|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle ironiskt nog "laga" mitt c-lås som faktiskt fungerade ganska bra.. ena bakdörren låste inte ibland så jag tog upp dörrsidan, smorde in låsmekanismen, så att det skulle gå lättare för lås-motorn. efter detta så låste och låste jag upp framdörren(Så att c-låset helatiden var aktivt) kanske 20ggr direkt efter varran för att se om bakdörren fungerade som den skulle! Och så helt plötsligt la hela c-låset bara av.. så nu har jag inget fungerande c-lås, inte på någon dörr.. vad f*n kan ha gått fel? Någon säkring som kan ha gått? och hur ska man veta vilken säkring det är isåfall? har prova mätt upp alla men jag tror att alla har kontakt.. på säkringslocket står allt på tyska, så ja har ingen aning om vilken säkring som är till vad. men all annan el fungerar iaf.. :) Då man ska låsa framdörren nu så låter d "klick" 3 gånger från styrboxen..? ska d göra så? Bilen är förövrigt en 528i -85 | |
|
Har faktiskt haft samma problem och det visade sig att det var dåligt laddat batteri. Kanske blev batteriet sämre när du öppnade och stängde några ggr. Själv tyckte jag det var konstigt eftersom min bil startade perfekt ändå, men efter en natts laddning av batteri så funkade allt igen. |
|
|
Hmm okej, får ta och prova det! ja hoppas verkligen det fungerar :) Har iaf mätt alla säkringar noga nu, och alla är intakta |
|
| har provat ladda batteriet.. ingen förbättring,, :( | |
| Det kan möjligtvis vara centralås-styrmodulen som har gett sig... | |
| okej, vars på bilen är den lokaliserad? | |
| Har ingen aning var den sitter e28,men på e39 sitter den på passargerar sidan i dörren... | |
|
jag har nu hittat boxen(jag tror då att det är den) den var lokaliserad lite höre upp bakom högtalaren i högerfram.. Det är den som "Klickar" 3-4 ggr, inte styrboxen som jag trodde först! Men alltså.. inte hittar jag då någon säkring i den? :S skulle vilja lägga in bilder på den men hittar ingen sådan funktion.. |
|
|
här är bilder på kretskortet till boxen.. jag har hittat en grej som kanske är felet! Kan de va de här 2 mojängerna som spökar? att dom 2 ska ha kontakt med varandra? det ser nästan ut som att dom en gång i tiden har haft kontakt med varandra.. ? Länk Länk Länk |
|
| Kan mycket väl vara det.vore något för folke el-gurun o kunna avgöra.skicka powerpost till honom för ett snabbare svar... | |
|
Hur går det? Jag har samma problem med min 528 -86. J Jag tog upp min styrboxen och det ser likadant ut där. På tennet ser det ju ut som den har suttit fast där innan. |
|
|
felet fixat! jajjemänn dom där 2 ska sitta fast i varandra! bara fram med lödkolven å fixa! ;) Prova trycka ihop dem så ska du se att det är liv på nytt igen! :) |
|
|
Du körde så intensivt med dörrmotorerna så att termosäkringen i styrboxen löste ut. Dessa småmotorer är inte avsedda att arbeta kontinuerligt eller ens intermittent så värst ofta vilket du nu konstaterat. Helt riktigt är det en termosäkring på bilden som värms upp av strömmen genom det svarta motståndet som passerar genom detta ut till motorerna. Egentligen löds inte sådana termosäkringar med vanligt lödtenn som har för hög smältpunkt utan med speciell metall (Woods metall) som är knepig att få tag på men du är inte den första... FP |
|
| Tack, Nu är det liv i systemet igen. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Är inte det där en krocksensor..som löser ut vid ev.kollision!? Har en likadan på min M635:a,men den sitter bakom handskfacket mot mittkonsollen till. Dess funktion är att vid ev. kollision,så ska den automatiskt låsa upp samtliga dörrar via centrallåset. MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Krocksensorerna bygger på helt annan princip. Detta är termiska skydd som kräver en lång (allt är relativt) tids ström genom motståndet för att värma upp termobrytaren och öppna kretsen. Efter detta kan man inte manövrera motorerna, kretsen är bruten osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.