|
|
|
|---|---|
| Jag undrar om någon kan säga hur det är att åka på 18" vinterdäck på vintern, däckdimensionen är 225x40x18 nokia friktionsdäck.Bilen som det gäller är en E60-04,är det för låg profil eller?? | |
|
Ja, det är på tok för låg profil till en E60. Du bör ligga runt något som motsvarar 245x40x18. Jag körde 235x40x18 på min S60 som vinterhjul. Pirelli Winter Snowsport 240. Jag var helnöjd med däcken, men det är som med alla dubbfria, breda, lågprofil däck i snöfall/snömodd. Räkna med att ligga först i bilköerna om du förstår vad jag menar =). Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
|
225/55-17 är väl standard och då bör du ha 225/50-18 allt enligt: Länk Problemet är att det finns väldigt få däck med den dimensionen. Inte heller närmaste: 235/45-18 är speciellt vanliga. Sedan börjar det bli lite för brett med tanke på slaskplaning (precis som Gaspedal skriver) Breda däck på isväg eller halka är helt okej. Det är först vid slask eller snömittsträng som det blir dåligt med breda vinterdäck. |
|
wowwe |
Jag har Conti TS 810 S i WR med 245-40-18 och dem är super bra i snö och när det är hat l,specielt när det är snömodd. Men för att inte tala om egenskaperna på torrt där dem är bättre än min Bridgeston Potenza 050a RSC |
wowwe |
Jag har Conti TS 810 S i WR med 245-40-18 och dem är super bra i snö och när det är halt ,specielt när det är snömodd. Men för att inte tala om egenskaperna på torrt där dem är bättre än min Bridgeston Potenza 050a RSC |
| kör med WinterContact TS 810 S 245/40-18 fram 265/35-18 bak funkar kanon både på snö o is och tortt | |
| Okej tack för inläggen på min fråga ,vad jag förstår så finns det olika syn på saken.Ska ta mig en funderare och lyssna på lite mer synpunkter bla. min lokala däckis. | |
|
Däckvalet ska man göra med omsorg,tex var i landet bor du , hur ser vägarna ut där du kör,vad anser du att det är värt att lägga ner i pengar på däck , kör du på en mera "vanlig" dimension typ kanske 205/60 16" så kan du nog hamna i prisklassen under 5000:- skr för en omgång , tex michelin X-ice North ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.