AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.834

Vinterförvaring, bromsar låser sig..

Vi
16
Vildhasse
BMW 323 coupé -00
Hej, hur "vinterförvarar" ni era beemers?
Ifjol vår bråka ja bra länge innan bromsarna gav med sig. Hade verkligen kärvat fast under vintern. Stod i garage.. Går detta att förebygga?

Hade bra mycket coca-cola på + vagga fram o tebaka så släppt det...
Ni som funderar på coca-cola så underskatta inte det, fantastiskt bra mot rost !!!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag hämtade min gamla merca i fredags, sen ett år i kallgarage, den satt fast rätt ordentligt.
Om man har möjlighet att flytta bilen nån halvmeter fram och tillbaka, borde den inte sätta sig, det är dessutom bra för däcken, så de inte står på samma plats hela tiden.

BMW CS #5206
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
köp 4 billiga pallbockar och lyft hela bilen... sparar däck och gör det enkelt att snurra lite på hjulen varje gång du går förbi bilen....

Janne
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag brukar innan jag ställer in bilen ett längre tag ta en sväng och bromsa mycket så att bromsskivor och klossar blir brännheta! Då kokar fukten bort och risken minskar att klossarna skall "rosta fast" på skivorna.

Att sedan knuffa bilen fram och tillbaks då och då är också bra!

Jag har också ibland haft problem med att kopplingen fastnar på samma sätt!

Per L
ställ absolut INTE bilen på bockar med hjulen monterade, detta skadar ditt chassie i längden.

hjulen SKA skruvas av isf.

/mvh jocke
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jokko.

Förklara gärna den tesen lite? Vad är det du menar skulle ta skada av att hjulen sitter monterade?
Jag imbillar mig att om man pallar upp bilen så dras fjädrar och dämpare ut av vikten från hjulen.
Jag har bilen stående på ett par gamla skrothjul, kostade gratis på skroten och bilen är flyttbar.
Dessutom är det lättare att tvätta/vaxa finpuckarna när man har dem lösa.

///Micke
Min cabrio Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Så du menar att stötdämparna, vilka tar emot smällar på uppemot ett ton per styck när man råkar köra ner i en håla, till exempel - de skulle inte klara att belastas med 10-15 kg i motsatt riktning? Fjädrarna dras förstås inte ut, de är ju inte förankrade på det sättet. När de blir obelastade så bildas ett glapp i änden... de sträcks inte...

Och, OM man är så übernojig att man tror att det ändå på något sätt skulle göra skada för en hjulupphängning med en liten löjlig belastning åt "fel" håll - då kan man ju palla upp under naven istället för under trösklarna.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fjädrarna sitter väl normalt inspännda med en viss kraft även med bilen upplyft? Det är ju dämparna som får stå i ändläge och ta den fjäderkraften. Om man sedan lägger till hjulens vikt tror jag inte det skiljer så mycket, men det viktigaste är väl att var och en är nöjda med sina trix och knep. Ca 4 bars lufttryck i däcken på en vinterförvarad bil har jag kört med. Bra eller dåligt? För mig funkade det.

AE
Är skillnad på ett gupp där dämparen jobbar en mikrosekund än att hänga i samma läge i flera månader.

///Micke
Min cabrio Länk
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag skulle vara mer orolig för att alla gamla torra gummibussningar står i fel position under en lång tid. Kan tänka mig att de släpper i vulkningen.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Håller med Bengt... det där är det enda som eventuellt skulle kunna bli ett problem, fast för bussningarnas skull spelar det ju ingen som helst roll om hjulen är på eller av.

Summa summarum: Om man är nojigt lagd och tror att ens däck blir förstörda av att stå still - palla upp bilen, men palla den under hjulnavet så att bilen står med alla bussningar i "normalläge" trots att bilen är uppallad.
Visa användare
72
Tompa_master
Bmw z4/04
När jag ställer av biln för vinten så brukar jag ta loss däken och plocka av bromsoken och smörja upp de men KOPPARPASTA rikligt. Bromsarna sätts aldrig fast. och samtidig så har man rätt bra koll om bromsbelägerna behövs bytas inför nästa års tur.

Tompa_master
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.