|
|
|
|---|---|
|
Jag har världens vinkel på bakdäcken. Som ett upp och nervänt V (det vänstra lite mer än det högra). Sen lutar det vänstra lite utåt typ som ett liggande V som gapar framåt (ingenting på det högra). Jag har inga missljud från bakaxeln. Har bytt dämpare och fjädrar för att dom var dåliga men det gjorde ingen skillnad på vinkeln. Kan det vara några bussningar som är dåliga? Om ni har tips så skicka gärna en länk på en spräng skiss (är så dålig på vad grejerna heter där bak). I övrig så är jag jättenöjd med min BMW dom kunde verkligen bygga bilar redan -88, går ej att jämföra med Audi och Mercedes från samma tid. Skulle haft en kombi | |
|
Här finns bakvagnen på E34:an. Klicka på skisserna för att lista undergrupper: Länk Hur ser däckslitaget ut? Slitna silentblock (Pos.2 i första bilden) och Pitman-armarna är vanliga slitdelar och i viss mån även bärarmsbussningar. AE |
|
|
v bak sliter hela däcket och höger insidan. v bak är ju vinklat lite utåt. blir hjul vinkeln konstig om silentblocken är dåliga? förutom silentblocken är bussningarna i bakvagn jobbiga att byta? pitman arm ser ju ut som en bussning? Skulle haft en kombi |
|
|
Har ingen erfarenhet av E34:ans bakvagn. Silentblocken borde inte vara boven. Däckslitage på insidan beror på toe-out eller fel cambervinkel. Du verkar ju om det ser ut som du säger, ha både och. Det verkar inte finnas några justeringsmöjligheter, så bärarmsbussningar är ett intressant tips. Sänkning brukar påverka cambervinkeln en del. Avvakta svar från någon som är mer hemma på E34:ans bakvagn. AE |
|
|
den är inte sänkt. vad menas med toe out? tack för länken iaf. Skulle haft en kombi |
|
|
Toe-out innebär det du beskrev som ett liggande v som gapar framåt. Drivhjulen på en bil skall ha lite toe-out. En BMW skall ha toe-in fram för att kompensera för bromskrafterna. En framhjulsdriven bil skall ha något toe-out fram för att kompensera för drivkraften, men samtidigt inte för mycket, för då blir den spårkänslig vid bromsning. En 4-hjulsuppmätning och framvagnsinställning är inte så dumt. Men se till att allt är ok då m.a.p bussningar. AE |
|
| krökt bärarm?? | |
|
kan man byta pitman arm och bärarmsbussning på parkeringen? sitter det som berget eller? tack för alla svar Skulle haft en kombi |
|
|
får väl prova byta ovanstående innan jag byter bärarm. Skulle haft en kombi |
|
|
Jag har för mig att lite toe-in där bak stabiliserar bilen vid fullt gaspådrag vid utgången ur en kurva. Så det finns för och nackdelar med allt. |
|
|
Aningen toe-out på drivhjulen innebär nog lite toe-in vid fullt gaspådrag förutsatt att man har orginal gummibussningar i bakvagnen. Skulle tro att man justerar annorlunda med hårdare polyuretanbussningar och likn. AE |
|
|
kan man byta pitman arm och bärarmsbussning på parkeringen? sitter det som berget eller? Skulle haft en kombi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.