|
|
|
|---|---|
|
Nu är det så att jag har fått en del jobb (de sprutar bromsvätska hehe) med bromsrören på min iX, baktill alltså. Jag har kommit fram till att man måste bort med tanken för att komma åt rören och likaså kardanen. Nu till mitt problem! Jag har skruvat bort de fyra muttrarna vid diffen och de sex bultarna på den främre delen av axeln, där vid gummigrejjen alltså... Hur jag än vrider och vänder på problemet så lyckas jag inte komma på hur jag ska bära mig åt för att få lös kardanen, trots att den "känns" lös. Jag tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig med mitt problem? Det som är det lustiga är att inte någon av de axlar jag hittat på realoem.com stämmer exakt med verkligheten... Länk Länk Så jag gjorde en bild över hur just min ser ut :D (den sitter ihop såklart) [IMG]Länk [URL=Länk [URL=Länk [URL=Länk | |
|
Såg nu att länkarna blev väldigt konstiga.... Bry er inte om de tre sista som är min signatur, men jag gör om de tre första. Alltså ingen av dessa ser ut som min; Länk Länk Såhär ser min ut, fast den sitter ihop såklart! Länk |
|
|
om du lossat vid hardyskivan (runda bussningen) så borde de gå o trycka hela paketet bakåt o dra kardanen neråt, sitter nån liten styrning i tror ja. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
| Hej har just bytt bromsrör bak på min IX -89 .Jag lade in en förfrågan den 6/10 och fick bra tips, kolla" bromsrörsproblem bak E30".Bara du får bort vinklarna som sitter i karrosen så är det lungt. | |
| hardyskivan är alltså den stora gummigrejjen som sitter på den främre delen av kardanen med 6 hål i? | |
| ...alltså nummer 3 på den sista av de tre bilderna? | |
|
ni får ursäkta mig att jag skriver flera inlägg, men jag har inte sett hur man ändrar ett inlägg och jag brukar alltid få för mig att fylla på lite =) Men nu vet jag vad hardyskiva är, och nu återstår ju bara frågan... Hur fan får jag bort den då? Det är det som har vart mitt problem hela tiden. Den är halvlös men jag lyckas inte ta bort den till 100%. Men är det rent våld och vaselin som gäller här eller? |
|
|
Du måste ha bort kardanen för att få bort hardyskivan.. Kardanen är splinesad bak vid diffen, men den brukar sitta fast å då brukar jag släppa ner växellådan i bakkant så släpper kardanen från lådan.. |
|
|
Jag blir då tokig på den här satans kardanaxeln, jag har hållit på flera helger nu med nya metoder varje gång. Snart orkar jag inte mer! Jag har försökt lossa den stora bulten som sitter på kardanaxeln med den största polygripen jag har kunnat hitta, men den sitter lika hårt för det. Jag har smörjt in den med wd40 och låtit det dra in flera timmar nu. Sen vet jag heller inte om den där bulten är vänster- eller högergängad. Lika fullt så går de inte att rubba den åt vilket håll jag än försöker... Det funkar alltså att släppa ner lådan så det släpper ändå? |
|
| jaopp det funkar fint att släppa ner lådan lite granna i bakkant... //NM | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.