|
|
|
|---|---|
|
Sitter och funderar på vinterdäck till min kommande godbit. Kommer att köra i Tyskland, inte så mycket men dock. Därför får det bli dubbfritt. Är det någon här som har erfarenhet av däck av sk "mellaneuropeisk typ", dvs med högre hastighet än Q(160 km/h), tex V(210 km/h). Det är ju en djungel därute och de flesta tester är på nordiska friktionsdäck. MVh, Fredde | |
|
Skillnaden är att dom är bättre på asfalt och sämre på snö. Så ska man köra där nere borde det fungera. men samtidigt så kör man väl inte så mycket fortare än 160 på vintern.. |
|
|
Kolla med försäkringsbolaget innan du väljer ett däck med en lägre hastighetsklassning än vad manualen säger. Har du otur kan du bli utan ersättning vid en olycka. Om du ska köra ett dubbfritt vinterdäck är det viktigt att du ser till att det är tillverkat för nordiska förhållanden. Köp inget mellaneuropeiskt däck. |
|
|
I nästkommnade nummer av auto motor & sport testas mellaneurpeiska friktionsdäck. Jag har själv kört 3 vintrar på Nokia WR som är ett sådant däck. Jag kör ca 4-5000 mil årligen och är helt nöjd. Jag beställde sådana till min E90 också. Dock kör jag mestadels i södra Sverige samt kanske kan nån sväng ner på kontinenten. När vintervägarna är barmark, regnvåta eller rensaltade fungerar de utmärkt med sådana däck. De är tysta och har bra egenskapar på asfalt och i väta. Kör man mycket på "riktiga" vintervägar med snö och is är de däremot kanske inte att rekomendera. BMW CS #5139 |
|
|
Tack för info! Min erfarenhet av nodiska friktionsdäck är att de är väldigt bra på snö, sådär på is och kass på asfalt, framförallt våt vägbana. Och faktum är väl att våt vägbana är vanligare (söder om Sthlm) än snö på vintern med all saltning. Så ett mellaneuropeiskt däck av tex Nokia, Continental etc känns lite lockande. Det är ju ganska sällan man kör på snö och is. |
|
|
Hej! En annan sak att tänka på är att många av Q-däcken är läskiga att köra på, i synnerhet om bilen är motorstark och/eller har högt vridmoment.De kan uppfattas som väldigt instabila och bilen vill "spåra". Eftersom du skall köra i Tyskland är det lämpligt med "Europadäck"av god kvalitet. Annars är faktiskt dubbdäcken bättre att köra på vad gäller stabilitet jämfört med Q-däck. Jag har dock själv kört Michelins Alpin T däck i rejält snöoväder och kan bara konstatera att om man tar det lugnt går det fantastiskt bra.Det finns ju så mycket fina "hjälpmedel" till nya bilar i dag.(ABS,Antispinn,Antisladd m.m.) |
|
|
Vad det gäller Europadäck så hörde jag att tjekisa BARUM är bra. Själv körde jag 3-4 vintrar på Hankook Icebear o kan inte klaga! Bra på asfalt, bra på snön men inte mycket att hoppas på när det är is eller slask o blask men dom är 225 berda så det kanske tallar för sig själv...(?) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
ICEBEAR ?!? Hahaha... Undrar om det var "POLAR BEAR" dom menade nere på kreativitetskontoret när det var dags för namn på kreationen ;-) ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
Tack för tipsen, Macscott! Har samma erfarenhet av Q-däck. Bra i snö dock. Det lutar allt åt "Europadäck" av bra kvalitet i dimensionen 205/50/17 på någon snygg fälg. |
|
|
Ja dom heter så o man kan undra vad det menas med ICEBEAR i Asien? ;) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Jag kör på Hankook Icebear, de funkade bra för mig förra vintern i Linköping. FÅr se hur det blir i år i Lund ... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.