillen på märkesverkstaden tyckte detta var rätt konstigt, och hade inte upplevt något liknande tidigare (han provkörde bilen själv) - Skakande/klonkande från växellådan (?) när framhjulen går över till platt golv efter att ha kört nedför garagerampen (minns inte ifall detta är med kopplingen neddtryckt eller uppe) Kopplingen i sig själv borde vara ok, har endast gått 30tkm sedan byte (vid dryga 70tkm, bilen har nu gått 105tkm). Känns närmast som typ hela växellådan skulle sitta lite löst. Några tankar ? Lösa motorfästen ? Slitna bussningar ? Bildoktorn konstaterade att både kardanknuten och växellådan "svettas" lite olja (inget droppande). Har nu bokat (upp till) 6 timmar tid för noggrannare undersökning av detta + några andra problem. Billigt och bra, arbetskostnader typ 1000kr/timme. Härligt med dessa bilar... | |
|
Hardyskivan kan vara sliten Pos.2:Länk Stödlagerhållaren, pos.7 ett annat tips. AE |
|
|
Med 99 procent säkerhet är det antingen bussningar till bakvagnen, stödlagret eller glapp i själva bakaxeln... Motor och låda sitter bultade ihop så den kan inte vara löst. Bara lyfta upp och känna och klämma på diffen och ingående axlar och utgående. Ska inte behövas mer än 30minuters felsökning |
|
|
"Har nu bokat (upp till) 6 timmar tid för noggrannare undersökning av detta + några andra problem. Billigt och bra, arbetskostnader typ 1000kr/timme. Härligt med dessa bilar..." Blir det billigare tim debitering med någon annan bil? Anngående felet så kan det vara flera saker som det är fel på eller slitna.Som du sa själv så kan säkert motor och växellåds fästen vara mjuka och dåliga samt att stödlager hardyskiva kan vara lite slitna sen har vi ju lite bussningar i bakvagnen som man alltid behöver ha koll på om man åker bmw.På sex timmar så borde ni hinna byta halva bilen om det så skulle behövas. |
|
|
ev. skulle det kunna vara svänghjulet (dubbelmassa) men det kommer dom säkert fram till efter en djupgående felsökning. Annars är du välkommen till min verkstad i Linköping där vi "bara" tar 485 kr/tim..... Lycka till //Fredrik |
|
|
Visst, inte är arbetskostnaden så mycket högre än på andra bilar. Man hade ju bara hoppats på att inte ha så många problem under de första veckorna. Bilen verkade bra när jag provkörde den och varken under inspektion II eller bildoktorns undersökning hittades några större problem. Nu har bilen på rätt kort tid gått från att vara till synes ovanligt välhållen till fem före fallfärdig. Bilen har idag börjat föra ljud mer konstant vid inbromsning i lägre fart. Ett lite ojämnt knakande, hackande ljud från framhjulen (?) ofta med en frekvens på typ 4-5 hack per varv som framhjulen roterar. Lite svårt att lokalisera utan någon som kunde lyssna utanför bilen. I en annan tråd har jag också nämnt att framhjulen (?) gnisslar när man svänger åt någondera hållen. Idag provade jag en del grejer och kunde konstatera att ifall jag bromsade bilen från låg fart med enbart handbromsen, gnisslade det till ordentligt när bilen gungade tillbaka efter att ha stannat. Detta händer inte ifall jag använder bromspedalen för att stanna. Verkar vara typ samma gnissel som vid sväng, men kortare och starkare. Lite för mycket ljud från styrservon är det också, så den kan vara på väg ut i något skede. Ett visst glapp känns i ratten vid stillastående, men det kan ju vara relaterat till de andra problemen. I garaget märkte jag att bilen droppade någon vätska, två parallella droppspår från typ mitten av bilen på 20-30cm avstånd från varandra. Kondensvatten från ACn kan man ju bara hoppas (en genomskinlig, luktlös och inte oljig vätska). Då har jag inte ens egentligen orkat bry mig om ett klonkande ljud som verkar komma inifrån högra framdörren. Något verkar vara löst därinne, kanske relaterat till fönsterhissen. Nå, en begagnad bil är alltid en begagnad bil, och M5or lever väl typiskt sett lite hårdare liv än de flesta andra bilar. Så länge jag slipper vanosproblem eller hål i blocket får jag väl vara nöjd. Har dock tyvärr också iaktagit ett tilltagande knackande ljud med en viss metallisk klang under de senaste dagarna, och detta alltså med varm motor och närmast på varvtal mellan 1000-3000 rpm. Trodde först att det kanske var hjullagren som tjöt (i högre fart hörs närmast ett svagt ringande/tjutande ljud), men insåg snart att ljudet kvarstod oberoende av hastighet. Själva knackandet hörs bättre i lägre hastigheter. Får se vart det bär, vet inte riktigt om jag vågar köra bilen mer innan servicen nästa veckas torsdag... |
|
| Tack för erbjudandet Fredrik, tyvärr bor jag i Finland :) | |
| Har också något som låter som det sitter löst i min förardörr.Hade det inlämnat på garantin och det blev bättre men inte helt tyst.Det fattades några klammor till dörrsidan samt att kabeldonet till högtalaren var ej fast satt. | |
| 2002tii, vet du om det behövdes mycket jobb för att "öppna dörren" ? | |
| Nej det är inte krångligare än på någon annan bil. | |
| Nu har bilen varit på koll. "Småfelen" dvs klonkandet från dörren (justering av låset) och läckande bakdörr (som jag upptäckte efter tvätt) blev fixade, vilket i och för sig var trevligt. Trots en hel del jobb (som visserligen inte fakturerades i sin helhet, i alla fall inte ännu) hittades inte orsaken till glapp. Tydligen var bussningarna i skick, så nu misstänks allvarligare fel som t.ex. sprucken "subframe" (vad det nu heter på svenska). Tillsammans med tilltagande dieselknack och vibrationer i motorn låter det här tyvärr rätt allvarligt :( | |
|
Låter inte kul detta :-( Är det Laakkonen som ser på detta? Själv lider jag också av litet "klonk" från drivlinan, men ljudet kommer nog först och främst enbart när jag endera börjar backa eller köra framåt. Kanske som Anders72 svarar. Ett lätt vinande ljud som du också nände lider jag också av, och det kommer väl nog från bakaxeln/diffen och om man skulle hitta någon som klarar av det skulle man försöka fixa shimningen (oljan är bytt). Alternativ är lagren, vilket faktiskt är ett alternativ iom att det inte är något större skillnad i ljud om du har drivning på eller inte. Vi kanske skulle träffas och jämföra ljud? |
|
|
Finnishfan: Jepp, Laakkonen i Esbo ser på detta, nästa tid är redan bokad för nästa torsdag. Ganska ok service tycker jag, speciellt nu med M5an men också tidigare med E46 328an. Visst har man hört några skräckhistorier, men åtminstone har jag inte råkat ut för något värre. Visst kunde vi träffas och jämföra ljud ifall du bor i huvudstadsregionen. Du kan ju skicka ett meddelande till perret_andreas@hotmail.com, så kan vi se om vi hittar någon lämplig tid. Skoj det här, M5 terapigrupp typ :) |
|
|
De kan va ditt svänghjul som är glappt. De sitter dualmass svänghjul på din bil och dom har ett visst spel som nya men blir de för stort spel kan jag tänka mig att de kan klonka när man kör iväg. Mvh Frasse M5 |
|
|
Hej! Tippar också på dual mass svänghjulet. Dvs om klonket uppstår enl följande förfarande. Halvkraftigt dragläge på ettan eller backen, åsså trampa ner kopplingen hastigt när drivlinan är uppspänd. Klonk, klonk :) Berätta gärna hur det gick efter felsökningen. |
|
|
hur går de me bilen? Mvh Frasse M5 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.