|
|
|
|---|---|
|
Hur skiljer sig priserna Norra Tyskland mot Södra Tyskland?Är det värt att åka till Södra Tyskland och importera därifrån? Det e väl mindre rost på södra tyskland bilar,för jag mig... | |
| Om du åker ner till mellersta Tyskland, typ Hannover och söderut är chansen större att du gör en bättre affär! | |
|
Det finns fina bilar överallt i hela Tyskland, precis som det finns fina bilar över hela Sverige. Dock så finns det bättre och sämre regioner. Jag rekommenderar de södra delarna, men du ska inte undvika de norra. Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
|
Beror på vad du vill ha för bil p.g.a. av närheten till ganska många länder finns det ganska rejäla lokal skillnader på vissa modeller på vissa ställen. Bila rrostar överallt MEN tysken i gemen vårdar sin bil du har väl läst importguiden btw?? ( menyn till vänster) där behandlas just detta ämne Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Transocean |
Och så är det kanske värt att veta att även tyskarna saltar, så att det där med rost kan du ta med en nypa salt. Juha |
| Även om man saltar i Tyskland så gör man det aldrig i sådana mängder som i Sverige! Tyska bilar brukar vara i mycket bättre skick om man kollar ur rost synpunkt. Har importerat en hel del bilar (en del med några år på nacken) och de har varit helt rostfria!! | |
|
Under den tiden jag tittat på begagnade BMW på www.mobile.de samt www.bmw.de har jag inte märkt att BMW skulle vara billigare längre söderut. Däremot verkar utbudet av vissa speciella modeller vara mycket större från mellersta Tyskland och söderut. För de som fortfarande tror att det inte saltas (eller saltas mindre) i Tyskland bör ta bilen nästa gång ni skall till alperna under vintern. Ni lär ändra uppfattning! Det vräks ut rejäla mängder vägsalt på de tyska vägarna vintertid! Att de tyska bilarna upplevs som fräschare beror snarare på verkstädernas omsorg vad gäller förbättring av bilens rostskydd samt den individuella ägarerns pedanthet vad gäller rengöring av bilen. |
|
| Kristoffer jag "upplever" inte att bilarna är fräschare utan de är helt enkelt fräschare!! | |
|
Håller med Milan_83 Tyska bilar är "alltid" bättre än Svenska (gäller inte norra Norrland: s inland + Gotland), om dom rullat under samma förhållanden, krockfria, vinterkörda etc.) men går fort om dom utsätts för Svensk kustvinter, Göteborg är riktigt hårt... Men det finns alltid ställen som är ännu bättre, så på Franska bilforum varnas det för Tyskimport eftersom dom har så hårda vintrar, undra vad dom skulle säga om import från Sverige=) Stephan |
|
|
Milan_83: Du får gärna utveckla vad du försöker säga :-) Jag kanske var otydlig men vad jag försökte säga var att skötsel och omvårdnad spelar större roll på bilens skick än om bilen rullat i Skåne eller Hamburg. |
|
|
Jag får ibland känslan av att det är flera på detta forum som aldrig satt sin fot utanför Sveriges gränser under vinterhalvåret. Det är ingen större skillnad på klimatet vintertid mellan södra Sverige (Skåne) och exempelvis norra/mellersta Tyskland. Det saltas rejält i Tyskland vintertid, ända ner i alperna. Studera gärna bilarna som rullar ombord på färjorna i Puttgarden på söndagskvällen under v7-9 efter en dagsetapp på autobahn. Att det inte saltas i några större mängder i Tyskland är förmodligen den mest seglivade myten på detta annars eminenta forum. Att sedan tyska bilar i de allra flesta fall ÄR/KÄNNS/UPPLEVS som fräschare och i många fall är bättre håller jag med om. Men att det endast beror på vägsaltet har i alla fall jag svårt att tro på. |
|
|
Kristofer det jag menar är om 200 likadana bilar, 100 i Sverige och 100 i Tyskland körs under lika många år, lika lång sträcka och servas och sköts på samma sätt kan jag garantera att bilarna i Tyskland kommer att vara fräschare (inte lika rostiga). Det var så jag tänkte =) |
|
|
oavsett hur mycket de än saltar i tyskland så SANDAR de inte. detta gör att det inte blir en massa stenskott exempelvis under bilen som sedan gör att bilarna rostar upp. kristoffer l: du gör ett skev jämförelse när du jämför skåne med norra / mellersta tyskland. jämför istället HELA sverige mot HELA tyskland, så ser du snart skillnaden i antal ton använt salt jämfört med tyskland. såg i din profil att du bor i skåne. "jag får ibland känslan av att du inte satt din fot utanför skåne vintertid". sverige är inte skåne, sverige är 157 mil långt och det är då självklart att skåne är rena rama gran canaria temperaturmässigt i jämförelse med mellansverige eller norrland (där de använder mindre salt iofs). tack för mig. |
|
|
Rolex: Du verkar lite upprörd och kan därmed inte hålla dig borta ifrån mindre personangrepp :-) Anledningen till jämförelsen Skåne vs Tyskland var just för att förutsättningarna är ganska lika och att det vräks ut salt här nere. Trots det så upplever jag många importvagnar som betydligt fräschare än "skånskkörda" bilar. Att det då inte enbart skulle bero på saltet var det jag försökte få fram. Men du har helt rätt, jag håller mig oftast inomhus i korsvirkesgården vintertid hemma på slätten. Fast en gång var jag i Stockholm*för många år sedan*, dessutom i december, men det var nog undantaget som bekräftade regeln :-)) Sedan får du ursäkta men är bilar från södra Sverige plötsligt föredömliga ur rost/salt synpunkt och problemet är bilar i mellansverige eller hur skall jag tolka ditt inlägg? |
|
|
Visst saltas de även i Tyskland, spec på autobahn när halka råder men den stora skillnaden är att vintersäsongen är betydligt kortare där. Här i Sverige saltas de flera månader om året, då vägverket gillar att tok-salta "i förbyggande syfte" I mellersta Tyskland har man saltade vägar i några veckor per år max. Tipset till Kristoffer L är att granska 2 st 10 år gamla BMW, tex E39, en sv-såld, samt en tysk, skillnaden är ENORM!! Hissa gärna upp titta undertill, hur stag, balkar, bromsrör mm ser ut. De är skillnad som natt och dag! i korrosionshänseende!! De har inget att göra med att tyskarna är sköter sina bilar bättre... Som kuriosa kan nämnas att min 10 år gamla 750i rullat i Bremen sen ny ser finare ut undertill och har mindre rost på chassiedetaljer etc. än min E90 som är uttagen juni 2006.. Tragiskt men sant... BMW CS #5139 |
|
|
E90n är sv-såld och inne på sin andra vinter nu, kanske skall poängteras BMW CS #5139 |
|
|
Det saltas väldigt mycket i Tyskland, men inte lika mycket som i Sverige. Kör en del i Tyskland, och möter ofta saltbilar på vintern. Dock så sandas det inte, vilket ger mindre stenskott som sliter på lack, underrede osv... Här i DK saltas det mycket också, men vi slipper sandet och gruset, vilket get betydligt renare bilar och gator, om man jämför med tiden jag bodde i Stockholm/Sverige. Vintern är kortare i Tyskland än i Sverige och bilarna sköts bättre än i Sverige. Orsaken till att de roliga bilarna finns söderut, beror på ekonomin i Tyskland, som är mycket bättre i söder, än i norr.. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
JL: Tack för tipset :-) Jag kan meddela dig direkt att jag har studerat tillräckligt många E39 för att se skillnad i import vs sv-såld på karosseri och underede. Visst är vintersäsongen och därmed saltsäsongen generellt kortare i vissa delar av Tyskland än i vissa delar av Sverige, men desto mer snarlika i andra. Frågan jag ställer mig är dock om den är tillräckligt mycket kortare för att föklara varför många BMWs är nästan helt fria från rost, eller om det är andra faktorer som också spelar in som den generella skötseln av bilen. Att sand och grus är ett stort problem som ger stensprut och stenskott håller jag med om, men det känns som att den här tråden lämnat topic för länge sedan... |
|
|
Jag tror ju inte det beror på hur mycke det saltas i tysklan . Det som har riktig betydelse är nog Tyskarnas syn på bilen i helhet lite mer prestige att ha en fin bil där och dom sköter om bilarna helt annorlunda där . Det finns säkert skräck exempel men . Kolla Italien efter bil där är det billigare och väldigt snygga rostfria bilar vet en som tar in bilar därifrån det kan vara lite solbrännda rattar och instrumentbrädor i vissa fall men det kan man kolla upp innan så. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.