AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.453

Någon som kört Chrysler 300C dollargrin?

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Såg en svart Chrysler!? 300C med HEMI maskin under huven i helgen.
Man glider liksom ut på väggrenen i ren skräck när man får upp en sådan i backspegeln.

Jag gillar inte amerikanska bilar annars (corvette undantagen) men en svart 300C är så
härligt snuskig, vulgär och fläskig utan att skämmas ett dugg över det.
Nästan så man vill ha en... ;)

Är det någon som vet om dess prestanda motsvarar utseendet?
Hur är dom att köra?

/L
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Står en nyinköpt svart combi 300 hos en granne, konstigt jag accosierar alltid till Stridsvagn S när jag ser den av nån anledning.:) fet onekligen.
Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Är faktiskt tvungen att hålla med dig om dess utstrålning och "fläskighet"! Tycker de är riktigt snygga och ja, snygga!

Satte mig i en sån på en bilfirma och hoppade nästan ur igen skräckslagen av dess plastighet. Blev rent av förvånad om amerikanarnas oförmåga att bygga en interiör som inte skriker plast, gnissel och taskiga reglage. När man sen går runt bilen lite och märker att tex inredningen i bagaget (detta var kombin) är konstruerad i majoritet av cellplast, och att en bil av denna prisklass med centrallås, faktiskt inte har c-lås på tanklocket utan vanlig lucka med låsbart lock undertill får mig att genast längta tillbaka till bmw:n direkt!

Men tilläggas skall att jag inte kört eller åkt i bilen, det kanske är en dröm som väger upp allt det negativa jag fick av bilen.

Diesel-räsern
/Rickard
Min granne köpte precis en 300C, fast en LIMO!!! Satan så fet den är med 22" kromfälgar må jag säga. Finns ju f.ö. en ännu vassare version, SRT8, med en jäkla massa hästar under huven. En vän till mig blev ifrånåkt i sin 400+ hkr mitsu 3000gt, så snabba är de allt, de smällfeta rackarna!

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Blir kanske en munsbit lätt begagnad med tanke på Chryslers allmänna
nedåtgående trend och usla andrahandsvärde.
Och HEMI V8:or ligger väl "sådär" i tiden idag?

Ibland är det härligt att vara begagnatköpare?

/L
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Hade föregångaren 300m, extremt bekväm att åka i, fin och köra (men INTE rolig), mycket roliga finesser.
Men att pakera 5 meter chrysler med kass vändradie, tänk er själva!
minst en person fick stiga ur och guida...

//Bjerser
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om jag inte är helt ute och cyklar, så delar den platta med MB E-klass?!

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Glöm det där sista! Jag hittar inget om det, så jag har nog drömt det i någon mardröm förut då jag åkte Merca ;)

AE
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Anders-72 >> Det ringer en klocka när du säger det. Har en svag aning om att de har talat om det i top gear och jag har för mig att jag har läst det i Teknikens värld... Meeeen... mina uppgifter är lika obekräftade som dina..

// Erik
Gemini__
Hittade detta på teknikensvarld.se:

"Chrysler 300C är liksom sina anfäder från 50- och 60-talen bakhjulsdriven, precis som den Mercedes E-klass (generation 1995-2002) den härstammar ifrån."

Tycker de är riktigt fina, och de vassare varianterna går riktigt bra. Har haft en liten dust med en Hemi-variant på motorvägen, en kombimodell med takbox dessutom =)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Va fanken... GAMLA E-klass... som vanligt med jänkers.. de tar vad som blir över efter andra märken.. Det är väl därför de är billiga ;)

Kombivarianten heter väl Dodge va? Finns väl inga chrysler 300 kombi?
Lr är det bara värsting versionerna som heter Dodge??
Lr är jag bara helt ute och cyklar?? ;)

// Erik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Hittade visst...

både värsting verisonen på 426 hästar och kombi heter visst Chrysler... undra vad som skiljer CH från Dodge då... för de ser ju precis likadana ut..

// Erik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Äsch...

glöm det där med dodge... Har ju för mig att Dodge -vaddennuhette såg precis likadan ut som Chrysler 300c men med andra motoralternativ... Men det kanske gick över... hmm...

Edit funktion vore bra... ;)

// Erik
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Chrysler och Dodge delar mycket men som ofta inom koncerner som denna, GM eller VAG så har varje märke olika framtoning eller image. Chrysler brukade var dyrare och lyxigare än Dodge som var mer en medelbil. Sen har ju Dodge med en del nyare modeller försökt skapa en sportigare image. Dodges version av 300M var Intrepid, vet inte vad deras motsvarighet till 300M heter.

För några år sedan när jag bodde i USA så brukade jag prata bilar med killen som hade den lokala verkstaden. Han rangordnade de amerikanska märkena i ordningen GM aningen före Ford och klart sist bilar från Chryslerkoncernen. Han var inte knuten till någon utan hans uttalande byggde på att i ett antal år servat och reparerat ortsbefolkningens bilar. Han sa att designmässigt så tilltalar Chryslers bilar men det är total avsaknad av kvalitet. Detta är ju en 5 år sedan och saker kan ju förändras men det är inget jag själv tänker ta risken för att eventuellt upptäcka.

Själv hade jag en 5år gammal Ford Explorer när jag bodde där och på två år och 3500 mil så kostade den mig 700kr i reperarioner. Servicen var gratis så länge jag ägde bilen vilket var något som ingick när man köpte beg bil av firman med samma ägare som verkstaden. Gratis service så länge du äger bilen...

___
//Ulf
Dodgen har en helt annorlunda front och interiör.

Jag har kört Chrysler 300C 3.0 CRdi. Ett RIKTIGT trevligt lok. Underbar på stööre vägsr, lika trist på mindre. Nu tror Jag inte att någon köper en 300 för att smiska kurviga 70-vägar med men ändå.
Jag var spekulant på en ett tag och till rätt pris så kan Jag tänka mig en fortfarande. Men då som rent landsvägslok.
Bilen är ju obetydligt mindre än Bismarck och säkerligen lika reaktionssnabb i svängarna men den HAR DET! Kaxig, snygg, vulgo, maffig, ett låååååångt långfinger åt sossesvenssonV70radhuslabradorbingolottosverige...

Vill ha!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag åker samma hemi-motor i min pickis som det sitter i 300C, dvs den välbekanta 5,7 l V8:an på runt 350 hk (lite beroende på modell). Den är verkligen helt makalös, min 2,5-tonspickis gör 0-100 på 7 sekunder blankt och rastar såväl Pontiac Transam som de flesta vassare familjebilar vid rödlyset. Samtidigt en riktig arbetshäst, tex drog den 2,35 l/milen med båten på släp, kan låta mycket men då vägde ekipaget knappa 6 ton! De flesta pickisar hade inte ens fått upp styrfart....

Så motorn är en pärla, med rolig effektkurva och ett makalöst ljud.

Mvh Johan
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Kika gärna på Top gears test om bilen. Ger ju ett litet hum om hur den är att ratta. :)

För övrigt, interiört är den en kavalkad i plastighet.

Synar man den i sömmarna så lyder summeringen:
En billig bil (Att tillverka, och återspeglas i alla lösningar) som har ett fett utseende.
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Jag hade en sedan som hyrbil i LA i somras, tyvärr var den utrustad med 2,7L V6 och denna var alldeles för svag för denna bilen. På motorvägarna i 75-80 mph hade den svårt att hänga med trafikrytmen och växlade ner så fort det började luta uppför. Tyvärr hjälpte inte detta för farten ökade inte, i de långa sugande backarna mot Las-Vegas var Jag stundtals rädd att den (lådan) skulle braka ihop då den växlade oupphörligen upp/ner osv. Jag fick klämma in mig mellan de stora "trucksen" för att den skulle få lugna ner sig lite. Men på boulevarderna i LA passade den utmärkt, dock var även AC'n i svagaste laget och hade svårt att hålla tillräckligt kallt.
Skall väl tillägga att denna var väl standard avis snik-utrustad, min chef har en likadan men med V6 dieselmotor och den är ju helt annorlunda att köra.

/Stefan

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Verkar som det "skall vara" hederlig Hemi Bensin V8:a
på en sådan bil om den ska komma till sin rätt?

Tycker ändå trots bilens brister att den är ett ganska kul inslag i den svenska
tråkiga trafiken.

/L

Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Har faktiskt en svart touring......... en diesel iofs men den spättar på rätt bra, chippad ca 260 hk o 660 Nm. Har nog aldrig haft en bil som har väckt större uppmärksamhet, folk stirrar, kommer fram å pratar och till o med stoppar mig för att delge mig sina intryck och det är alltid med ett stort leende dom gör det :) Vid första kundbesöket efter att jag skaffat bilen så avstannade allt arbete och all personal gick ut för att inspektera.......

Visst bottenplattan är ju förra generationens Merca E-klass (inte sämsta bilen även om det inte är en BMW) men motor o låda är av senaste snitt, samma motor som nu sitter i 280-320 CDI.

Bortsett från storleken så känns den inte ett dug amerikansk utan faktiskt som en riktig bil. Kvalitetsintrycket är inte BMW klass men man kan inte begära allt för 430"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.