|
|
|
|---|---|
|
Har en manuellvxl 523i E39 1997 med M52 motorn. Jag har gjort det mesta (som jag vet) till att få mer "kräm" i motorn,har chippat den +19hk 30Nm,sportluftfilter och sedan tankar jag Shells V-Power.Jag ÄR nöjd med effekten men INTE tillfredsställd och frågar er som kan lite mer om detta än vad jag känner till!! Vad kan jag göra för att få mer "kräm"/hk/vridmoment i motorn,isåfall vad ? Till vilken motor kan jag byta till och vad behöver jag då omodifiera? Kan man sätta dit ngn turbo på denna motor?Isåfall vilken? Om jag byter grenrören,hur stor blir den extra effekten och vart kan jag finna dem? Finns det någon mer effektfullare chipp än den som jag har installerad? Vilket sportluftfilter är mest kraftfullast/bäst? Berätta! Bmw=Bil_Med_Wett | |
|
Det allra enklaste borde vara att sälja 523:an och införskaffa en 528,535,540 beroende på behov/ekonomi. Chip till sugmotor ger sällan mer än 10 hk oavsätt fabrikat så dina 19 hk är säkerligen något i överkant. Sportluftfilter ger sällan något mer än en ljudupplevelse. Börja byta hårdvara i motorn kostar nästan alltid mer än det smakar dessutom krävs en mappning efteråt vilket gör ditt chip verkningslöst. Det ända vettiga alternativetn som jag ser det om du inte vill byta bil är att köpa kompressorsats. Finns "Bolt-On" att köpa från bland annat ENEM. Kan bli problem vid besiktningen men det är något man får leva med. Kostar 36 000 kr. |
|
|
19 Hk / 30 Nm ?! På en bensinare utan turba?! Nix!! Din bästa option är att köpa en DIESEL! Då kan du få massa extraeffekt utan att betala nägot särskilt för det... ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
| Sportfilter brukar bara göra att du får dålig lmm som ett brev på posten.Du kanske redan har det då tappar du en massa hästar. | |
|
LexCom och Marc-X, nu ÄR ni ute o cyklar!! Kärran ÄR chippad med 19 extra hk + 30Nm hos Hi-Tuning i Hallsberg!!!Gå in o kolla på www.hi-tuning.com så ni får byta ett Nix och ett överkant till Javisst fan :) Tack ska ni ha! Bmw=Bil_Med_Wett |
|
|
har du bänkat bilen och fått effekten på papper eller litar du blint på företagets egna "mätningar"? |
|
|
Har på papper och egen mätning! Bmw=Bil_Med_Wett |
|
|
inte för att någon misstror att du bänkat, men har du gjort det före och efter ? Sen så är 2.3 motorn antaligen starkare än pappret säger orginal då det är 2.5liter i verkligheten. 19hk med chip på en sug är knappast troligt. |
|
|
exakt, man måste göra en bänkning innan man monterar, och en efteråt. spec på 2.3an (2.5an) då den verkar ha några extra pollar motför vad som står i papprena, pga att steget mellan den och 2.8an annars är för tätt. har du bänkningar får du gärna lägga upp kurvorna nånstans, om inte annat vore det juh intressant att se. /mvh jocke |
|
|
Goldman: Vad har du för effekt på din mätning då om jag får fråga? Din motor har ungefär 185 hk i effekt och ej 170 som BMW anger. Så om du bara bänkat efteråt och bilen hade 189 hk så kan jag säga grattis till omkring 4 nya hk efter chippningen ;) Faktum är att det är ytterså svårt att krama ut så så mycket som 19 hk och 30 nm på en sugmotor utan att byta hårdvaror. Tuningfirmorna visar glatt upp sin kurvor på "likadana" bilar för att garantera effektuttaget. Allt som oftast är det falsk marknadsföring anser jag för det stämmer aldrig med verkligheten. |
|
|
Har du ett "öppet" sportfilter eller har du satt in ett sportluftfilter i orginalboxen? Öppna filter brukar resultera i fränare ljud och mindre effekt eftersom dom flesta inte har vett att se till så att det öppna filtret får i sig tillräckligt med kalluft när dom monterar det nya tuffa luftfiltret i bilen. |
|
|
... 4 hp låter ganska troligt før en sugmotor med detta deplacemment... Neh, køp dig en lite nyare BMW-DIESEL! ;-) ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.