|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha bytt bromsbelägg runt om samt hjullager höger fram, har jag märkt av skakningar i ratten och även hela framvagnen. När jag köpte bilen var framhjulen obalanserade, med naturlig följd att ratten skakade. När jag sedan balanserade framhjulen så försvann skakningarna. Men nu, efter ovan nämnda ingrepp, så skakar ratten återigen och i högra hastigheter även hela framvagnen. Jag lade märke till att bromsbelägget på höger fram låg emot bromsskivan, och anmärkte på detta hos verkstaden. De sade dock att det är vanligt att detta förekommer, eftersom det nya bromsbelägget måste "slitas in" så att det passar till bromsskivans yta. Finns det någon som vet vad dessa skakningar kan bero på? Ytterst tacksam för svar... Rejsade med min Alpina B7 Turbo -80 mot en BMW M5 -00. Resultatet? Jag vann! /Alecci | |
|
kan vara fälgarna |
|
frazze |
Det ligger till på följande sätt till 100%.... När du Lämnade in bilen för broms-byte....då innan framhjulen Monterades av så borde verkstadspers.... märk upp exakt Hur hjulen satt monterade i vilka hål (hjulbultshål) Du har ju obalans nu det beror ju på att när bilen... balanserades så gjordes detta med hjulen monterade i ett visst läge....Nu sitter ej längre hjulen i detta läge..resultat= obalans...det är bara att balansera om hjulen igen...glöm inte att märka upp läget.... frazze |
|
Hej! Det kan vara så som du säger Frazze. Jag har haft obalans med krafftiga vibrationer i hela karossen, mest baktill. Vi har bytt däck och balanaserat totalt 3ggr (2ggr med gamla däcken och 1ggr med de nya). Har inget minne av att någon märkte hjulens position. Dessutom bytte de plats på fram och bakdäcken. När vibbarna var kvar kollade vi igen och då var de tvungna att fördela om vikterna, efter bara en enkel provkörning!!! En gummiverkstad med gott rykte borde väl veta hur man gör för att reducera risken för fortsatta vibrationer!(?) Kanske inte då? Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Alecci: Kolla upp den där bromsklossen så att den inte sitter fast. Kolla även skivan så att det inte är några kraftiga kanter. Kanske dags att byta dom också? Men eftersom vibbrationer endast förekommer i högre farter så bör det va hjulen se till att få dom balanserade. Kolla även luften i hjulet. frazze: Skojar du eller? Tror du hjulen balanseras sittandes kvar på bilen? Hjulens läge ska inte ha någon betydelse i ett balanserat hjul. Hjulen demonteras sätts upp i balanserings maskin, sen har det ingen betydelse vilken fälg som satt var eller hur hjulen i förhållande till bult hål. |
|
frazze |
Om du vill ha "PERFEKT" balanserade framhjul...så skall Du balansera med framhjulen monterade på bilen....Då Tar du bort all obalans i framvagnen, även ev, obalans I bromsskivorna,samt hjulnaven,mm,mm (kostar lite mer) Om du sedan efter en sådan balansering skall ta bort Ett av framhjulen...så bör du märka upp hur hjulet satt Monterat på navet....annars får du ju obalans igen... Starre lille..Den balanseringen du nämner är bara en "Grovbalansering" lämplig för ex: bakhjulen....... frazze |
Likvid |
Du har centrum hål i dina fälgar? Om du har, strunta läsa under texten.Om du inte har, lämna in den till en verkstad som kan balansera. Annars är det för jävligt balansera hjulen eftersom många verstäder saknar kompetens och är för lata bygga om balanserings maskinen för detta. |
frazze |
Mig inte förstå något....är du full...eller ??? Klart som fan att jag har centrumhål....har du sett några fälgar utan.....i så fall blir det nog jävligt svårt att montera dem på bilen..... //God Jul. frazze |
|
frazze: Visst stämmer det du skriver men i Alecci`s fall så tror jag inte hjulen balanserades på bilen därför borde inte obalans uppstå pågrund av hjulet monterats annorlunda. Dessutom hade han bytt hjulager då flyttar man navet ändå, så det hade inte spelat någon roll om dom märkt upp hjulet. Jobbar själv på verkstad vi märker aldrig upp hur hjulet satt inann vi tog bort det. Men vi har aldrig heller haft någon kund in som fått obalans bågrund av detta. "frazze lilla jag är nog större än dig" |
|
frazze |
Starre lille: När jag utryckte mig så....menade jag ej Att du var "klen & kortväxt"...utan snarare att du ej varit i branchen så länge...eftersom du ej tycktes veta Att man kan balansera med hjulen mont på bilen....... Lille = kanske lite okunnig, inte lärt sig allt ännu.. Men häng inte läpp för det.....Läs frazzes tips så lär Du dig till slut......//God Jul frazze |
|
Ho ho.... Jag har jobbat i däckbrachen en hel del. Frazze kan det här lyssna på honom. Hjulen fram ska givetvis balanseras på bilen. Det fixar till så skivorna blir balanserade med. Bromsarna får inte ligga på det minsta. Lossar man sen hjulen, försök sätta samma bult i samma hål på fälgen igen. Detta kan rädda balanseringen, men det är inte säkert....Så fort man spänner om hjulet kan det ändra sig. Bmw är otroligt känsliga fram. Har han sen inte orginalhjul med rätt centumhål utan detta är lite större... är det nästan lönlöst att försöka balansera. På nyare fälgar finns det olika plastringar för olika centrumhål. Försök i så fall få tag i rätt plastringar. Tias |
|
|
frazze: Hur kommer det sig att du alltid skriver att du är 100% säker på vad felet är i detta fallet "kanske" du har rätt men jag har sett andra av dina inlägg där du har varit 100% säker men haft fel. Hur vet du hur länge jag varit i branchen. Min bror är fälg renoverare och själv jobbar jag på auktoriserad bilverkstad. Kom på att vi har en maskin (glömt bort den) på jobbet för att balansera hjul på plats. Har sett den användas engång när pirelli hade problem med vibrationer på "gamla" Volvo S/V70 men det var nåt år sen. "Starre" |
|
^LS^ |
Hej! Oj vad ni tjivas då! =) Jag har oxå lite vibrationsproblem, men det är bara under inbromsning. Kanske jag oxå borde balansera med hjul på? =-------------------------= Fullgasväxling, javisst! =-------------------------= |
|
^LS^: Om du bara har vibrationer vid inbromsning så är det garanterat skivorna som är lite skeva. Känns det i ratten så är det troligen fram om det bara känns i pedalen kan det va bak. Mvh "Starre" |
|
frazze |
Det kan mycket väl vara obalans i framhjulen...LS. Obalansen kanske ger sig till känna när du bromsat ner Till en viss hastighet...obalansen i hjulen känns ju ej Hela tiden...utan kommer i en spec hastighet.....De äldre gummimojjarna...säger att obalans fram ger sig Tillkänna i ca: 50-80 km/h Kommer obalansen i 100km/h så brukar det oftast vara obalans bak....så de så. Starre lille: Nu fick du mer visdomsord/läs & lär. (Jag tror att du är mkt mindre än "Guran") frazze |
|
frazze: Du är ett geni! |
|
frazze |
Angående Obalans:..."Undvik låsbara hjulbultar"..de kan orsaka kraftiga vibbar i framhjulen..då de ofta väger betydligt mer än standard bulten...spelar ingen roll att de nästan sitter i centrum av hjulet...det blir obalans ändå...//God Jul. frazze |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.