AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.710

525tds startar inte när den lutar bakåt..

jo
13
jocke_berg
335i Touring -07
X3 -13
som rubriken lyder så startar den inte när den lutar bakåt.. Det är som att dieseln rinner tillbaka. Nån som vet va det kan va för fel? mvh joakim
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen någon otät backventil någonstans. Det verkar inte sitta någon separat utan det kan nog sitta en i t.ex. bränslepumpen eller så. Dock borde deen ju någralivstecken ifrån sig då det borde finnas en skvätt kvar i insprutningspumpen. Länk

AE
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är ett tecken på att pumpen i tanken inte fungerar samt att tex returslangar mellan spridare läcker..backventil finns inte systemet bygger på att det ska vara tätt,däremot så brukar man för enkelhetens skull montera en backventil då ovanpå tanken..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, det är ju sant. För att dieseln skall kunna gå tillbaka, krävs ju att luft kommer in. Att byta returslangar mellan spridarna borde ju vara ett enkelt första steg att prova.

AE
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Ofta brukar man ju vara lite överoptimistisk och försöker hitta på enkla och billiga lösningar, men tyvärr... det har visat sig att nästan uteslutande enda sättet få ordning på allt är att lämna in pumpen. Helrenovering hos Krons El & Diesel i Gävle kostade mig ca 7000 kr för några år sedan.
Ompackning räcker inte när bussningar blir nerslitna. Ser du att pumpen läcker om du parkerar framstupa läge över natten?
Erkki
jo
13
jocke_berg
335i Touring -07
X3 -13
då kan det nog va pumpen i tanken ja ska byta. har bytt slangar mellan spridarna o pump. Va kostar en sån pump o är det svårt o byta?
Visa användare
86
NiKaN
745i Automat svart årsmodell 2001
Vart kan man köpa backventil är det en universal på typ mekonomen????

BMW ¤4-EVER¤
Vantage
Förpump 1100 - 1600:- beroende på inköps ställe.
Om bilen är trögstartad varm som kall ( dvs om den får stå i en timme eller mer ) och den börjar gå dåligt eller inte alls när du har en kvarts tank kvar så är det 100% igt att det är förpumpen som är boven i dramat.

Däremot om det "pissar" Diesel runt pumpen vid motorn så är det oftast en oring som kalvat ur sitt läge under locket på själva pumpen eller någon packbox i gavlarna.
www.dieselmeken.se kan du få hjälp av ang detta problem.
Lycka till...

Niclas
Matarpumpen i tanken bytte jag får ett par månader sen, har för mig att den gick på dryga tusenlappen... Startar bilen om du har mindre än 20 liter kvar i tanken? Detta brukar också vara ett tydligt symptom på att matarpumpen inte går.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Klart man tror på enkla lösningar när man klämt 40000mil Merca med orörd Bosch radpump och orginal spridare och glödstift ;)

Somliga saker VAR bättre förr..

AE
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Enklaste o billigaste lösningen: Testa om det funkar om du tankar redan vid halv tank, det blir ju ändå 40-50 liter eller undvik att parkera i uppförsbackar. Om du ändå skall byta elpumpen så finns en snålvariant. Köp en liknande på Biltema. Huvudpumpen har inga större krav på flöde eller tryck eftersom den skall kunna fungera med full (el halv?) tank utan elpump. Jag hittade ingen orginal under 1700kr, och eftersom jag inte var säker på om huvudpumpen funkade så köpte jag en elpump på Biltema för runt 400kr som såg liknande ut. Jag behövde bara modifiera elkopplingen. Just nu fungerar bilen men jag har bara kört lite småkörningar på totalt ca 10 mil så än är kanske för tidigt att ropa hej......

Kör så det ryker
jo
13
jocke_berg
335i Touring -07
X3 -13
det spelar ingen roll om det är kallt eller inte. har bara kört den under halvtank en gång o då va den extra seg. blir bättre ju mer soppa ja har i. är det svårt o byta pumpen då?
Visa användare
86
NiKaN
745i Automat svart årsmodell 2001
Det är lätt att byta pumpen i tanken är gjort på ett kick har gjort det på min

BMW ¤4-EVER¤
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.