|
|
|
|---|---|
|
De stannar aldrig uppe på rutan, utan går alltid tillbaka. Kör jag i andra läget, så att torkarna går oavbrutet, fungerar de ända tills jag stänger av dem. Då händer det ibland, ganska ofta, att de inte startar vid nästa startförsök. Helt dött, spelar ingen roll vilket läge jag väljer med spaken. Parkerar jag då en stund, det kan räcka med en tankningspaus, så fungerar allt normalt igen. Jag har bytt torkarreläerna, (violetta) och smort upp lederna, och när de fungerar går de tyst och "klockrent". Finns det nå'n "klippa" som kan ge mig något tips på vad det kan vara som strular | |
|
Testa att knacka på motorn till torkarna , fungerar det då bytt ut torkamotorn mvh micke |
|
|
Jag testade med att knacka på motorn, för den gjorde ett sådant där stopp när jag testkörde utan torkararmar, efter det att jag fettat in lederna. Den gick inte igång då, men när armarna var på och jag skulle köra undan bilen startade torkarna. (Jag hade missat att slå tillbaka spsken). Jag har pillat en del med bilar, på amatörnivå, men jag har inte stött på något liknande förut. Tacksam för all hjälp |
|
|
känns som att reläet kan vara dåligt eller ha dålig jord eller liknande. ta reda på vars det sitter, kolla så att det klickar och sådär när det ska. annars är det bara börja mäta, kolla så torkarmotorerna får 12v som dom ska ha i dom olika lägena. sen kollar du att spaken och reläet får 12v / jord. tillslut hittar du felet. /mvh jocke |
|
|
läste för snabbt att du redan bytt reläena. då är juh det uteslutet. men mät på motorerna, får dom ström som dom ska, så är det juh där problemet ligger. /mvh jocke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Att torkarna lägger av om man kör dom länge och kontinuerligtm händer på E39 då och då , efter "återhämtning" omstart så kan dom bara fungera hur längs som helst igen. Jag har försökt att lista ut via schemat vad som händer men hamnar i generalmodulens torkardel, och där är det liksom stopp. Detta verkar vara lite värre och oftare, fel i generalmodulen kan ju vara nån elektronikkomponent i styrningen som inte är OK , eller torkarspaken ?? Kan ju ev visa sig o man gör en diagnos på generalmodulen tex. Har du "resetat/nollat" bilen, lossa bägge batterikablarna, och lägga ihop plus o minus kabeln några sekunder , vänta sedan 20 minuter innan du sätter tillbaka kablarna på batteriet. ///MVH Hasso Länk |
|
Nej Hasso, Jag har inte resetat. Det kanske kan vara en lösning. Det är i alla fall enkelt att prova. Torkarspaken.... Då borde det väl inte fungera/inte fungera exakt lika i alla lägen, och hur man än vickar på den. Jag var lite inne på ett jordfel någonstans, speciellt som jag fick fixa till dräneringen och tömma vänster kallzon på flera liter vatten. Konstigt att jag inte noterat något vatten inne i bilen eftersom vattnet stod ca 25% upp på boostern. Men i den högra, under reläerna, hittade jag inget vatten. Jag vickade och sprayade alla anslutningar jag kunde se när jag hade borta täckningarna. Peppar, peppar torkarna har inte lagt av sedan jag hade isär dem i Lördags. Känner ni till några jordpunkter som är typiska för att släppa/oxidera på E39? Trots allt är det helt underbart att vara tillbaka i en BMW. Jag har ägt "allt" från en 1800 tilux -63 till en 3,0 -77 inklusive en Motor Nord-byggd 2002:a. Under ett drygt tjugotal år körde jag framhjulsdrivet...Helt otroligt att jag inte kom ifrån sådan skit tidigare. Och vilket bra forum! Hittar jag felet eller om jag kan hjälpa någon annan kommer jag inte vara sen att skriva |
|
|
Det hjälpte inte att "nolla" elektroniken. Jag blev tvungen att byta batteri och då var bilen strömlös i närmare ett dygn. Felet har blivit mer frekvent och det hör nu mera till ovanligheterna att torkarna startar. Nu, med det väglag vi har, får bilen stå tills dess jag får tid att riva lite mer a än jag gjorde sist. Vid ett tillfälle startade torkarna med en fördröjning på några sekunder när jag tryckte spaken nedåt för ett torkarslag. Är jag fel ute när jag lurar på jordfel någonstans. Är det någon som kan tipsa mig om jordanslutningar som skulle kunna krångla? Nästa steg skulle kanske kunna vara att investera i en torkarmotor från skroten, bara för att se hur det påverkar.... Alla tips är hjärtligt välkomna. |
|
|
Nu har torkarna lagt av helt. Fördelen med detta är att det blir lite entydigare att leta fel. Jag har nu mätt lite: Torkarmotorn får ingen spänning. Går jag då "bakåt" ser jag att reläerna har spänning över de grova, och styrspänning fram till reläet men saknar jord ut, som den får från styrenheten. Det verkar alltså som det är styrenheten, eller någon funktion som ger signal in till den, som ballat ur. (Spak, regnsensor e. dyl.) Om jag börjar med styrenheten. Kan någon hjälpa mig med var den sitter? Är det "vanligt" att den lägger av? Tacksam för all hjälp!! |
|
|
usch, låter ju precis som felet jag verkar fått på mina torkare :( dom la av igår o jag börja riva o kolla säkringar men hitta inge fel. sen helt plötsligt funka dom igen??? upptäckte att säkringsschemat var på tyska, hur kan dom ha de på en svensksåld bil?????? |
|
|
Generalmodulen (GM III) sitter bakom/nedanför handskfacket. Helt riktigt att dubbelreläet till torkarna har fast plus på spolarna och de får sedan minussignal för aktivering från generalmodulen. Det är inte speciellt vanligt med jordfel, jordpunkterna är väl valda och skyddade. Avrott eller glapp på kablage och kopplingsstycken för såväl jord (minus) som andra signaler kan givetvis förekomma men tyvärr används "jordfel" som generell syndabock för många fel eller störningar. FP |
|
|
en fundering, om det blir kabel brott eller glappis i blinkers spaken (färddatorn) kan det inverka på torkar spaken? samma jord kanske? |
|
|
Jag tyckte det blev lite för krångligt att börja mäta runt styrenheten så jag "gav upp" och lämnade in bilen på en BMW-verkstad. Byte av torkarmotor och relä var deras lösning.....Som fungerar... När jag lite förvånat beskrev hur jag hade mätt och även bytt reäer, blev svaret: -Din torkarmotor gick för trögt. Detta registreras i styrenheten, som "beslutar" sig för att inte ge ok-signal till torkarna att starta. Allt för att skydda systemet från för höga strömstyrkor. Jag kan väl delvis se logiken i detta, men måste erkänna att jag aldrig hade kunnat komma på detta fel själv. Har tidigare aldrig upplevt torkarna som tröga, lederna hade jag för övrigt smort, men märker nog att de startar lite piggare idag. Hoppas att detta kan tjäna som tips för er andra, t.ex du Porsche, som kan tänkas ha liknande problem. 3.300 kr fattigare blev jag, men nu verkar allt fungera klockrent. |
|
|
Hoppsan, snacka om skyddsfunktion, men det var väl inte så farligt dyrt dessbättre... detta skyddar styrenheten från att brännas antagligen? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.