|
|
|
|---|---|
| Tjo! Min 750 -95a trycker ur sig vatten från expantionskärlet (runt locket) när man har stängt av bilen. Om man startar slutar det, -ett tag sen börjar det igen och om man har locket av så bara bubblar det och typ väller ut vatten.. va äre för fel?? äre luft i systemet eller topplockspackning? -Vad tror ni? | |
|
Hej och välkommen! Tråkigt att du måste göra entre med ett problem.. Be en verkstad göra en mätning på CO-halten i kylvattnet så får du veta om du har läckage via topplockspackningen. Om så är fallet måste du ju dessutom ta reda på vilken topplockspackning det är vilket vi "småbilsägare" slipper. Hur är temperaturen? AE |
|
| Hej Å tack =) Ja den tanken har slaigt mig ska ringa imorgon å höra. Tempen ligger stadigt på mitten av skalan, varken över eller under... trist som fan har ju bara haft bilen 1 månad.. :( | |
|
Kolla packningen på locket till expansionskärlet. Hett tips! Är expansionskärlet helt? Att det trycker ut vatten kan bero på att det läcker någonstans. Att det kommer in luft. När motorn är igång cirkulerar allt och när du stänger av bildas tryck och mer värme. |
|
|
Det lutar nog åt en toppackning, brukar i dem flesta fall vara den vänstra som går på dessa motorer då det är mycket trängre utrymme mellan motor och vägg på den sidan så det finns mindre kalluft mellan som kyler... Nästan alltid det vänstra bakre grenröret som spricker först av alla 4 just pga värmeutvecklingen där... MVH Robban B |
|
|
Min slutade med sådana dumheter efter att jag slutligen lyckats få en liten slanganslutning helt tät, motorn sög i sig luft in i kylsystemet när den stog och kallnade, sedan tryckte den ut vatten när den stannade nästa gång och tempen steg. (sedan kallnade den och sög i sig ännu mer luft) /Mats J |
|
|
Kan även vara vattenpumpen. Mvh |
|
|
För att slippa gissa så bör du kolla om du har co i expansionskärlet när motorn är varm. MVH Robban B |
|
|
Kylaren är en punkt som bör granskas noggrant på ett tilltänkt objekt! Kylaren till E38 har delar som är tillverkade av plast, vilket inte håller lika bra som metall. Det är inte helt ovanligt att plasten till kylaren och även expansionskärlet vittrar sönder. Det är även vanligt att det läcker kylarvätska från en givare, precis under expansionskärlet. Ett annat vanligt fel är att kylaren på grund av högt eftertryck (när motorn stängs av) deformeras och trycks isär när den blir äldre. Länk klippt från begagnatguiden. Byt locket till expansionskärlet! |
|
|
Hej! Någon som vet hur det gick med freddans bil?? Har typ samma problem,fast jag tror där är luft någonstans... Började plinga i instrumentet i somras,hällde på osv...En morgon var det världens pöl bak bilen,och den stod typ plant!!!Nästan.. Fick inte i särskilt mycket vatten på den ändå.. Mätaren aldrig over hälften..Så den har inte gått varm Någon dag senare hörde jag fräsande och lokaliserade att en slang bak motorn var kass.I med ny vätska... efter två mil pling igen plus att det såg ut som det hade trängt ut vid locket... Testade sen med motorn igång lock av att hälla på.. Då fick jag i typ 2-3 liter typ den mängden som hade lämnat bilen nån dag innan på parkeringen!! Sen fungerade det mycket bättre... kanske mitt lock??? Men till sist!!! Hur ska man lufta en 750 e38? Någon som vet exakt??? Har sökt lite men finner inte riktigt.. Mvh Pete.. |
|
|
Ja det klarade sig bättre sen.. fyllt på en gång kanske.. men nu är det dax igen...glömde skriva detta i min uppsats ovan;-).. Mvh Pete |
|
| Halloj! Efter mycket tänkande och tips så köpte jag några dunkar glykol och fyllde å körde å fyllde å körde å fyllde å körde å lät vattnet trycka ut hur det ville, så plötsligt slutade det! Nu är den tät och går som en klocka! :D var ju bara luft ju! Snacka om glad man vart då! / Freddan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.