AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.594

E39 525 öppet luftfilter

Visa användare
53
javahaxxor
M340i G21
Tjena,
Jag har precis satt in ett K&N öppet luftfilter kit, och jag vill dels varna för lite saker, dels fråga efter andra.
Först, kan man ta bort resonanslådan och på något snyggt sätt täppa till hålet som leder till resonanslådan ? nån som har nån bild på det ?
Blir insugsljudet bättre utan resonanslåda ?

Sedan, köp inte K&N's kit, monteringsdetaljerna passar inte riktigt, och det e definitivt inte värt 2000 spänn.. Jag var tvungen att göra en "specialare" där jag först monterar filtret med spännband på LMM-en, och sen dra ett spännband till över det första, för att fästa hela anordningen i en stödarm. Om det finns intresse kan jag ta lite bilder.

Nån som har hört det snacket om att öppna luftfilter är sämre än original? Vad tycker ni ?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Vad det gäller ljudet så kommet det att låte lite mer från motor, lite mer "bruum" eller kan låta lite som turbo eller kompressor på högre varv. Så gjorde min iaf...

Själv tycker jag att öppet luftfilter är inget man måste ha dock märkte att sambos Clio går betydligt bättre, känns piggare men min V8 går bara lite lättare upp i varv.

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
53
javahaxxor
M340i G21
jag märker en slags "reed ventil effekt" sådär mellan 2 och 3000 varv, det e precis som att den vaknar och suger in ett kilo luft, och sticker iväg. Måste säga att jag kände mer skillnad på min Mitsu Galant V6 än på bmw-n

kolla in detta : Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det är ju väldigt mycket energi i luft :)

///MVH Hasso
Länk
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Det går inte att få ut mer effekt ur en ottomotor genom att endast ge den mer luft(vilket den heller inte får med ett K&N-filter)
14,7 kg luft till 1kg bensin=Lambda 1(de flesta bilfabrikanter bygger efter denna norm)
Bäst effekt får man vid ca12,5 kg luft till 1kg bensin, alltså mer bensin inte mer luft!!!!!!!!!!!!

M.v.h Anders
"Jo det är ju väldigt mycket energi i luft :)"

Mer än du tror! Men det är inget som en förbränningsmotor har nytta av. :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen är orginalluftfiltret anpassat med god marginal, men man skulle ju kunna tänka sig att insprutningen får lov att anpassa sig till luftmängden om inte filterflödet räcker till, för att behålla lambda=1 och DÅ är det ju en indirekt effektförlust. Men det är nog den psykologiska effekten med mer ljud som spelar in i de allra flesta fall ;)

AE
Visa användare
53
javahaxxor
M340i G21
jag var lika mycket ute efter ljudet .. om jag inte får mindre effekt är jag nöjd
Visa användare
53
javahaxxor
M340i G21
jag känner ingen prestandaförbättring kan jag säga. Till och med insugsljudet är ganska tamt om jag inte varvar till rött ;) Min fru e lite skadeglad, och säger "var det värt 1000 spänn??" (när kittet kostade 2000)
jaa, känns som att du egentligen är lite för gammal och har lite fel bil för att hålla på med sånt där.

åkkomfort är väl viktigare än insugsljud i en sån där bekväm bil.

skulle då aldrig komma på tanken att montera detta i min e39.

/mvh jocke
Visa användare
53
javahaxxor
M340i G21
jag e inte gammal i sinnet iaf .. komforten störs inte alls av insugsljudet, bilen är välisolerad, du får bara ett svagt dovt ljud när du accelererar, lite mer på vissa varvtal, som vid 3500 rpm och strax innan rödsträcket, men inte ens då kan man säga att komforten lider
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.