AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.833

balanserade däck

Lämnade in bilen för byte av bakdäck på min 316i compact. Efter bytet har den börjat rycka till i bakre delen i högre hastigheter (90Km/h och uppåt). Kan detta bero på att däcken inte är balanserade eller är det något annat?
ASA racing
Obalans i bakhjulen visar sig först i lite högre hastigheter :70-90km. Kommer du sedan över 150km/h så tenderar hela bilgolvet att skaka.
Samma smptom kan även framkallas av en däckbula.
Åk tillbaka till verkstaden och klaga snarast möjligt. Obalansen sliter mkt kraftigt på bilen alla rörliga leder.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det kan finnas många anledningar. Några frågor.

Har bilen eller bakfälgarna innan bytet fått någon smärre skada, t ex backat på en trottoarkant med höger bakdäck så det slog till ordentligt men utan synlig skada? Vissa delar kan också vara slitna, typ bussningar eller hjullager. Det kollas enkelt med att i ovankant på bakhjulet ta ett fast tag med båda händerna och röra det fram och tillbaka. Då kan du upptäcka ev glapp i hjullager.

Vilket däckfabrikat är monterat? Inte alla däck är lika runda nämligen. Hasso har skrivit lite bra om detta: Länk

Om din däckverkstad ändå ska kolla om balanseringen blivit korrekt gjord(mer än 5 gram obalans märks om man är predantisk BMW-ägare) så kostar lite skakningar på bakhjulen innan demontering inte mycket.

Mvh
Asken

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ibland slarvar däckverkstäderna och balanserar hjulen innan däcket har satt sig riktigt på fälgen - resultatet är oftast att man får obalans efter ett litet tag och då är det bara att balansera om dem....

Sedan kan de iofs slarva ordentligt - jag lämnade in ett par fälgar för omläggning av nya vinterdäck:
De hade 40-50 gram balansvikter på "märkliga" ställen (motsatta sidor på in- och utsidan t.ex) och vibrerade duktigt - hela bilen skakade! Dessutom repade firman sönder fälgkanten på tre av fälgarna (en var bara "lite repad").
Det visade sig att den som monterat och "balanserat" fälgarna, normalt sett inte jobbade med detta utan var extrainkallad för vinterdäcksmontering vid högsäsong.

När jag påtalat problemen och firman balanserat om dem (gjordes noga av en erfaren kille denna gång), visade det sig att det behövdes som mest 10 gram på en fälg och 0-5 gram på övriga fälgar för att få balans i hjulen - efter det har de rullat helt vibrationsfritt (Nokian Hakka4 och BMW original lättmetallfälg 15").

Så visst kan det bli fel!

Dessutom kan både fälgar och däck vara så orunda att det aldrig går att balansera ut vibrationerna - vanligast på lågprisdäck och fälgar som blivit skadade!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Beställde ett par:
Bridgestone Turanza ER 300 205/60 R15 91H XZ

Har inte kört mot någon kant eller så utan detta började ske efter däckbytet. Att tillägga också att jag inte kör så mycket med bilen och det dröjde ett tag innan jag märkte det. Använder bilen mest på helger. Och det är endast i hastigheter över 100Km/h som detta uppstår. Det är inga lättmetallfälgar eller så utan endast vanliga fälgar med navkapslar på bara.

Det sitter visserligen ett par Goodyear framtill som inte är helt nya.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om bilen blir stående kan däcken få s.k. ståsula. Det blir lite platt av att ha stått stilla ett tag och detta försvinner efter några mils körning.

Det är väl bara att åka tillbaka och be dem balansera om däcken. Sedan kanske lite extra lufttryck, +0,3bar kan ge bonus=

Lycka till!
Asken
Var förbi verkstan imorse.

Enligt ombalanseringen så saknades det 7 respektive 9 gram på yttersidan av båda bakdäcken. Enligt verkstan skulle inte det påverka de problem jag upplever och att denna skillnad har uppstått efter monteringen. Däcken monterades för drygt 2 månader sedan. Kan det stämma?

Åkte dock ut på E4an i mkt höga hastigheter och nu känns den i alla fall mycket bättre.
ASA racing
Mycket bättre? Är hjulen felfria, så skall det vara perfekt. Jag tror att du råkat ut för en slarvig däckverkstad. Åker du omkring med ständig obalans på bakhjulen, så får du inom kort en mkt dyr slutnota.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Balanseringar som går lite kvickt och i kombination med en känslig bilägare= ser man i tråden utfallet av. Vissa balanseringsmaskiner balanserar automatiskt till +/- 5 gr. Sedan måste däcksoperatören trycka på ytterligare en knapp för att få fram exakta värden via en omgång i maskinen till.
Sedan skall vikten appliceras på exakt rätt ställe kl 12 och det räcker med att den kommer lite snett i förhållanden till kl 12 så sker mer än +/- 5 grams obalans. Sedan nämns även ståsulor samt ej inkörda däck.
I slutändan var en noggrann kund undrande, använde forumet och nu efter reklamation en nöjd BMW-förare:)
Mvh
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW har originalvikter som är på 0,5 gram! Gissa varför....

BMW i allmänhet är väldigt känsliga för obalans och allt över 1-2 gram fel märks oftast!

Om det är 5-6 gram fel och verkstaden inte tycker det är något att väsnas över, tyder antingen på att de inte är vana vid BMW-bilar eller att de är oengagerade/oseriösa...

Däcken kan som sagt sätta sig något efter monteringen (särskilt om de monterar däcken lite slarvigt på fälgen) och då ändras balansen i dem - ombalansering blir nödvändig.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad väger en liten lerklick stor som en tumspets på insidan av fälgen? Jämför med en 10g portionsförpackad smörklick man får på mathaken. Hängde det på 1g skulle det bli ohållbart om man inte skulle köra runt i något renrum av något slag.

AE
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Vet att jag plockade ett vinterdäck (Hacka) på sten,endast halva däcket plockades på småsten.Resultat =ca 30gram mot noll innan.

Ser att många påpekar att obalans kan komma efter ett tag o mkt riktigt så är det så.Själv anser jag att man bör få ca 50mil på hjulet innan det hjulat in sig.Sen är det en annan historia med alla däck som är orunda från start till mål.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.