AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.121

Montera insticksvärmare på M40

Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Hej. Är en relativt ny BMW och körkortsinnehavare. Har en 518i -90, E34, nu när vinter närmar sig med stormsteg så vore det ju omtänksamt att ge M40:n något att värma sig med, och då verkade defas eller calix insticksvärmare från mekonomen som ett bra alternativ.

Fågan är följande, hur avancerat är det att installera en sådan? Ska väl inte säga att jag har någon erfaren mekaniker, men tycker det är kul att ge E34:an lite kärlekt och dessutom lära sig lite hur det fungerar. Har fattat för att man ska bort "frostpluggen", frågorna är då:
var sitter den?
hur ska man ta bort den?
är det något en sån som jag ska ge sig på?
Hur sätter man sedan fast insticksvärmaren, trycker man dit den(som jag läsde man gjorde med någon typ) eller ska den skruvas fast på något sätt?

tacksam för svar //jag och E34:an
Calix RE 226 monteras så här. Länk

Lycka till!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Tackar allra ödmjukast för snabbt och bra svar, fick klarhet i det mesta med länken.
Enda frågan som kvarstår är hur motorvärmaren sätts fast, förstod inte det riktigt. Gängas den in i blocket eller är den konisk så den "bara" trycks på plats?
Som jag tolkar anvisningen är det nåt slags "mothåll" man för in innan värmaren som den sen spänner emot m.h.a. mutter på utsidan funkar nog fint

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Då satt värmaren i, tänkte det kunde va kul att skriva här nu när d är klart. Kan säga att jag trodde det skulle vara mycket enklare, är väl iof inte nån mästarmekaniker men tummen sitter inte riktigt mitt i handen. Tog nog runt 5-6 timmar sammanlagt tror jag, kan även berott på stress osv.

Arbetade under smörgrop, funkade rätt bra, det krångligaste var att komma åt att borra sönder och bända ur pluggen, sen så var det lite jobbigt att få tillbaka motorfästet men fick man bara upp motorn tillräckligt högt så löste det sig. Körde med Defas insticksvärmare som är lite konisk och knackas in i blocket. Köpte värmaren ny och kablarna på en skrot, skulle aldrig köpt kablarna nya då kablarna är av mycket hög kvalitet och håller längre än elementen, så istället för att punga ut 500-1000:- för kabel och kontakter så kostade det 200:- med alla kablar och kontakter som behövs. Har inte testat värmaren under några hårda omständigheter men iaf testat funktionen och den funkar vad jag märkt bra.

Är man lite händig och har tillgång till lyft eller smörjgrop så fixar man det själv och sparar på motorn, plånboken, miljön och får köra en bil som blir var fortare än annars. Detta väger upp elkostnaden, det är jag säker på!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Värmaren i min 318i (M40) är trasig å ja undrar ifall calix har någon typ av standardvärmare såsom den på mekonomen? Får upp denna vid reg sökning Länk och nu idag äre lite rea så snabba svar önskas :)

Undrar bara ifall modellen passar, den verkar ju göra det enl mekonomen själva.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.