AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.311

Ser ni några konstigheter i denna servicebok?

En bil som jag tänkt köpa har en servicebok som ser ut som följande:

000324 00000 Bilen tagen i bruk
010103 22896 Motoroljeservice
030314 42837 Inspektion 1
050808 60308 Försäljning
050915 65998 Motoroljeservice
070421 74859 Motoroljeservice
071009 78000 Till salu

Är det något som jag bör se upp med här? När ska inspektion 2 göras? vad kostar en sådan ungefär?
Tänker även tidsmässigt in detta fall...står bmw för något om motorn emot all förmodan skulle gå sönder?

Tack på förhand!
kan tilläggas att det är en 323 coupe -00
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Servicen kommer i ordningen: oil - Insp I - oil - Insp II o.s.v. Longlifeintervallet som innebär service vid varje 2500lit förbrukat bränsle tror jag började gälla -01 någon gång. Före det var det tätare. För den aktuella bilen verkar det varit långt mellan servicarna i början, men tätare på slutet. Däremot är ordningen rubbad eftersom det är två oljeservicar i följd. Insp II verkar inte heller vara gjord, vilket innebär bl.a tändstiftsbyte och luftfilter.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Det skulle ha gjorts en Insp 2 istället för sista oljeservicen, men det händer att folk hoppar över den eftersom den kostar 5-6000 kr.

Mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag kan ju tillägga att jag själv har gjort samma sak, då en insp 2 för min 330 -02 skulle ha kostat över 8 lappar. Då gjorde BMW oljeservicen och sedan gjorde firman som tar hand om firmabilarna resten, till en tredjedel av BMW:s kostnad. Men då måste naturligtvis ägaren spara det separata kvittot....

mvh Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är iof rätt som Johan säger men spontant känns det som den sista oljeservicen gjorts innan det egentligen var dags och normalt borde Insp II hamna någonstans kring 8600-8800 mil om man ser på föregående intervaller. Bilen verkar ju ha rullat väldigt lite vissa perioder. Om man ser t ex vid försäljningen 2005 så rullade den 570 mil på 5 veckor för att sedan rulla 900 mil på 19 månader.

De längre serviceintervallerna kom innan 2001. Jag hade detta på min 540 som var tillverkad 11/1999.

___
//Ulf
någon som vet lite mer exakt vad inspektion 2 innebär? som tidigare insändare skrev så var det bl.a tändstiftbyte och luftfilter. men det borde ju vara lite mer
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

detta är inspektion 2
Inspektion 2:
Kontroll Lampor.
Kontroll Instrumentpanel.
Kontroll Signalhorn.
Kontroll Vindrutetorkare samt spolarsystem.
Kontroll och smörjning av lås.
Kontroll Mikrofilter (bytes mot extra debitering vid behov).
Kontroll Underrede (i avseende rost och skador).
Kontroll Kylvätska (bytes mot extra debitering vid behov).
Kontroll Spolarvätska.
Kontroll bromsvätska (bytes mot extra debitering vid behov).
Kontroll Servovätska (fylles på vid för låg nivå).
Kontroll Bromsbelägg fram och bak.
Kontroll Bakvagnsbussningar.
Kontroll Parallellstag.
Kontroll Styrleder.
Kontroll Täthet motor.
Kontroll Täthet växellåda.
Kontroll Bränsleledningar.
Kontroll Avgassystem.
Kontroll Parkeringsbroms.
Kontroll Kylsystem.
Kontroll Stötdämpare.
Kontroll Fjädrar.
Kontroll Bakaxelolja. (om dålig bytes mot extra debitering, fylles på vid för låg nivå)
Kontroll Växellådolja.(om dålig bytes mot extra debitering, fylles på vid för låg nivå)

Smörjning av:
Dörrar gångjärn och lås.
Huv gångjärn och låsmekanism.
Bagagelucka gångjärn och lås.

Byte Olja. (H

///Mac
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Servicepunkterna finns på sidans eminenta gör-det-själv avdelning:Länk
Som mac-jones beskriver, mest kontroller alltså, men även byte av stift och luftfilter. Och varför man kontrollerar t.ex microfilter vet jag inte. Det byts ju vid varje oljeservice i alla fall.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Såg att E46 inte var listad i mektipsen, men jag tror att det står listat i serviceboken. Kanske inte alla kontrollpunkter fullt detaljerat.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.